Gebruik van materiaal voor zieken en lijken

Heavy_buzz
Topic Starter
Berichten: 23

Gebruik van materiaal voor zieken en lijken

#1 , 12 nov 2020 09:24

Ik weet niet echt welke categorie geschikt was voor deze vraag, vandaar dat ik die hier stel. Het gaat specifiek over gebruik van logistiek medisch materiaal en niet over naalden, spuiten,en ander persoonlijk materiaal, maar de draagberries en dergelijke, echt transportlogistiek dus. Ik weet bijvoorbeeld dat reddingshelikopters geen lijken aan boord mogen nemen, al weet ik niet of dit enkel zo is omdat men hem vrij wil houden voor het uitvoeren van andere reddingen met levensbelang of dat dit een algemeen reglement of wet is. Dus de vraag is, bestaat er specifieke wetgeving die stipuleert wat mag en niet mag met betrekking tot gebruik van dat logistiek materiaal voor zowel nog levende personen alsook lijken, vervoer met hetzelfde materiaal dus, wel met ontsmetting en cleaning inbegrepen natuurlijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 12 nov 2020 09:38

Deze materie lijkt me zo sectorspecifiek, dat je regelgeving hierover eerder zal vinden in de medische/funeraire sector. één belangrijke informatie kan ik wél al geven. Men gebruikt nooit de term "lijk" in deze context. Men spreekt van "lichamelijk overschot".

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 12 nov 2020 10:59

reddingshelikopters mogen wel lijken aan boord nemen in het kader van een berging, er zijn niet altijd schepen beschikbaar of de omstandigheden en/of de locatie laten het niet toe voor een reguliere berging.

ideaal is dan dat er op een veilige locatie (vaak de basis van de helikopter) een lijkwagen staat voor het transport naar het mortuarium.

binnen de medische sector zijn alleen specifiek de ziekenwagens in het kader van de dringende medische hulpverlening (100/112) die dit niet mogen (het is anders als de persoon onderweg naar spoed komt te overlijden, maar dat is dan vaak onder MUG begeleiding).

achter de berging is het regel dat al het materiaal dat rechtstreeks in contact is gekomen met het lijk gewassen en ontsmet word.

ik heb zo het materiaal van de ziekenwagen ook al moeten laten gebruiken voor de berging van een lichaam, wij vertrekken niet op nieuwe interventie voor alles terug proper en ontsmet is

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2020 11:49

Wetgeving op transport van overledenen is iets totaal anders dan deze op patiëntenvervoer en dringende geneeskundige hulp.

Vandaar dat bij vaststelling van een overlijden ergens ter plaatse steeds een lijkwagen wordt gevraagd, zelfs al zou er in eerste instantie al een ziekenwagen opgeroepen zijn.

Overlijden tijdens transport is een uitzondering.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 12 nov 2020 13:38

Overlijden tijdens transport is een uitzondering.
daar zoude nog van verschieten eerlijk gezegd, meeste van die mensen komen pas te overlijden de eerste minuten na aankomst op spoed

als patient komt te overlijden tijdens transport dan is er voor paar uur geen mug en ziekenwagen door de nodige procedures

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 nov 2020 17:47

Klopt. Mijn vader had een hartaanval. Ziekenwagen komt hem ophalen en vertrekt met de patiënt. 500 meter verder nieuwe hevige aanval, en ziekenwagen stopt langs de weg, en roept de MUG op. Die is aanwezig 8 minuten later. Ze reanimeren ongeveer 20 minuten, en rijden dan door naar het ziekenhuis. Exact 3 minuten na aankomst is vader officieel overleden . Zijn zuster die bij de hartaanval aanwezig was, is met de ziekenwagen meegereden. Ze was in haar jonge jaren verpleegster op een spoeddienst, en wist ons later te vertellen dat hij eigenlijk al in de ziekenwagen was overleden.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 nov 2020 17:55

Overlijden tijdens transport is een uitzondering.
daar zoude nog van verschieten eerlijk gezegd, meeste van die mensen komen pas te overlijden de eerste minuten na aankomst op spoed
Ik heb me slecht uitgedrukt. Bedoelde zeker niet dat dit niet frequent voorkomt, enkel dat het een uitzondering is op de procedure dat een ziekenwagen geen overledene vervoert.

Heb zelf een achtergrond als ambulancier in een ver verleden.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 12 nov 2020 21:33

Klopt. Mijn vader had een hartaanval. Ziekenwagen komt hem ophalen en vertrekt met de patiënt. 500 meter verder nieuwe hevige aanval, en ziekenwagen stopt langs de weg, en roept de MUG op. Die is aanwezig 8 minuten later. Ze reanimeren ongeveer 20 minuten, en rijden dan door naar het ziekenhuis. Exact 3 minuten na aankomst is vader officieel overleden . Zijn zuster die bij de hartaanval aanwezig was, is met de ziekenwagen meegereden. Ze was in haar jonge jaren verpleegster op een spoeddienst, en wist ons later te vertellen dat hij eigenlijk al in de ziekenwagen was overleden.
dat is dan toch al van enige tijd geleden . . .

tegenwoordig cardiale problemen is mug bijstand en niet vertrekken, tenzij de afstand te groot is (zoals in de limburg soms gebeurt), maar dan word er half weg een afspraak punt geplant

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 13 nov 2020 12:21



dat is dan toch al van enige tijd geleden . . .
Was in 1984

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 13 nov 2020 18:44



dat is dan toch al van enige tijd geleden . . .
Was in 1984
dat is inderdaad nog in den tijd van "scoop en run"

gelukkig werkt het zo niet meer, al was het maar om juridische problemen te vermijden, wat niet wil zeggen dat er ook tegenwoordig niks kan mislopen op de ziekenwagen.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”