AMBULANCE-FACTUUR

JANBAL
Topic Starter
Berichten: 7

AMBULANCE-FACTUUR

#1 , 02 jun 2020 21:55

Een tijd geleden deed ik boodschappen in een supermarkt waar ik nooit eerder was geweest.
Toen ik aan de kassa kwam vroeg ik of men voor mij mijn aankopen op de band wou leggen en dan terug in mijn kar. Deze service wordt mij ook gegeven in de supermarkten waar ik gewoonlijk ga. Dan kan ik mij ondertussen effe neerzetten om effe te verpozen (want ik ben niet meer van de jongste). Gewoonlijk heb ik dan ook een vouwstoeltje in mijn kar liggen, maar dat had ik toen niet bij. Maar er stond een hoog opstapje en ik vroeg of ik daar mocht gaan zitten terwijl men mij de gevraagde service verschafte en dat mocht. Nadat men de door mij gevraagde service verricht had terwijl ik neerzat betaalde ik en wandelde ik met de kar naar buiten, maar ik werd gevolgd door 2 verkoopsters. Ik dacht dat ze me wilden helpen met inladen, en dat was ook zo, maar toen ik wou wegrijden kwam de kat op de koord : ze gingen voor mijn wagen staan zodat ik niet kon wegrijden. Bleek dat ik moest wachten op de ambulance die ze stiekem gebeld hadden. "Standardprocedure, meneer, als iemand in de winkel onwel wordt". Ik had geen keuze. De ambulancier constateerde uiteraard dat alles in orde was met mij. Maar nu krijg ik een factuur van 60 euro van de ambulancedienst. Moet ik die betalen ? Ik heb nooit een ambulance gebeld of laten bellen, ik wist zelfs van niets. En van onwel worden is uiteraard totaal geen sprake. Kan ik die factuur gewoon negeren of moet ik iets ondernemen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 02 jun 2020 22:10

in theorie moet de persoon waarvoor de ziekenwagen gebeld werd de rekening betalen sinds begin 2019, of deze meegaat met de ziekenwagen of niet speelt sinds beging 2019 geen rol meer (in tegenstelling tot de voorgaande jaren)

begin alvast de factuur met de nodige motivatie te betwisten met een aangetekend schrijven, alsook stel de winkel via aangetekend schrijven in gebreke.

stel in u schrijven naar de winkel dat de medewerkers onnodig de ziekenwagen hebben gebeld daar er van enig onwel worden geen sprake was en dat zij u belet hebben weg te rijden (wat strikt genomen in dit geval een misdrijf is)

normaal word de rekening van de ziekenwagen terugbetaal via het ziekenfonds, dus het kan geen kwaad om daar ook eens te horen

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 jun 2020 09:19

Waarom vraag je aan uw huisdokter geen attest waaruit blijkt dat soms even dient te gaan zitten/rusten. Wees blij dat het warenhuispersoneel zo om u begaan was. Voor hetzelfde geld lieten ze u eerst neervallen op de grond (met mogelijk nog bod of heupbreuk erbij)
En kan je in een dergelijke toestand nog deftig auto rijden? (denk daar eens over na)

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 03 jun 2020 10:06

in theorie moet de persoon waarvoor de ziekenwagen gebeld werd de rekening betalen sinds begin 2019, of deze meegaat met de ziekenwagen of niet speelt sinds beging 2019 geen rol meer (in tegenstelling tot de voorgaande jaren)

begin alvast de factuur met de nodige motivatie te betwisten met een aangetekend schrijven, alsook stel de winkel via aangetekend schrijven in gebreke.

stel in u schrijven naar de winkel dat de medewerkers onnodig de ziekenwagen hebben gebeld daar er van enig onwel worden geen sprake was en dat zij u belet hebben weg te rijden (wat strikt genomen in dit geval een misdrijf is)

normaal word de rekening van de ziekenwagen terugbetaal via het ziekenfonds, dus het kan geen kwaad om daar ook eens te horen
Strikt genomen is dat geen misdrijf, er is geen opzet... Sterker nog, het is de plicht om hulp te bieden aan mensen die kennelijk hulp nodig hebben, hetgeen in dit geval aannemelijk is...

lucas123
Berichten: 483

#5 , 03 jun 2020 10:12

normaal word de rekening van de ziekenwagen terugbetaal via het ziekenfonds, dus het kan geen kwaad om daar ook eens te horen
Ik citeer van de CM-site:
Vanaf 1 januari wordt voor elke dringende interventie van de ambulance na een 112-oproep 60 euro aangerekend, ongeacht de afgelegde afstand.

Dit bedrag valt volledig ten laste van de patiënt. Er is geen tegemoetkoming van de ziekteverzekering
.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jun 2020 10:23

Goed optreden van het supermarkt personeel, zeker gezien u daar u geen vaste klant bent. Personeel kunnen niet oordelen wat er gaande is, zijn geen medici.
Stel u was toch onwel en u rijdt met uw wagen 20 m verder iemand aan of tegen een obstakel ?

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 03 jun 2020 10:45

Maar het personeel zonder medische kennis gaat dan wel verklaren dat TS onwel is geworden. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat een ambulance gebeld wordt voor iedereen die even wil gaan zitten?

Alternatief versie van het verhaal: Personeelslid maakt een inschattingsfout en belt onterecht de ambulance. Ze beseffen hun fout en blokkeren de wagen van TS om niet zelf met de factuur te zitten. Dan zit men wel met vrijheidsberoving, een misdrijf.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 03 jun 2020 12:51

Goed optreden van het supermarkt personeel, zeker gezien u daar u geen vaste klant bent. Personeel kunnen niet oordelen wat er gaande is, zijn geen medici.
Stel u was toch onwel en u rijdt met uw wagen 20 m verder iemand aan of tegen een obstakel ?
uit het verhaal van janbal kan ik geen enkel element afleiden dat hij onwel zou zijn geworden of enig acuut medisch probleem had.

janbal was nog perfect in staat om zelf naar de wagen te gaan en was in staat om op elke vraag te beantwoorden

GCS is 15/15, helder van geest en geen enkel klinisch signaal van enig acuut probleem dat een tussenkomst van de 112 ziekenwagen vereist.




het personeel had geen enkele reden om de ziekenwagen te bellen


en ik ben als ambulancier dan wel medisch opgeleid en zelfs dan luisteren de mensen niet naar mij als ik gewoon in burgerkledij ben en mijn badge toon

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jun 2020 13:54

Goed optreden van het supermarkt personeel, zeker gezien u daar u geen vaste klant bent. Personeel kunnen niet oordelen wat er gaande is, zijn geen medici.
Stel u was toch onwel en u rijdt met uw wagen 20 m verder iemand aan of tegen een obstakel ?
uit het verhaal van janbal kan ik geen enkel element afleiden dat hij onwel zou zijn geworden of enig acuut medisch probleem had.

janbal was nog perfect in staat om zelf naar de wagen te gaan en was in staat om op elke vraag te beantwoorden

GCS is 15/15, helder van geest en geen enkel klinisch signaal van enig acuut probleem dat een tussenkomst van de 112 ziekenwagen vereist.




het personeel had geen enkele reden om de ziekenwagen te bellen


en ik ben als ambulancier dan wel medisch opgeleid en zelfs dan luisteren de mensen niet naar mij als ik gewoon in burgerkledij ben en mijn badge toon
Drone ik weerleg uw visie niet. En zal ze zeker niet tegenstrijden.

Ik ga er van uit dat het personeel ( niet medisch onderlegd ) de gedragsregels van de supermarktketen volgde, en niet konden inschatten wat de werkelijke toestand van TS was. U kunt het wel.

Misschien te voorbarig maar liever dat dan te laat. En Drone u bent in deze materie geschoold en bekwaam; maar het overgrote deel van de mensen niet.


Enkele maanden geleden is mijn vrouw op straat gevallen ( na een kleine zwijmeling ). Zij lag tegen de grond en kon moeilijk recht.
Verschillende personen passeerden er : iemand die geholpen heeft noppes : misschien omdat ze juist 60+ is ?

P.S. Persoonlijk voor Drone : het grootste respect voor de ambulanciers, medisch personeel, spoeddiensten en hulpverleners. Walg er van dat zij steeds hinder en veel meer ondervinden bij interventies. TOP.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#10 , 03 jun 2020 14:45

dan zou ik de "regels" van die supermarkt wel eens willen lezen . . .

elke supermarkt heeft normaal iemand die opgeleid is voor EHBO en/of iemand die op zen minst een minimum aan medische opleiding heeft en die een inschatting zou kunnen maken.

(dan nog denken die EHBO opgeleiden soms dat ze hoger op de ladder staan als ons)

nergens uit het verhaal lees ik dat zulks persoon zich heeft aangemeld en dat de medewerkers vermoedelijk de regels net iets te strikt hebben geïnterpreteerd of er zelfs gewoon naar gegokt hebben.



het is en blijft een punt voor discussie sinds begin 2019, iemand belt een ziekenwagen zonder enige gegronde reden en de persoon die geen ziekenwagen wenst (en zelfs niet nodig had in dit geval) krijgt de factuur.

daarom dat janbal de factuur moet betwisten en de winkel ingebreke moet stellen met een aangetekend schrijven.



en ja, mensen staan tegenwoordig redelijk twijfelachtig om iemand te helpen, het feit dat mensen nog al rap "aanranding" etc claimen helpt er niet aan, zeker in bepaalde buurten en bij bepaalde bevolkingsgroepen, neen, dat is geen rasicme, dat is de realiteit.

maar in het geval van uw vrouw zou het inderdaad aangewezen geweest zijn om een ziekenwagen te laten komen, "zwijmeling" kan zoveel oorzaken hebben en is al net iets meer verontrustender als er geen voorgeschiedenis is.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 jun 2020 15:07

Aan het verhaal zijn 2 kanten;
- diegene van het warenhuis die de ziekenwagen belde had zich beter voorafgaandelijk bij betrokkene geïnformeerd of alles in orde was. Dan kon nog beslist worden om een ziekenwagen op te roepen. Nu heeft men het klaarblijkelijk achter de rug gedaan met alle discussie.
- TS heeft ook signalen gegeven dat hij niet al te fit is en al zeker naar mensen toe die hem niet kennen. Dit kon/werd misschien verkeer geïnterpreteerd.

Mooie overeenkomst zou er in kunnen bestaan dat beiden, dus zowel het warenhuis als TS, elk de helft van de factuur betalen.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#12 , 03 jun 2020 15:36

Aan het verhaal zijn 2 kanten;
- diegene van het warenhuis die de ziekenwagen belde had zich beter voorafgaandelijk bij betrokkene geïnformeerd of alles in orde was. Dan kon nog beslist worden om een ziekenwagen op te roepen. Nu heeft men het klaarblijkelijk achter de rug gedaan met alle discussie.
- TS heeft ook signalen gegeven dat hij niet al te fit is en al zeker naar mensen toe die hem niet kennen. Dit kon/werd misschien verkeer geïnterpreteerd.

Mooie overeenkomst zou er in kunnen bestaan dat beiden, dus zowel het warenhuis als TS, elk de helft van de factuur betalen.
helaas werkt het zo niet

winkelmedewerkers hebben zich niet eens gevraagd of alles in orde was met topic starter, op het blote oog en op u "buikgevoel" een ziekenwagen bellen is, met alle goede bedoelingen, onnodig, zeker als blijkt dat topic starter GEEN enkel acuut probleem heeft op dat moment.

winkel is en blijft verantwoordelijk voor het gedrag en uitlatingen van zijn medewerkers, wat dus in dit geval wilt zeggen dat de winkel onnodig en zonder er zich van te gewissen of het wel nodig was een ziekenwagen belde en de topic starter opzadelt met een factuur.

JANBAL
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 04 jun 2020 11:20

beste dank voor alle reacties. Ik zou echter een verduidelijking willen plaatsen. Ik lees namelijk zaken als "janbal had zijn heup kunnen breken" en "kon hij nog wel veilig autorijden ?"; Kijk, ik ben op ieder moment medisch perfect in orde geweest. Ik heb alleen gevraagd of ik ja of nee die vorm van klantenservice kon krijgen. Men had kunnen zeggen "nee meneer, dat doen we hier niet". Dan had ik zelf de aankopen op de band gelegd en terug in de kar, zonder enig probleem. Maar men heeft mij gezegd "ja meneer, wij zullen dit graag voor u doen". En dan heb ik ondertussen effe gezellig gerelaxeerd. Het enige wat men mij kan verwijten is gemakzucht en luiheid. Maar dat is m.i. niet strafbaar en geen reden om mij op te zadelen met een factuur van 60 euro. Ik heb nooit een ambulance gebeld of gevraagd of toestemming gegeven om een ambulance te bellen (wat dus stiekem en zonder enige reden is gebeurd). Goed, ik zal in 't passeren wel een aangetekende brief afgeven ("aangetekend per drager"), dat kost mij niets, maar als ze mij toch aanmanen te betalen, kan er mij dan iets overkomen als ik verder niets onderneem ? Een doktersattest dat ik nu en dan effe moet gaan zitten ? Ik moet helemaal niet af en toe gaan zitten, als ze mij dat niet toegestaan hadden zou ik het niet gedaan hebben, het hoefde helemaal niet, ik probeer alleen maar service te verkrijgen als ik ga winkelen, en als ik die niet krijg maak ik daar geen probleem van, anders maak ik daar dankbaar gebruik van (en maak ik het mij effe gemakkelijk terwijl men voor mij de service verleent). En de ambulancier heeft trouwens geconstateerd dat er met mij helemaal niets aan de hand was. Maar de essentie is dus : moet ik zomaar een factuur betalen waar een ander mij (zonder mijn weten) mee opzadelt ? Stel dat u uw buurman niet kunt luchten en u belt stiekem een ambulance met als reden "die man heeft zich tijdens het tuinieren moeten neerzetten om uit te blazen en hij zag zo te zien wat bleek", en hem zodoende kwaadwillig opzadelen met een factuur, kan dat zomaar ?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#14 , 04 jun 2020 17:22

beste dank voor alle reacties. Ik zou echter een verduidelijking willen plaatsen. Ik lees namelijk zaken als "janbal had zijn heup kunnen breken" en "kon hij nog wel veilig autorijden ?"; Kijk, ik ben op ieder moment medisch perfect in orde geweest. Ik heb alleen gevraagd of ik ja of nee die vorm van klantenservice kon krijgen. Men had kunnen zeggen "nee meneer, dat doen we hier niet". Dan had ik zelf de aankopen op de band gelegd en terug in de kar, zonder enig probleem. Maar men heeft mij gezegd "ja meneer, wij zullen dit graag voor u doen". En dan heb ik ondertussen effe gezellig gerelaxeerd. Het enige wat men mij kan verwijten is gemakzucht en luiheid. Maar dat is m.i. niet strafbaar en geen reden om mij op te zadelen met een factuur van 60 euro. Ik heb nooit een ambulance gebeld of gevraagd of toestemming gegeven om een ambulance te bellen (wat dus stiekem en zonder enige reden is gebeurd). Goed, ik zal in 't passeren wel een aangetekende brief afgeven ("aangetekend per drager"), dat kost mij niets, maar als ze mij toch aanmanen te betalen, kan er mij dan iets overkomen als ik verder niets onderneem ? Een doktersattest dat ik nu en dan effe moet gaan zitten ? Ik moet helemaal niet af en toe gaan zitten, als ze mij dat niet toegestaan hadden zou ik het niet gedaan hebben, het hoefde helemaal niet, ik probeer alleen maar service te verkrijgen als ik ga winkelen, en als ik die niet krijg maak ik daar geen probleem van, anders maak ik daar dankbaar gebruik van (en maak ik het mij effe gemakkelijk terwijl men voor mij de service verleent). En de ambulancier heeft trouwens geconstateerd dat er met mij helemaal niets aan de hand was. Maar de essentie is dus : moet ik zomaar een factuur betalen waar een ander mij (zonder mijn weten) mee opzadelt ? Stel dat u uw buurman niet kunt luchten en u belt stiekem een ambulance met als reden "die man heeft zich tijdens het tuinieren moeten neerzetten om uit te blazen en hij zag zo te zien wat bleek", en hem zodoende kwaadwillig opzadelen met een factuur, kan dat zomaar ?

in theorie moet sinds begin 2019 de persoon waarvoor de ziekenwagen gebeld word de factuur betalen (of via de verzekering), beste dat u momenteel kan doen is de factuur van de ziekenwagen betwisten bij de firma/organisatie/ziekenhuis via het aangetekend schrijven en hun antwoord afwachten (eis een antwoord binnen de 14 dagen).

ik ga daar als ambulancier ook niet altijd mee akkoord, maar regels zijn regels helaas :(

als het een winkel betreft van een bepaalde grote keten stuur uw aangetekend schrijven naar hun hoofdzetel in Belgie en een aangetekend schrijven naar de lokale winkel en verwijs in beide brieven naar elkaar en eis van beiden een antwoord binnen de 14 dagen.



eis van de winkel(keten) dat u alleen het bedrag van de factuur eist of dat ze deze zelf betalen

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”