beroepaantekenen tegen het riziv

plastieke
Topic Starter
Berichten: 2

beroepaantekenen tegen het riziv

#1 , 16 mar 2012 13:18

Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik geen raad meer mee weet. Ik zit momenteel reeds 2 jaar thuis met een zware burnout. Ik ben vakbondsafgevaardigde waardoor ik zwaar onder vuur ben komen te liggen door het hoger management omdat ik het lef had om een aantal zaken aan te pakken. het ging zover dat ik bijna een dossier opgestart heb voor pesten op het werk maar de psychosociale preventie adviseur rade het me af omdat ik onvoldoende bewijzen had. Dus ben ik dan maar thuis gebleven. Mijn werkgever wou me niet afdanken zelfs niet toen ik het voorstel deed om de normale ontslag procedure te volgen.

Ik heb toen in overleg met de adviseur van de CM besloten om een herscholing te doen voor maatschappelijk werker. Ik had nog geen diploma waardoor ik heel kwetsbaar stond op de arbeidsmarkt. Ik heb dan mijn IQ laten testen en bleek dat ik in staat moest zijn om een batchelor diploma te halen. Via het GTB ben ik dan in een beschermd traject terecht gekomen waardoor ze me begeleiden.

in november heb ik me nog bijkomende testen laten afnemen en bleek dat ik niet alleen nog matig depressief was maar ook nog dat ik A-typisch autistisch ben. Dit kwam dan ook hard aan en verklaarde waarom ik het soms moeilijk had om supervisor met werkdruk en voortdurende veranderingen om te gaan.

In december kreeg ik plots een brief van het RIZIV om op controle te komen. Ik dus naar hun met het verslag van de psychiater. Kreeg ik daar te horen dat als ik een herscholing wou volgen het maar via de RVA moest doen. Probleem is daar dat maatschappelijk werk geen knelpunt beroep is en dat ik het risico loop dat ik geen toestemming krijg om dit verder te zetten.

Ik ben nu in beroep gegaan tegen deze uitspraak via het ACV. Nu krijg ik te horen dat mijn psychiater in het dossier gezet heeft dat ik 100% arbeidsonbekwaam ben voor de huidige functie en dat er eigenlijk had moeten staan minstens 66% arbeidsonbekwaam voor de arbeidsmarkt. Dit is de reden waarom ze me van de ziekenkas gezet hebben. Nadat ik contact met de psychiater had opgenomen kreeg ik te horen dat ze dit niet kon aanpassen omdat ze aan bepaalde regels bebonden is.

Het GTB en de controle arts van de CM zeggen dat ik in beroep moet gaan omwille van een principe kwestie omdat het RIZIV nagelaten heeft om binnen de 3 maanden me te laten weten of ik met de opleiding kon starten. ik zou een goede kans hebben om te winnen. ik ben nu bijna 2 jaar bezig met mijn opleiding (zonder buizen) en loop het risico dat dit moeite voor niets was.

De juridisch dienst beweert dat ze niets kunnen doen voor mij omdat mijn psychiater de moeite niet wil doen om dit verslag te herzien. Een principe kwestie zou niets uithalen. Ik heb hun wel zover gekregen om de zitting van 3 mei te verlengen en ze verwacht dat de uitspraak dan in oktober zal vallen. zo kan ik mijn 2de jaar afmaken.

Van het moment dat de uitspraak valt zal ik moeten gaan werken en stoppen met school. maar ik wil ten koste van alles vermijden dat ik terug bij deze werkgever moet beginnen. Ze maken me daar gewoon af en ik sta momenteel op instorten omdat ik maar geen uitweg vind uit deze miserie. Ik zie het nog gebeuren dat ik deze semester met een hoop buizen zit omdat ik me niet meer kan concentreren. Zelf ontslag geven is ook hopeloos omdat ik dan in de problemen kom met de RVA.

Weet iemand goede raad wat ik kan doen om er voor te zorgen dat ik mijn studies kan afmaken? Het moet ook financieel haalbaar zijn want ik zit nog met een lening op mijn huis.

alvast bedankt

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding