vrije keuze ziekenhuis

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

vrije keuze ziekenhuis

#1 , 25 aug 2012 04:52

Hallo,

Heb je vrije keuze van ziekenhuis in geval je met een ziekenwagen dient vervoerd te worden (spoedgeval)?
Heb je bvb het recht om opname in een bepaald ziekenhuis te weigeren, bvb men wenst niet in een Brussels ziekenhuis opgenomen te worden maar liever onmiddellijk naar Gasthuisberg (UZ Leuven)?

mvg,

Julius

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pixel
Berichten: 47

#2 , 25 aug 2012 07:58

Als je op een openbare weg bevind zal je volgens de afgesproken regels tussen de spoed diensten vervoert worden naar het dichts bijzijnde ziekenhuis , als een MIG wagen aanwezig is dan kan de Dokter wel de opdracht geven voor een ander ziekenhuis indien deze beter uitgerust is voor de opgelopen letsels of aandoening .

Als je vanuit een privée woning moet over gebracht worden naar een ziekenhuis heb je zelf keuze naar waar maar er is wel een regel als het hoog dringend is en de MIG komt ter plaatsen is het de keus van de spoed Dokter van de MIG .

kristin
Berichten: 204

#3 , 25 aug 2012 12:40

Je hebt nooit de keuze van ziekenhuis indien je via het 100 systeem wordt vervoerd, dus ook niet als dit privé is.
Enkel een MUG of een HA kan een afwijking vragen, en dan nog kan de centrale weigeren indien dit te ver is.
Wil je de keuze van eigen ZH, zal je een privéwagen moeten vragen

Reclame

pixel
Berichten: 47

#4 , 26 aug 2012 07:59

Je hebt nooit de keuze van ziekenhuis indien je via het 100 systeem wordt vervoerd, dus ook niet als dit privé is.
Enkel een MUG of een HA kan een afwijking vragen, en dan nog kan de centrale weigeren indien dit te ver is.
Wil je de keuze van eigen ZH, zal je een privéwagen moeten vragen

sorry maar waar haal je deze info ?? Indien NIET dringend en in eigen woning heb je eigen keus van ziekenhuis , onlangs nog de vraag moeten stellen voor een ouder persoon die naar het ziekenhuis wilde waar zijn dokter aan verbonden was en dit was geen probleem .

kristin
Berichten: 204

#5 , 26 aug 2012 10:26

Je hebt nooit de keuze van ziekenhuis indien je via het 100 systeem wordt vervoerd, dus ook niet als dit privé is.
Enkel een MUG of een HA kan een afwijking vragen, en dan nog kan de centrale weigeren indien dit te ver is.
Wil je de keuze van eigen ZH, zal je een privéwagen moeten vragen

sorry maar waar haal je deze info ?? Indien NIET dringend en in eigen woning heb je eigen keus van ziekenhuis , onlangs nog de vraag moeten stellen voor een ouder persoon die naar het ziekenhuis wilde waar zijn dokter aan verbonden was en dit was geen probleem .
Ik heb het wel via het 100 systeem, dan is het altijd dringend he.
En de wet zegt dan dat je naar het dichstbijzijnde ZH moet.
Als er wordt afgeweken is dit op verantwoordelijkheid van het ziekenwagenpersoneel, dus als er dan iets gebeurd.

Indien niet dringend, dient er ook niet via het 100 systeem een wagen aangevraagd te worden.

kristin
Berichten: 204

#6 , 26 aug 2012 10:27

Je hebt nooit de keuze van ziekenhuis indien je via het 100 systeem wordt vervoerd, dus ook niet als dit privé is.
Enkel een MUG of een HA kan een afwijking vragen, en dan nog kan de centrale weigeren indien dit te ver is.
Wil je de keuze van eigen ZH, zal je een privéwagen moeten vragen

sorry maar waar haal je deze info ?? Indien NIET dringend en in eigen woning heb je eigen keus van ziekenhuis , onlangs nog de vraag moeten stellen voor een ouder persoon die naar het ziekenhuis wilde waar zijn dokter aan verbonden was en dit was geen probleem .
Ik heb het wel via het 100 systeem, dan is het altijd dringend he.
En de wet zegt dan dat je naar het dichstbijzijnde ZH moet.
Als er wordt afgeweken is dit op verantwoordelijkheid van het ziekenwagenpersoneel, dus als er dan iets gebeurd.

Indien niet dringend, dient er ook niet via het 100 systeem een wagen aangevraagd te worden.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 26 aug 2012 13:58

Klopt bij mij weten.
Elk ziekenhuis heeft zijn gebied dat quasi tot op een meter uitgerekend is.
Enkel een arts zoals beschreven kan afwijking bepalen bij 100 oproepen.

pixel
Berichten: 47

#8 , 26 aug 2012 18:11

Klopt bij mij weten.
Elk ziekenhuis heeft zijn gebied dat quasi tot op een meter uitgerekend is.
Enkel een arts zoals beschreven kan afwijking bepalen bij 100 oproepen.
juist maar ik weet beroepshalve in privée woning dat de locatie van vervoer mag en kan veranderen als het binnen de perken blijft waar ik woon kan je veilig naar 3 ziekenhuizen vervoert worden de afstand er heen is bijna gelijk .

De meesten bellen 101 en zal de dispatching al wel de nodige vragen hebben gesteld , dan word de rit als dringend of niet dringend door gegeven en is het mogelijk dat ze al de keuze bestemming van de patiënt weten .

Een dokter kan ook een briefje achter laten met de gewenste bestemming als ze tijd hebben blijven ze op bestemming tot aankomst ziekenwagen .

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 26 aug 2012 19:09

Bij mijn weten is de 100 oproepen wettelijk geregeld.
Zij gelden (in principe) voor alle feiten OP de openbare weg.
Net zoals de MUG arts een andere beslissing kan nemen kan uiteraard ook de (huis)arts die beslissing nemen voor een feit binnenhuis.


8 JULI 1964. - Wet betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening.
(NOTA : art. 5 gewijzigd en art. 10ter ingevoegd met uitwerking op een onbepaalde datum. <W 2009-12-10/35, art. 11 en 12; Inwerkingtreding : onbepaald>)
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 28-05-1994 en tekstbijwerking tot 23-05-2011)

Publicatie : 25-07-1964 nummer : 1964070807 bladzijde : 0
Dossiernummer : 1964-07-08/31
Inwerkingtreding : 01-07-1965

Art. 6. Op aanvraag van de aangestelde van het eenvormig oproepstelsel, (die indien nodig handelt op verzoek van de arts van het interventieteam van de functie " mobiele urgentiegroep " die zich bij de patiënt of de patiënten bevindt en conform artikel 4bis het meest aangewezen ziekenhuis aanduidt) is eenieder die verantwoordelijk is voor de opneming in een ziekenhuis, verplicht de personen bedoeld in het eerste artikel (op te vangen), zonder andere voorafgaande pleegvormen in acht te nemen en terstond alle maatregelen te treffen welke hun toestand vereist. <W 1998-02-22/43, art. 254, 003; Inwerkingtreding : 01-01-1998>

kristin
Berichten: 204

#10 , 26 aug 2012 22:07

Klopt bij mij weten.
Elk ziekenhuis heeft zijn gebied dat quasi tot op een meter uitgerekend is.
Enkel een arts zoals beschreven kan afwijking bepalen bij 100 oproepen.
juist maar ik weet beroepshalve in privée woning dat de locatie van vervoer mag en kan veranderen als het binnen de perken blijft waar ik woon kan je veilig naar 3 ziekenhuizen vervoert worden de afstand er heen is bijna gelijk .

De meesten bellen 101 en zal de dispatching al wel de nodige vragen hebben gesteld , dan word de rit als dringend of niet dringend door gegeven en is het mogelijk dat ze al de keuze bestemming van de patiënt weten .

Een dokter kan ook een briefje achter laten met de gewenste bestemming als ze tijd hebben blijven ze op bestemming tot aankomst ziekenwagen .
B
indien je er beroepshalve mee bezig bent, dan zal je ook wel weten dat het nr 100/112 is en niet 101.
En binnen de DGH is elke oproep voor een ZW binnen het 112 systeem dringend, en wordt er geen onderscheidt gemaakt.

Mss dat het in andere provincies anders is, maar binnen de provincie Antwerpen is het het dichstbijzijnde zh.

Trouwens de wet van 1964 is daarna nog aangepast, dat deze ook in de woning telt.

En ter info. Ik heb door mijn job hier dagelijks mee te maken

kristin
Berichten: 204

#11 , 26 aug 2012 22:07

Klopt bij mij weten.
Elk ziekenhuis heeft zijn gebied dat quasi tot op een meter uitgerekend is.
Enkel een arts zoals beschreven kan afwijking bepalen bij 100 oproepen.
juist maar ik weet beroepshalve in privée woning dat de locatie van vervoer mag en kan veranderen als het binnen de perken blijft waar ik woon kan je veilig naar 3 ziekenhuizen vervoert worden de afstand er heen is bijna gelijk .

De meesten bellen 101 en zal de dispatching al wel de nodige vragen hebben gesteld , dan word de rit als dringend of niet dringend door gegeven en is het mogelijk dat ze al de keuze bestemming van de patiënt weten .

Een dokter kan ook een briefje achter laten met de gewenste bestemming als ze tijd hebben blijven ze op bestemming tot aankomst ziekenwagen .
B
indien je er beroepshalve mee bezig bent, dan zal je ook wel weten dat het nr 100/112 is en niet 101.
En binnen de DGH is elke oproep voor een ZW binnen het 112 systeem dringend, en wordt er geen onderscheidt gemaakt.

Mss dat het in andere provincies anders is, maar binnen de provincie Antwerpen is het het dichstbijzijnde zh.

Trouwens de wet van 1964 is daarna nog aangepast, dat deze ook in de woning telt.

En ter info. Ik heb door mijn job hier dagelijks mee te maken

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 27 aug 2012 09:41

Inderdaad maar dat staat in een uitvoeringsbesluit vermoed ik.

Artikel 1. <W 1998-02-22/43, art. 251, 003; Inwerkingtreding : 01-01-1998> De huidige wet beoogt de inrichting van de dringende geneeskundige hulpverlening.
Onder dringende geneeskundige hulpverlening wordt verstaan het onmiddellijk verstrekken van aangepaste hulp aan alle personen van wie de gezondheidstoestand ten gevolge van een ongeval, een plotse aandoening of een plotse verwikkeling van een ziekte een dringende tussenkomst vereist na een oproep via het eenvormig oproepstelsel waardoor de hulpverlening, het vervoer en de opvang in een aangepaste ziekenhuisdienst worden verzekerd.
De Koning bepaalt de modaliteiten inzake de werking en het beheer van de dringende geneeskundige hulpverlening. Hij ziet erop toe dat de handelingen van alle betrokkenen in overeenstemming zijn met de doelstelling van deze wet.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”