Betaling verlenging voorschriften

MKA
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Betaling verlenging voorschriften

#1 , 14 jan 2020 07:39

Ik krijg door mijn huisarts 2 medicijnen voorgeschreven die ik een aantal jaar moet innemen. Ik moet dus regelmatig langsgaan voor een nieuw voorschrift. Vorige keer wachtte ik tussen 2 consultaties in en de dokter printte de voorschriften af, zoals hij ook al suggereerde. Maar gisteren had een patiënt afgezegd en nodigde hij mij in zijn consultatiekamer. Hij praatte wat en rekende mij toen een consult aan. Ik had dus geen afspraak gemaakt en de bedoeling was alleen een voorschrift te krijgen. Toen ik daar iets van zei, antwoordde hij: voor u is dat 4 euro, voor mij 27. Is dit gerechtvaardigd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 14 jan 2020 07:49

Eigenlijk wel, mijns inziens.
Een dokter is geen automatische voorschriftenmachine, en zal (moet toch) altijd minstens even checken of er niets veranderd is, Hij moet ook soms zijn patiënt een beetje beschermen tegen zichzelf.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2020 09:10

Bij mijn huisarts is dit altijd zo, voorschriften altijd op consultatie, ik denk dat dit zelfs verplicht is, maar mijn huisarts geef je altijd voorschriften voor 3 maanden, en het is toch aan te raden als je geneesmiddelen neemt dat je huisarts je om de 3 maanden eens ziet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 jan 2020 09:38

Idem hier. Geen voorschrift zonder consult. Zou verboden zijn. (door de wed of de orde der geneesheren)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2020 10:06

Het RIZIV laat het afleveren van voorschriften zonder raadpleging sinds enige tijd niet meer toe!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 14 jan 2020 11:57

Uiteraard is dit gerechtvaardigd. Voorschriften krijgen zonder consultatie is een gunst.

Waar halen sommigen het idee dat een arts geen vergoeding mag vragen voor dit soort dienstverlening? Om in de sfeer van het JF te blijven: vraag eens aan een advocaat om een standaardbrief op te stellen en bekijk zijn/haar ereloonnota...
"sowieso" schrijf je zo.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 14 jan 2020 12:09

Door de recente digitalisering van de voorschriften én de prestaties kunnen artsen daar nog moeilijk van afwijken.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”