Geconventioneerd tandarts rekent meerprijs van 1500€ aan

Binnie_1403
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geconventioneerd tandarts rekent meerprijs van 1500€ aan

#1 , 02 feb 2020 11:23

Had een geconventioneerd tandarts uitgekozen om 2 gedeeltelijke tandprotheses te laten maken. Hij rekende 2480€ aan. Achteraf toen ik trrugbetalingsdoculent kreeg van de mutualiteit, bleek het officieel tarief 980€ te zijn. RIZIV gecontacteerd en bevestigden dat ik te veel betaald had en dat hij 100% geconventioneerd is. Via ledenverdediging kan ik klacht neerleggen en dat volgt er een onderzoek naar fraude door het RIZIV maar mijn geld krijg ik op die manier niet terug. Ledenverdediging heeft nog niet laten weten kf zij me gaan helpen. Iemand advies wat ik kan doen? Is me iets te vell geld om het zo te laten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 02 feb 2020 19:25

stuur de tandarts een aangetekende ingebrekestelling met de nodige documentatie die u tot op heden heeft en vraag om het verschil binnen de 14 dagen terug te betalen

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2020 21:09

Eerst uw mutualiteit voor de kar spannen. Zij moeten klacht indienen indien u gelijk heeft.
Indien de tandarts niet het normale tarief toepast moeten zij hem aanschrijven en ter orde roepen =
taak mutualiteit. Zij kunnen trouwens ook zien of u gelijk heeft en de tandarts teveel rekent. = hun taak dit te melden.

https://www.vlaanderen.be/uw-rechten-als-patient
email zorg-en-gezondheid@vlaanderen.be

Reclame

jef007
Berichten: 1680

#4 , 02 feb 2020 22:08

hou ons op de hoogte aub!!!

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 02 feb 2020 23:15

als die een skeletprothese van een dure kwaliteit heeft besteld ( tandartsen maken de gebitten niet zelf ), dan kan de hoge kostprijs misschien te rechtvaardigen zijn.
Een gewone tandprtohese is veel goedkoper

EenWerknemer
Berichten: 105

#6 , 02 feb 2020 23:21

Je moet toch gewoon eens overzicht vragen van de prestaties met bijhorende kost per terugbetalingsnummer alsook de zaken zonder terugbetalingsnummer.
Sommige zaken zijn forfaits zonder nummer voor zaken die geen terugbetaling hebben en die mogen aangerekend worden als er geen conventietarief voor bestaat.
De mutualiteit kan onmogelijk weten of er dergelijke forfait's zijn aangerekend want die hebben geen terugbetalingsnummer en dit wordt dan ook niet vermeld op het getuigschrift dat u aan de mutualiteit geeft.
Het bedrag op het getuigschrift kan het bedrag zijn van de terugbetaalbare nummers die vermeld zijn en andere zaken die niet vermeld zijn.
Het bedrag op het getuigschrift is dus niet noodzakelijk het bedrag dat u betaald hebt voor de vermelde terugbetaalbare prestaties, er kunnen ook andere zaken in die prijs zitten die geen nummer hebben.
Sommige van de reacties in deze thread zijn veel te voortvarend.
Vraag gewoon een overzicht van de kosten aan uw tandarts.
Dan kan men de zaak bekijken.

PS: iemand die de uitleg hierboven verstaat zal concluderen dat de mutualiteit onmogelijk kan weten hoeveel u voor een bepaalde prestatie betaald hebt boven het normale tarief. Elk overzicht van de mutulaliteit daaromtrent is volledig onbetrouwbaar. Je kan dit gerust navragen bij het RIZIV.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2020 12:18

Je moet toch gewoon eens overzicht vragen van de prestaties met bijhorende kost per terugbetalingsnummer alsook de zaken zonder terugbetalingsnummer.
Sommige zaken zijn forfaits zonder nummer voor zaken die geen terugbetaling hebben en die mogen aangerekend worden als er geen conventietarief voor bestaat.
De mutualiteit kan onmogelijk weten of er dergelijke forfait's zijn aangerekend want die hebben geen terugbetalingsnummer en dit wordt dan ook niet vermeld op het getuigschrift dat u aan de mutualiteit geeft.
Het bedrag op het getuigschrift kan het bedrag zijn van de terugbetaalbare nummers die vermeld zijn en andere zaken die niet vermeld zijn.
Het bedrag op het getuigschrift is dus niet noodzakelijk het bedrag dat u betaald hebt voor de vermelde terugbetaalbare prestaties, er kunnen ook andere zaken in die prijs zitten die geen nummer hebben.
Sommige van de reacties in deze thread zijn veel te voortvarend.
Vraag gewoon een overzicht van de kosten aan uw tandarts.
Dan kan men de zaak bekijken.

PS: iemand die de uitleg hierboven verstaat zal concluderen dat de mutualiteit onmogelijk kan weten hoeveel u voor een bepaalde prestatie betaald hebt boven het normale tarief. Elk overzicht van de mutulaliteit daaromtrent is volledig onbetrouwbaar. Je kan dit gerust navragen bij het RIZIV.
Toch even een bijsturing op uw reactie omtrent mutualiteit.
Indien TS een attest binnenbrengt bij de mutualiteit staan daar de terugbetalingsnrs. op en onderaan normaal het betaalde bedrag voor die prestaties.
Extra prestaties staan niet op het attest ( vermeld ik trouwens ook niet in mijn reactie)
. Als TS een volledige staat voor prestaties vraagt van de tandarts, dan kan hij die ook binnen brengen bij de mutualiteit ( die kunnen dan oordelen of desnoods om terugbetaalbare prestaties gaat of gewone extra's zonder terugbetaling ). Als men het ministerie van volksgezondheid en RIZIV mag geloven ligt er een controlefunctie bij de mutualiteiten ( welke het dikwijls vertikken om het doen, zie maar de aanrekeningen op de ziekenhuisfacturen ).

TS een aanrader : bij het laten maken van tandprotheses kunt u gewoon eerst een gedetailleerde offerte ( of prijszetting ) vragen. In die sector is er ook een zekere wildgroei.

zie volgende link

https://www.riziv.fgov.be/SiteCollectio ... 200101.pdf

https://www.test-aankoop.be/gezond/gezo ... prestaties

Zillianne
Berichten: 90

#8 , 03 feb 2020 14:22

Beste Binnie,

je moet heel erg opletten voor de tanden-clan!

Ik had door parodontitis probleem geen andere keuze dan een prothese te gaan zoeken.

Ik koos voor een optie met implantaten en een vaste brug (all on 4), super oplossing want de tandjes worden vast op implantaten geplaatst. Dat is dus de oplossing die zeer comfortabel is en die ook vast is gemaakt, zodat dit ongeveer hetzelfde is dan eigen tanden. Ziekenfonds betaalt hier niets voor terug. Zeer goede keuze voor dit systeem is ook dat uw tandbeen niet gaat slinken zodat je mond nie op een heksje gaat lijken... en helemaal invalt.

Ik ben overal gaan informeren en zie hier de resultaten:

optie 1
1 tandenboog eindresultaat 25000 euro (indien geen complicaties)

optie 2
1 tandenboog 11500 euro

optie 3
1 tandenboog 4500 euro

allen inclusief 4 implantaten, voorlopige prothese en definitieve prothese.

Ik ben bezig met optie 3 uiteraard en alles ok tot nu.

Laat je niet doen hoor!

EenWerknemer
Berichten: 105

#9 , 03 feb 2020 14:36

Indien TS een attest binnenbrengt bij de mutualiteit staan daar de terugbetalingsnrs. op en onderaan normaal het betaalde bedrag voor die prestaties.
Extra prestaties staan niet op het attest ( vermeld ik trouwens ook niet in mijn reactie).
Mijn punt is juist dat de extra prestaties niet moeten worden vermeld op het attest, want de mutualiteit heeft er geen zakens mee voor wat betreft de terugbetaling. De vragensteller weet dus op dit moment niet of er extra prestaties werden aangerekend in dit bedrag dat op het getuigschrift staat.

Het bedrag op het getuigschrift is wat is betaald in totaal.

Hij/zij moet idd een volledig overzicht vragen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 feb 2020 15:28

Indien TS een attest binnenbrengt bij de mutualiteit staan daar de terugbetalingsnrs. op en onderaan normaal het betaalde bedrag voor die prestaties.
Extra prestaties staan niet op het attest ( vermeld ik trouwens ook niet in mijn reactie).
Mijn punt is juist dat de extra prestaties niet moeten worden vermeld op het attest, want de mutualiteit heeft er geen zakens mee voor wat betreft de terugbetaling. De vragensteller weet dus op dit moment niet of er extra prestaties werden aangerekend in dit bedrag dat op het getuigschrift staat.

Het bedrag op het getuigschrift is wat is betaald in totaal.

Hij/zij moet idd een volledig overzicht vragen.
Het bedrag onderaan op het attest moet het totaal zijn dat TS betaald heeft voor de nomenclatuurnummers op het attest. Hoe anders vaststellen wat hij teveel heeft betaald voor geconventioneerde prestaties. De extra prestaties moet de tandarts apart op een afrekening zetten.
De mutualiteit kan dan ook op dat afschrift zien of er prestaties op staan die normaal voorzien voor terugbetaling of niet.

In de beide linken kan TS al enigszins vaststellen of de afrekeningen kloppen. Het is de samenstelling van de protheses welke dikwijls vragen opwerpt.
Natuurlijk moet TS ook nagaan of hij geen extra prestaties of uitvoering prothese heeft gevraagd.

EenWerknemer
Berichten: 105

#11 , 03 feb 2020 16:14

[/quote]Het bedrag onderaan op het attest moet het totaal zijn dat TS betaald heeft voor de nomenclatuurnummers op het attest. Hoe anders vaststellen wat hij teveel heeft betaald voor geconventioneerde prestaties.[/quote]

Dat is niet correct. Dit moet niet.
De mutualiteit kan dit niet vast stellen zonder een volledig kostenoverzicht te hebben dat los staat van het getuigschrift.

Het is juist omdat dit niet moet, dat de mutualie dit niet kan weten zonder extra informatie.
Het bedrag op het attest is het bedrag dat de arts heeft geind en wordt gebruikt voor zijn belastingen.

Soms wordt er ook gewerkt met voorschotten. Stel 100 EURO. Je krijgt een getuigschrift van 50 euro zonder nummer op en de week erop 50 euro met terugbetalingsnummer. De patient dient enkel het laatste getuigschrift in. Ook hier weet de mutualiteit niet hoeveel de patient heeft betaald voor de prestatie.
Laatst gewijzigd door EenWerknemer op 03 feb 2020 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 03 feb 2020 16:24



optie 1
1 tandenboog eindresultaat 25000 euro (indien geen complicaties)

optie 2
1 tandenboog 11500 euro

optie 3
1 tandenboog 4500 euro

allen inclusief 4 implantaten, voorlopige prothese en definitieve prothese.

Ik ben bezig met optie 3 uiteraard en alles ok tot nu.

Laat je niet doen hoor!
Als leek heb je geen enkel zicht op de geleverde kwaliteit en materialen. Je kent de af-laboprijs niet, en zowel de kwaliteit als de prijs verschillen enorm. € 4 500 voor een volledige brug, porselein op goud? Normale laboprijs voor beste kwaliteit is een veelvoud.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Zillianne
Berichten: 90

#13 , 03 feb 2020 17:13

Ik heb onderste tanden gekozen. Idd ook een beetje dubbel gevoel. Ik wacht af nog 2,5 maand met immediaat en dan zien he. Je kent idd. al die details niet, maar dat geldt voor de 3 opties he.


Zillianne
Berichten: 90

#15 , 19 feb 2020 16:23

Tot nu toe geen enkele complicatie. 4 implantaten groeien in tot april. Moet het goud zijn? Onderlaag dan hopelijk en geen pirates gold teeth? Als iemand mij 25000 per boog voorstelt wat ik nu voor 4500 krijg..? Het viel ons trouwens op dat de dure tandarts van 25000 in mooie villa woont met enkele luxe auto’s op de oprit. Alle respect voor studies en uitvoering van dit beroep, maar x5 is toch beetje overdreven?

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”