recht op inzage medisch dossier als echtgenote?

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

recht op inzage medisch dossier als echtgenote?

#1 , 02 dec 2010 09:01

Beste,

Mijn man heeft begin dit jaar een herseninfarct gekregen. Wegens spanningen (alcoholisme) tijdens ons huwelijk en herseninfarct hadden wij besloten om een tijd appart te wonen. Dagelijks ging ik bij mijn man langs om te zien of alles in orde was en hem bij te staan waar nodig. Momenteel stonden we zo ver om ons huwelijk een tweede kans te geven (we hebben samen ook 2 kinderen, 14 en 7 jaar oud) maar zijn oudste dochter (31 jaar) heeft hem meegenomen naar haar woonplaats. Zij dringt aan op scheiding....
Nu gaat hij naar een andere huisarts en als echtgenote (ben zelf verpleegkundige) zou ik graag willen weten wat er op medisch vlak bij hem gebeurt. Heb ik recht om zijn 'nieuwe' huisarts te contacteren met vraag om het medisch dossier in te zien?

Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 dec 2010 10:40

“Art.9...§ 2. De patiënt heeft recht op inzage in het hem betreffend patiëntendossier...§ 4. NA het OVERLIJDEN van de patiënt hebben de echtgenoot...via een door de verzoeker aangewezen beroepsbeoefenaar, het in § 2 bedoelde recht op inzage voorzover hun verzoek voldoende gemotiveerd en gespecifieerd is en de patiënt zich hiertegen niet uitdrukkelijk heeft verzet...”(22 AUGUSTUS 2002. - Wet betreffende de rechten van de patiënt).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”