Niet aangevraagde doktersbezoeken rusthuis

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

Re: Niet aangevraagde doktersbezoeken rusthuis

#16 , 04 nov 2021 22:53

Zodra het ereloon is betaald zal de arts een getuigschrift afleveren. Met dit getuigschrift kan de "betaler" zich tot het ziekenfonds wenden om de kosten te recupereren. Het is wettelijk voorzien dat de arts pas een getuigschrift aflevert als de getuigschriften zijn betaald. Is toch ook logisch niet?

Het lijkt me opportuun dat u eerst informeert wat er precies werd afgesproken met het WZC over het aanrekenen van dokterskosten.

Ik vrees dan ook dat de exposée van TS niet volledig is.

Het is nogal kort door te bocht hoe de behandelende arts hier benaderd en omschreven wordt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#17 , 06 nov 2021 17:51

Men mag het getuigschrift afleveren ZONDER dat het betaald is

http://www.hvg.be/artikels/instructies- ... gschriften

Sonja57
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#18 , 06 nov 2021 20:05

Bedankt jefke007
We gaan toch maar die getuigschriften betalen dat lijkt me het beste wat we er ook mogen van denken.
We zouden vragen aan de arts om ons de originele getuigschriften te bezorgen om daarna het verschuldigde bedrag op zijn rekening over te schrijven. Daar kan hij toch geen probleem mee hebben? Het strookje "ontvangstbewijs" mag(maar moet niet bij een overschrijving) hij ons terug bezorgen nadat het geld op zijn rekening is terechtgekomen.
In de wachtzaal gaan zitten om braafjes cash te gaan betalen ziet niemand van ons zitten.

Reclame

Sonja57
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#19 , 07 nov 2021 10:10

@ "The Oscars" U zou er nog een stukje aan breien :-D, nochtans heb ik hier al moeten lezen dat het "kort door de bocht is hoe de behandelde arts hier benaderd en omschreven wordt".
Respect moet van beide kanten komen toch? Mogen we de werkwijze van de behandelde arts nog twijfelachtig noemen? Blij met het bericht van Jefke007 dat bevestigt toch dat een overschrijving wel kan en mag nadat de getuigschriften zijn bezorgd toch?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#20 , 07 nov 2021 15:20

T.S. heeft haar/zijn antwoord ontvangen. Lijkt me dan ook tijd voor een slotje.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sonja57
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#21 , 07 nov 2021 17:44

Ik zou graag nog informeren hoe het is afgelopen als er een slotje op komt zal dat niet meer kunnen.
Is niet omdat iemand niet meer geïnteresseerd is of misschien een beetje gegeneerd is omdat zijn bijdrage niet geheel correct was dat iedereen de afloop van het verhaal moet ontzegd worden toch?
Alvast bedankt voor diegenen die zonder partijdig te zijn mij interessante info hebben bezorgd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#22 , 07 nov 2021 19:43

U kan altijd het onderwerp opnieuw aankaarten. Uiteraard is iedereen benieuwd naar de afloop maar dan wel op een beschaafde manier.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#23 , 08 nov 2021 08:37

Ze was heel zwaar zorgbehoevend en haar geestelijke toestand was zeker niet meer van die aard om zelf beslissingen te kunnen nemen laat staan om een doktersbezoek aan te vragen

Werd voor uw moeder een bewindvoerder aangesteld?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis
Berichten: 8836

#24 , 08 nov 2021 10:48

Een vraagje; was de directie en ploeg van het wzc op de hoogte van de keuze van de familie voor een andere dokter en heeft die ploeg dat ook aan de spontaan bezoekende dokter gemeld? Want in dat geval zou de bezoekende dokter toch éérst contact moeten nemen met de familie voordat hij zomaar bezoeken aflegt bij een reeds dementerende dame waarvan hij overigens goed weet dat zij eigenlijk geen beslissingen zelf meer kan nemen. Deontologisch is dit verwerpelijk en dat zou ik hem ook laten weten.

Sonja57
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#25 , 10 nov 2021 17:22

Zoals al eerder vermeld gaan we die getuigschriften gewoon betalen maar dan wel via overschrijving en nadat we de originele getuigschriften hebben ontvangen. Ik heb onderstaande reactie gekregen van het RIZIV. Mag ik hieruit interpreteren dat het RIZIV ook bevestigt dat eerst de originele getuigschriften moeten bezorgd worden voordat het verschuldigde bedrag dient overgeschreven te worden?
Het wordt wel lastig als de de eerstelijnsgesprekspartner ( ziekenfonds) niet reageert op mijn e-mail en zeker omdat het ziekenfonds verslag moet uitbrengen aan het RIZIV indien de arts blijft weigeren de getuigschriften te bezorgen. (Maar kan nog na een week.)


Geachte mevrouw Y,

De Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle heeft uw melding van 3/11/2021 betreffende “betwistbare doktersbezoeken” goed ontvangen.

In eerste instantie wensen wij ons medeleven te betuigen bij het overlijden van uw moeder.

De zorgverlener is wettelijk verplicht(1) om u een getuigschrift voor verstrekte hulp te geven als zijn/haar verstrekkingen aanleiding geven tot een tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen.
Uw ziekenfonds is uw bevoorrechte eerstelijnsgesprekspartner voor vergoedingen van geneeskundige verzorging. Zij zijn bevoegd voor de primaire controle.
We raden u aan om de dienst ‘Ledenverdediging’ van het ziekenfonds hierover te contacteren.
Die zal contact opnemen met dr.X.
Als blijkt dat de verstrekkingen wel degelijk aanleiding geven tot een verzekeringstegemoetkoming en dat de zorgverlener blijft weigeren om het/de overeenkomstige getuigschrift(en) voor verstrekte hulp af te leveren, dan zal uw ziekenfonds ons daarover inlichten. Indien zou blijken dat de prestaties niet zijn uitgevoerd zal het ziekenfonds ons hiervan ook op de hoogte brengen.
Hoogachtend,

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#26 , 10 nov 2021 21:38

Sonja schrijft:
> Mag ik hieruit interpreteren dat het RIZIV ook bevestigt dat eerst de originele getuigschriften moeten bezorgd worden voordat het verschuldigde bedrag dient overgeschreven te worden?

De zorgverlener moet u de getuigschriften voor verstrekte hulp meegeven, ook al betaald u niet onmiddellijk (Wetboek van belastinginkomsten 92, art. 320/25.).

En conform artikel VI.90 WER moet de consument de geleverde diensten pas betalen bij afgifte van het gevraagde bewijsstuk.

U kan de getuigschriften bij de zorgverlener persoonlijk gaan afhalen en hem meedelen dat u het zal regelen middels overschrijving. Wellicht zal de zorgverlener u dan een schuldbekentenis laten ondertekenen voor de niet geregelde getuigschriften.
.

Franciscus
Berichten: 38583

#27 , 10 nov 2021 22:45

Mogelijk wel een ontvangstbewijs dat u ze hebt ontvangen maar een schuldbekentenis ???? dat gaat mij toch wat te ver.

PS u mg trouwens wettelijk elk gesprek waaraan u deelneemt opnemen en als bewijs in rechte voorleggen aan de rechter.
U hoeft de andere partij daarvoor geen toestemming te vragen. Een van de partijen die toestemming geeft - u dus aan uzelf - is voldoende

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#28 , 10 nov 2021 23:06

Of deel hem mee dat u pas zal betalen nadat u de getuigschriften per post hebt ontvangen, dat zolang u ze niet in uw bezit hebt, ook niet kan voldoen.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#29 , 11 nov 2021 07:12

Of nog: zeg tegen hem dat hij de getuigschriften bij u in de bus kan komen droppen.

In elk geval: in uw plaats zou ik niet betalen zolang ik die getuigschriften van hem niet heb ontvangen en dit op basis van het Wetboek van Economisch Recht, de ziv-wet en het Wetboek van belastinginkomsten.

In principe kan hij een fikse geldboete tot 250 euro per inbreuk opgelegd krijgen door het getuigschrift laattijdig uit te reiken.
.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#30 , 11 nov 2021 16:37

Werd er een bewindvoerder aangesteld?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”