Verbod op deelname in meerdere verbonden

poelie11
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verbod op deelname in meerdere verbonden

#1 , 06 aug 2019 16:09

Beste,

even de situatie proberen te schetsen.

Wij zijn een sportvereniging (vzw) die bestaat uit een 6000 tal leden die op hun beurt deel uitmaken van ploegen die zijn aangesloten onder een bepaald verbond. Deze verbonden worden gevormd adhv vooropgestelde geografische grenzen.

Bij onze leden zijn er verschillende leden die in meerdere van deze verbonden zijn aangesloten.

In onze statuten verklaren wij dat het verboden is voor spelers om te spelen in meerdere verbonden op dezelfde dag.
Jongstleden op onze Algemene Vergadering werd er geopperd dat het niet wettelijk zou zijn spelers dit te verbieden?

Ik kan me moeilijk voorstellen, als we bv de vergelijking maken met het voetbal, dat een speler ingeschreven in ploeg A uit verbond A na zijn match nog een partijtje mag gaan shotten bijl ploeg B uit verbond B? Wetende dat deze verbonden beide deel uitmaken van de Koninklijke Belgische Voetbal Bond?

Mijn vraag concreet: kan/mag een overkoepelende vzw een beperking van deelname aan activiteiten opleggen aan hun leden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 06 aug 2019 21:50

Vrijheid van vereniging staat in de grondwet ...

Art. 27
De Belgen hebben het recht van vereniging; dit recht kan niet aan enige preventieve maatregel worden onderworpen.

poelie11
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2019 16:03

Inazuma, bedankt voor het snelle antwoord.
De vraag is nu enkel nog of het verbod op deelname in verschillende verbonden op dezelfde dag aanzien kan worden als preventieve maatregel tot toetreding tot een vereniging?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 07 aug 2019 18:17

Mag perfect en mocht vroeger ook al iemand in mijn familie speelde in BVB en was secretaris in een ploeg daar - en in het handelsverbond en in de Antwerpse vriendenklubs en in het KSverbond en scheidsrechter in nog een ander verbond. Allemaal voetbalploegen dan

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”