Informatie betreffende doodsoorzaak

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

Informatie betreffende doodsoorzaak

#1 , 05 jan 2011 08:53

Toen mijn vader in 1998 plotseling overleed (in een home) waren er tegenstrijdigheden ivm de doodsoorzaak.
Is het alsnog mogelijk het dossier in te kijken waar de doodsoorzaak is in opgetekend ?
En zo ja, tot wie moeten wij ons wenden ? Moet dit schriftelijk en gemotiveerd of kan het ook gewoon telefonisch ? Kunnen wij een afschrift hiervan opvragen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 05 jan 2011 10:38

Dokter heeft overlijdensattest opgesteld waarop een doodsoorzaak is vermeld.
Waar zitten de tegenstrijdigheden..
Het attest hebt u gekregen anders kan uw vader niet begraven/gecremeerd zijn

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#3 , 05 jan 2011 12:46

Toen mijn vader gestorven is, leefde mijn moeder nog. Het overlijdensattest hebben wij (kinderen) nooit in handen gehad. Maar telefonisch werd toen aan ons door de dokter een andere uitleg gegeven dan door een ooggetuige.
Van belang is het uiteraard niet meer, het is meer voor de gemoedsrust.
Kan ik ergens een kopie van dit attest bekomen en zo ja, waar ?

Reclame

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#4 , 12 jan 2011 10:25

Ik heb schriftelijk (niet aangetekend) een kopie gevraagd van het overlijdensattest aan de toen behandelende geneesheer, met de volledige uitleg waarom ik graag de kopie zou ontvangen. Ik heb tot op heden nog geen antwoord/reactie ontvangen, noch positief noch negatief.
Is er nog een andere instantie waartoe ik me kan richten ?

Creatief
Berichten: 2513

#5 , 19 jan 2011 16:03

“Art.9...§ 2. De patiënt heeft recht op inzage in het hem betreffend patiëntendossier. Aan het verzoek van de patiënt tot inzage in het hem betreffend patiëntendossier wordt onverwijld en ten laatste binnen 15 dagen na ontvangst ervan gevolg gegeven. De persoonlijke notities van een beroepsbeoefenaar en gegevens die betrekking hebben op derden zijn van het recht op inzage uitgesloten...§ 4. Na het overlijden van de patiënt hebben de echtgenoot, de wettelijk samenwonende partner, de partner en de bloedverwanten tot en met de tweede graad van de patiënt, via een door de verzoeker aangewezen beroepsbeoefenaar, het in § 2 bedoelde recht op inzage voorzover hun verzoek voldoende gemotiveerd en gespecifieerd is en de patiënt zich hiertegen niet uitdrukkelijk heeft verzet. De aangewezen beroepsbeoefenaar heeft ook inzage in de in § 2, derde lid, bedoelde persoonlijke notities.”(wetgeving 22 AUGUSTUS 2002. - Wet betreffende de rechten van de patiënt).
Wend je tot je huisarts. Deze kan het medisch dossier bij zijn huisarts, ziekenhuis, zorgdossier op RVT opvragen.

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 19 jan 2011 17:02

Was die ooggetuige dokter???

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#7 , 28 jan 2011 09:53

Creatief, dank voor uw antwoord.
Franciscus : neen, de ooggetuige was iemand van het verzorgend personeel.
Ik zal verder het nodige doen via mijn huisarts.
Bedankt voor de reacties.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”