Beperking recht van de patiënt op vrije artsenkeuze

ConorLan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Beperking recht van de patiënt op vrije artsenkeuze

#1 , 25 mei 2020 00:35

Volgens artikel 15 van de Code van Medische Deontologie en artikel 6 in de rechten van de patiënt staat dat deze het recht heeft op de vrije keuze van de arts en het recht om deze keuze te veranderen. De wet vermeldt dat er beperkingen kunnen zijn op deze wet, en de code specificeert dat dit kan als het gaat om urgenties en wachtdiensten. Ik heb wel gevonden welke wettelijke omkadering er is voor artsen om hun plicht uit te kunnen voeren in noodgevallen, namelijk artikel 422bis van het strafwetboek omtrent schuldig verzuim. Ik vind echter geen wet die aangeeft dat de patiënt niet het recht heeft op vrije artsenkeuze indien deze zich meld bij een arts van wacht. Ik had mogelijks verwacht dat er in de wet omtrent kwaliteitsvolle praktijkvoering een artikel zou staan dat de arts in geval van wachtdiensten zich aan de vastgelegde praktijkvoering te houden heeft, maar ook dit was niet het geval. Het staat wel in de code van medische deontologie geschreven, maar een wettelijke omkadering vind ik niet

Kan iemand mij verwijzen naar een wetsartikel dat de beperking aangeeft van het patiëntenrecht op vrije artsenkeuze in geval van wachtdiensten?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2020 11:33

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”