Hermaken kunstgebit

Kathelijn
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hermaken kunstgebit

#1 , 03 aug 2019 16:44

Hallo,
Mijn mama heeft een nieuw kunstgebit laten maken. De dag erop is ze op reis vertrokken. Haar kaak lag al na 1 dag helemaal open en het was onmogelijk om ze in te houden, dus was ze de hele reis tandenloos. Ook heeft ze ter plaatse bij de apotheek medicatie gekregen voor herstel en tegen de pijn. Ze heeft de tandarts verwittigd en is onmiddellijk bij terugkeer langsgeweest. De tandarts heeft het gebit aangepast, maar thuis bleek het nog niet voldoende. Zo is ze dus een paar keer heen en weer geweest en heeft de tandarts op aandringen een nieuw gebit gemaakt omdat hij het gebit te klein had gemaakt.
Het probleem is nu dat het 2e kunstgebit WEER te klein werd gemaakt waardoor het onmogelijk is om deze in te houden. De aanpassingen die de tandarts aanbrengt, lossen niks op, integendeel. M'n mama heeft voorlopig geen andere keuze om haar oude gebit verder te gebruiken, deze past wel perfect, maar is helaas versleten, daarom dat ze een nieuw gebit had laten maken.

De tandarts weigert om m'n mama verder te helpen omdat hij niet opnieuw een kunstgebit wil maken voor haar, tenzij ze dit volledig zelf betaalt.

Hoe kunnen we de tandarts duidelijk maken dat hij in de fout is? Welke stappen kunnen we ondernemen?

V.G. Kathelijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 04 aug 2019 10:46

Je kan een kunstgebit niet "te klein" of " te groot" maken. Het gebit is op een gipsen model van de mond gemaakt en heeft dus steeds de perfecte maat.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 aug 2019 19:48

Contacteer eens uw ziekenfonds voor raad. Stuur alvast een aangetekende brief naar de tandarts om hem te verplichten een passend gebit af te leveren.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 04 aug 2019 20:44

Je kan een kunstgebit niet "te klein" of " te groot" maken. Het gebit is op een gipsen model van de mond gemaakt en heeft dus steeds de perfecte maat.
ik kan mij wel ergens voorstellen dat afdruk wel in orde is, maar dat er een probleem is met het materiaal dat gebruikt word om het kunstgebit te maken, niet genoeg uitgehard, verkeerde samenstelling producten etc . . .

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2019 21:13

Je kan een kunstgebit niet "te klein" of " te groot" maken. Het gebit is op een gipsen model van de mond gemaakt en heeft dus steeds de perfecte maat.
ik kan mij wel ergens voorstellen dat afdruk wel in orde is, maar dat er een probleem is met het materiaal dat gebruikt word om het kunstgebit te maken, niet genoeg uitgehard, verkeerde samenstelling producten etc . . .
Drone,
Ook heel belangrijk is het krimpen van het kraakbeen ( tandvlees ) of te weinig ervan. Dan kan men geen correcte protheses maken. Dan moet men overgaan tot implantaten. Opgepast deze zijn zeer duur en hebben niet altijd garantie op succes ( ontstekingen en afstoting ).
Ik denk dat de mama een gevoelige mondstructuur heeft; en daar kan de tandarts moeilijk voor verantwoordelijk gesteld worden.
In haar geval zo ik een andere tandarts ( of ziekenhuis ) raadplegen en hun opinie vragen.

Tope
Berichten: 916

#6 , 04 aug 2019 22:12

Ik raad jouw mama aan een parodontoloog te raadplegen voor een tweede opinie: https://www.cm.be/gezond-leven/lichaam/ ... e-doet-wat
Ik heb indertijd handenvol geld uitgegeven in een poging om grote implantaten te laten zetten. Alles is mislukt omdat achteraf gebleken is dat ik aan parodontitis lijdt, heel gauw ontstekingen krijg en die implantaten daardoor afstootte.
Nu heb ik een goed passende tandprothese die om de zoveel tijd gerebased moet worden.
Als mama's tandarts geen passende prothese kan leveren dan werkt hij met een klungelaar van een tandtechnieker, mijn gedacht.
Vraag info op de juridische dienst van het ziekenfonds i.v.m. een eventuele schadevergoeding.
Veel succes!

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 05 aug 2019 11:12

Die prothese past. Er wordt geen maat met mogelijk een meetfout genomen, maar een afdruk. De tandtechnicus werkt met zo goed als kant-en-klare producten, ondermeer vloeibaar en poedervormig monomeer, samen te voegen en dan bakken/koken voor de polymerisatie.
Waarschijnlijk is het tandvlees wat gekrompen of is het kaakbeen in volume afgenomen. Het oude kunstgebit past dan niet al te goed meer, maar is gewoonlijk niet pijnlijk. Het nieuwe kunstgebit past wel, en is dan ook pijnlijk in het begin. Dat is vrijwel altijd zo. Tandarts noch tandtechnicus hebben fouten gemaakt.
Maar we dwalen wat af, dit is geen tandtechnisch forum.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

delady
Berichten: 547

#8 , 05 aug 2019 11:37

Alles hangt ervan af op welke manier de afdruk uit de mond wordt genomen..
Ik heb een oud gebitje en een nieuw..
Het oude moet ik eerst langs voor indrukken en met haakje achter kies inhaken..
Het nieuwe is net andersom..
Resultaat..bij babbelen.lachen.hoesten.enfin alle mondbewegingen doet het gebit langs voor zakken..
Dus...terug gaan..

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 05 aug 2019 11:54

Alles hangt ervan af op welke manier de afdruk uit de mond wordt genomen..
Heeft geen enkel belang. De afdruk wordt gemaakt met uiterst flexibel alginaat (CA 37 o.i.d). Het neemt meteen zijn vorm weer aan (tenzij je het breekt).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 aug 2019 18:33

Hallo,
Mijn mama heeft een nieuw kunstgebit laten maken. De dag erop is ze op reis vertrokken. Haar kaak lag al na 1 dag helemaal open en het was onmogelijk om ze in te houden, dus was ze de hele reis tandenloos. Ook heeft ze ter plaatse bij de apotheek medicatie gekregen voor herstel en tegen de pijn. Ze heeft de tandarts verwittigd en is onmiddellijk bij terugkeer langsgeweest. De tandarts heeft het gebit aangepast, maar thuis bleek het nog niet voldoende. Zo is ze dus een paar keer heen en weer geweest en heeft de tandarts op aandringen een nieuw gebit gemaakt omdat hij het gebit te klein had gemaakt.
Het probleem is nu dat het 2e kunstgebit WEER te klein werd gemaakt waardoor het onmogelijk is om deze in te houden. De aanpassingen die de tandarts aanbrengt, lossen niks op, integendeel. M'n mama heeft voorlopig geen andere keuze om haar oude gebit verder te gebruiken, deze past wel perfect, maar is helaas versleten, daarom dat ze een nieuw gebit had laten maken.

De tandarts weigert om m'n mama verder te helpen omdat hij niet opnieuw een kunstgebit wil maken voor haar, tenzij ze dit volledig zelf betaalt.

Hoe kunnen we de tandarts duidelijk maken dat hij in de fout is? Welke stappen kunnen we ondernemen?

V.G. Kathelijn
Ga naar een andere tandarts om de prothese te laten onderwerpen aan een deskundigenonderzoek. Als uit dat onderzoek blijkt dat de prothese niet vakkundig werd uitgevoerd, dan is hij/zij hiervoor aansprakelijk. U hebt namelijk recht op deugdelijk materiaal ( = een resultaatverbintenis)
.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”