Terugbetaling lidgeld sportclub ...

SCG
Topic Starter
Berichten: 4

Terugbetaling lidgeld sportclub ...

#1 , 01 dec 2011 15:31

Tot mijn spijt moet ik me een eerste keer tot dit forum melden...
Heb even kort enkele onderwerpen bekeken. Chapeau voor de moderators die hier de onderwerpen beantwoorden. Bedankt om jullie kennis en inzichten te delen.

Ons kind is lid van een sportclub. Na een (niet fysiek) incident werd het geschorst. Ouders en trainers hebben elkaar hun standpunt toegelicht, maar komen niet tot een akkoord en de samenwerking werd verbroken. Bij mijn weten heeft de club heeft geen intern reglement of we hebben dit alvast niet gekregen (ondertekend) bij het aangaan van het lidmaatschap. Kan ik (pro rata?) een terugbetaling vragen van het betaalde lidgeld ? Indien nodig, wie kan objectief oordelen in deze zaak ?

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 01 dec 2011 16:22

Mogelijk zal een deel nooit terugbetaald kunnen worden zoals:
verzekeringen
deel van het geld dat de club betaald aan de overkoepelende organisatie.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

SCG
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 01 dec 2011 16:55

Goed punt. Idd gemaakte kosten die ze zelf niet kunnen terugvorderen zoals verzekering zullen'verloren' zijn. Indien er echter een lidmaatschap is van een overkoepelende organisatie zou ik hiervan een bewijs moeten kunnen krijgen (of gekregen hebben), in de hoop dat dit overdraagbaar is als we ons bij een andere club onder dezelfde federatie aansluiten.
We hebben geen detailrekening gehad van hoe de lidgelden gebruikt worden.
Maar het terugvragen van een deel ervan zou moeten kunnen ? Is dit een recht of eerder een gunst ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 01 dec 2011 17:26

Is de club een geregistreerde vereniging? dus een vzw.
Dan zijn er statuten.
Indien niet is het een feitelijke vereniging ( zoals de meeste jeugdverenigingen) maar die zijn gedekt door de overkoepelende groepering vb KSA om niet scouts te zeggen.
Daar is men wel een vereniging met statuur met regels en met verzekering.
Mogelijk is er wel een reglement en hangt het uit ( kan ook op gemeentelijk vlak zijn).
Je zal dat moeten nagaan.
Mogelijk is ook de reden van de breuk een reden om geld terug te krijgen..... maar dan zijn het wettelijk persoonlijke geschillen en dan zal men toch naar de (vrede)rechter moeten.
Procedure is quasi kosteloos als men in verzoening procedure opstart.

SCG
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 14 sep 2012 14:38

Aangezien dit forum me geholpen heeft bij de afhandeling van ons geschil, en er recentelijk een uitspraak geweest is, wil ik deze graag met het forum delen
Mogelijk hebben anderen hier iets aan ...
- via mail hebben we de club laten weten dat we, gezien het verschil in beide standpunten tussen ouders en trainers, elke verdere samenwerking wilden stoppen en pro-rata terugbetaling van het het lidgeld gevraagd. Op deze vraag werd geen antwoord ontvangen
- via het vredegerecht hebben we een verzoeningsprocedure aangevraagd, waarbij de tegenpartij niet is komen opdagen (hoewel nergens expliciet uitgesproken, heeft dit ook later in ons voordeel gespeeld)
- we hebben de situatie met een advocaat besproken. De kosten voor verdere stappen zouden het terug te vorderen lidgeld overstijgen. Maar aangezien het ons ook te doen was om de, naar onze mening, onrechte situatie en arrogante opstelling van de trainer aan te klagen hebben we toch doorgezet waarvoor volgende opzoekingen nodig waren :
> Nazicht van reglement
>> Dit zou je normaal moeten ondertekend hebben bij aansluiting. Wij hadden niets
> Statuten van de club : http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pub/index_n.htm (referentiedatabank - rechtspersonen)
>> Niets gevonden op sleutelwoorden (naam club, trainers, enz...)
> Aansluiting bij de overkoepelende organizatie
>> Waar men bevestigde dat het lidmaatschap van de overkoepelende organizatie recentelijkniet verlengd werd
> De te dagvaardigen persoon diende degene te zijn aan wie het lidgeld betaald werd. Hiermee is immers een verbintenis aangegaan.
>> Dus mensen : zeer belangrijk ...
als de club geen statuten heeft , maak dat je meer hebt dan alleen maar een fictieve' clubnaam op je overschrijving.
Want banken mogen niet meedelen we er achter een rekening zit, en voor politie is dit geen straf- of fraudezaak
In ons geval was de trainer (gelukkig) ook de rekeninghouder.
Ook de eigenaar van de website kan een aanduiding zijn (http://www.dns.be/whois/)
In ons geval was dit dezelfde persoon
> Attest van woonst, op te vragen bij het stads/gemeentehuis in de woonplaats van de te dagvaardigen persoon
>> Zelf gedaan om kosten te drukken

Via onze advocaat en deurwaarder werd dan een dagvaarding naar de tegenpartij gestuurd.
De tegenpartij was wel aanwezig op de zitting voor de vrederechter en kon terplaatse, op z'n verzoek, ook geen statuten of reglement voorleggen
Bijgevolg werd 4 maand later de zaak in ons voordeel uitgesproken
Het vonnis bevatte volgende elementen :
- De rechter bevestigd dat de club geen rechtspersoonlijkheid, reglement of statuut heeft
- De club kan geen enkel reglement voorleggen dat aangeeft dat het ons ten laste gelegde feit aanleiding geeft tot schorsing
- De handelswijze van de trainer en zijn weigering om nog verdere begeleiding te leveren waarvoor we betaald hebben wordt aanzien als 'zuivere willekeur'
We krijgen pro-rata terugbetaling van het lidgeld (hetniet gepresteerde deel) + 115 euro (dagvaarding en rolstelling) en 165 euro (rechtspleginsvergoeding).

Goed, dat wel, maar onze dochter is er natuurlijk wel haar sport mee kwijt
Einde van onze eerste kennismaking met het belgische gerecht

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 14 sep 2012 15:48

Goed om te horen eeuh om te lezen 8_)

SCG
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 29 sep 2012 10:12

Heb even gezocht naar relevantie info op dit forum ivm de betalingstermijnen verbonden aan een vonnis van de vrederechter (oa: http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?f=49&t=38737), maar vond nog geen sluitend antwoord...
Iemand enig idee ?

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 29 sep 2012 22:58

Heeft uw advocaat vonnis laten betekenen via deurwaarder?

Botje1986
Berichten: 3

#9 , 21 feb 2013 14:36

Geachte,
graag wat informatie mbt volgende situatie:

Ik heb een contract aangegaan bij een sportclub en heb betaald om een jaar de lessen te kunnen volgen.
In het contract staat vermeld dat het betaalde geld niet terugbetaalbaar, noch overdraagbaar is.
Ik heb slechts een deel van de training kunnen volgen omdat ik een operatie moest ondergaan.
Ik heb de trainer de medische attesten hiervan bezorgd.
Ik dacht dat het wettelijk bepaald is dat als je door medische redenen dergelijk contract niet kan verderzetten, je een deel van het lidgeld kan terugvorderen.
Toch wil hij niet betalen.
Klopt mijn veronderstelling?
Ik overweeg om naar de vrederechter te stappen.

Alvast bedankt voor de informatie.

Met vriendelijke groeten

Jef 007
Berichten: 737

#10 , 21 feb 2013 15:10

botje,
best een nieuw topic opstarten!

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”