Voetbalwet - standionverbod

Nemisis
Topic Starter
Berichten: 2

Voetbalwet - standionverbod

#1 , 16 jul 2011 08:12

Goedemorgen,

Ik zit met een vraagje over de voetbalwet, hopelijk kan iemand me hier verder bij helpen.

Goed anderhalf jaar geleden liepen ikzelf en enkele vrienden op een voetbalmatch een stadionverbod op (volgens mij niet terecht, doch dit geheel ter zijde, is niet relevant voor mijn vraag).
Mijn stadionverbod is gelukkig reeds een tijdje achter de rug, in tegenstelling tot dat van mijn vrienden dat momenteel nog loopt.

Na enig opzoekwerk, vond ik op http://www.belgium.be/nl/justitie/veili ... dstrijden/ een beknopte samenvatting van de voetbalwet.
Op deze pagina lees ik
De wet geldt voor alle internationale en nationale voetbalwedstrijden. Nationale wedstrijden zijn diegene waar ten minste één club uit eerste of tweede klasse deelneemt.
Momenteel zijn er geen officiële wedstrijden, maar alle ploegen organiseren vriendschappelijke oefenmatchen.

Ik vroeg me dus af of het stadionverbod van mijn kameraden ook geldt voor deze testmatchen (gezien dit geen officiële competitie matchen zijn)?

Vriendelijke dank voor uw tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 16 jul 2011 11:28

Nationale wedstrijden zijn diegene waar ten minste één club uit eerste of tweede klasse deelneemt.
U beantwoord uw eigen vraag, nergens wordt het verbod beperkt tot competitiewedstrijden. Aangezien de aanwezigheid van één club voldoende is mogen uw vrienden zelfs niet naar de gewone trainingen gaan. Het is de bedoeling van de wetgever en de clubs het verbod zo absoluut mogelijk te maken en de gestrafte even te doen nadenken over zijn gedrag dat tot de uitsluiting heeft geleid.

Nemisis
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 jul 2011 13:02

Dat vermoedde ik inderdaad, maar gezien ik maar een simpele werkmens ben & ik me al vaak vergist heb mbt recht, wou ik even nagaan of de mensen hier ( met meer verstand van zaken) dezelfde mening waren toegedaan.

Hartelijk bedankt voor uw snelle reactie, dit waardeer ik tenzeerste!

Vriendelijke groeten

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 17 jul 2011 09:33

“Art.2.Voor de toepassing van deze wet, wordt verstaan onder :1° voetbalwedstrijd : de variant van het voetbalspel die met twee ploegen van elf spelers op een grasveld of op een veld in synthetisch materiaal wordt gespeeld...Art.24.§ 1. Overeenkomstig de procedure bepaald in Titel IV kan in geval van overtreding van de artikelen 20, 20bis, 21, 21bis, 21ter, 22, 23, 23bis en 23ter een administratieve geldboete van tweehonderd vijftig tot vijfduizend euro en een administratief stadionverbod voor een duur van drie maanden tot vijf jaar worden opgelegd, of één van deze sancties alleen. Een administratief stadionverbod kan gepaard gaan met een administratief perimeterverbod voor een duur gelijk aan de duur van het stadionverbod.”(21 DECEMBER 1998. - Wet betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden).

‘maar alle ploegen organiseren vriendschappelijke oefenmatchen’

Onderzoek of die ‘oefenmatchen’ al dan niet ‘voetbalwedstrijd’ zijn in de zin van voornoemd art.2.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 16 sep 2011 11:00

Zoals hierboven geschreven .... zelfs niet in de perimeter van het voetbalstadion komen

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”