verkeerde diagnose psychiater

jimbe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verkeerde diagnose psychiater

#1 , 13 aug 2019 12:49

Als iemand een diagnose krijgt van een psychiater waar hij zich totaal niet in kan vinden, nl. chronische psychose, wat zijn de wettelijke (potentiële) gevolgen daarvan?

Is het enkel een andere psychiater die via een second opinion die diagnose kan veranderen?

Kan een psychiater zo iemand gedwongen laten opnemen indien hij er een jaar al niet meer op consult komt?

Maw is die diagnose voor eeuwig vastgelegd waarbij de psychiater tot gedwongen maatregelen kan overgaan?

Is het wettelijk dat een psychiater een diagnose kan vaststellen op basis van gesprekken met de ouders (bij een meerderjarig persoon) en mag hij spreken met de ouders over een patient zonder dat die daar toestemming voor heeft gegeven?

Kan je eisen dat de gegevens in je medisch dossier bij een ziekenfonds (indien je geen uitkering meer krijgt) geschrapt wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 13 aug 2019 18:14

Een psychiatrische diagnose is een medische vaststelling. Dat een patient zich niet kan voorstellen dat hij/zij een bepaalde aandoening heeft is absoluut mogelijk. Maar dank kan je niet spreken van een verkeerde diagnose. Immers, de patient is zelden zelf medicus. Vaak maakt het ontkennen van een aandoening al deel uit van de aandoening zelf.

Een psychiater stelt geen diagnoses zonder een patient onderzocht te hebben. Wel kan een psychiater op basis van een medisch dossier en eventuele vaststellingen van andere medici een opinie vormen en een vermoeden in een bepaalde richting opperen. Psychiaters spreken met de ouders van minderjarige patienten omdat de ouders de wettelijke voogden zijn van een minderjarige.

Psychiaters spreken ook met een direct familielid van een meerderjarige psychiatrische patient als deze zich in een psychose of andere zorgvragende mentale toestand bevindt. Men kan altijd een 2 opinion vragen aan een andere psychiater. Dan moeten alle testen opnieuw gerund worden.

jimbe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2019 23:46

Een psychiatrische diagnose is een medische vaststelling. Dat een patient zich niet kan voorstellen dat hij/zij een bepaalde aandoening heeft is absoluut mogelijk. Maar dank kan je niet spreken van een verkeerde diagnose. Immers, de patient is zelden zelf medicus. Vaak maakt het ontkennen van een aandoening al deel uit van de aandoening zelf.
Het is helemaal geen medische vaststelling, want psychiatrische diagnoses zijn niet gebaseerd op medische of wetenschappelijke testen, het is enkel een subjectief oordeel van de psychiater die volgens de wet gelijkgesteld wordt aan 'medisch feit'. Dat een persoon het label psychose opgekleefd krijgt en één van de symptomen is dat ze in ontkenning zijn van hun 'ziekte' zet de deur wel wagenwijd open tot machtsmisbruik, want wat als de diagnose verkeerd is? Dan is eender wat je zegt een leugen omdat je zogenaamd in de waan leeft zonder enig bewijs daarvan.

Je spreekt dat alle testen opnieuw gerund moeten worden door een andere psychiater, maar er zijn nooit testen gerund geweest of ga je er nu ook alweer vanuit gaan dat dat niet waar kan zijn?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 13 aug 2019 23:57

Psychiaters zijn artsen, dus het is wel degelijk medisch. Ik begrijp dat het geen leuke diagnose voor u is, maar meteen over machtsmisbruik etc. beginnen gaat niet helpen. Ook een psychiater kan - ongewild - een foute diagnose stellen. Een second opinion is daarom een must.

jimbe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2019 00:24

Neen het is niet omdat ze artsen zijn dat een psychiatrische diagnose medisch is. Dit is totaal niet te vergelijken met een fysieke ziekte waarbij je via een bloedtest of ander soort test een fysiek mankement kan aantonen en bewijzen. Er zijn trouwens psychiaters die terecht dezelfde kritiek hebben geuit op hun eigen vak, maar het gros van de psychiaters ziet het liever anders, omdat hun drijfveer juist macht is en dan komt het hen beter uit om de mythe te verdedigen dat hun uitgevonden diagnoses gebaseerd zijn op wetenschap en gelijk staan aan 'medische ziekten'.

En machtsmisbruik kan wel degelijk, zeker in dit beroep. Om dat meteen uit te sluiten toont aan dat je niet in staat bent om je objectief op te stellen. Er heerst duidelijk een pestsfeer waarin de meeste advocaten zich lafhartig scharen achter de psychiaters. Ik was al aan het twijfelen om hier mijn vragen te stellen, gezien ik de meeste vorige threads met vergelijkbare onderwerpen heb gelezen die ook op dezelfde vijandelijke en bevooroordeelde manier werden behandeld, dus laat maar zitten. Ik stel mijn vragen elders wel.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 14 aug 2019 09:10

Ik denk niet dat dit forum u gaat kunnen helpen. Veel succes nog.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”