Jeugdvoetbal

Jenmat
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Jeugdvoetbal

#1 , 09 mei 2019 10:18

Ik weet niet goed waar ik terecht kan met mijn vraag. En ook niet als er een wetgeving bestaat voor jeugdvoetbal. Het zit namelijk zo, mijn zoon speelt voetbal, hij is 7 jaar, het hele jaar heeft hij gespeeld, nu hebben ze vrijdag de laatste wedstrijd, en mag de hele ploeg mee doen buiten mijn zoon, dit omdat de trainer hem niet snel genoeg vind en ze vrijdag tegenover een sterke ploeg staan, in plaats van mijn zoon neemt hij een speler mee die een week geleden begonnen is. Mijn vraag is : mag een trainer een speler weigeren bij een vriendschappelijke wedstrijd? Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 09 mei 2019 10:22

en uw juridische vraag is??

willyboy
Berichten: 897

#3 , 09 mei 2019 11:13

In voetbal is recht op spelen geen juridische optie .

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mei 2019 11:29

Meeboo : TS zegt zelf dat hij niet goed weet waar de vraag te stellen.

Dat er een wetgeving bestaat omtrent jeugdvoetbal denk ik wel.
Maar uw vraag : de trainer beslist wie hij opstelt en wie niet voor een match.
Of het billijk en opportuun is dat hij uw zoon niet laat meedoen in deze wedstrijd vind ik zelf niet passend, maar het is zijn taak en verantwoordelijkheid.
Iemand die het ganse jaar door meespeelt en beschikbaar is, verdient een speelkans in een vriendschappelijke wedstrijd ( waarin dikwijls meer vervangingen toegelaten zijn dan volgens de normale spelregels.
De opstelling van een ploeg is niet gebonden aan een wet.
Ik weet het is vervelend voor u en uw zoon. En bij de 7 jarigen is spelvreugde toch nog veel belangrijker dan het uiteindelijke resultaat. Zou er toch geen hommeles voor zoeken, in het welzijn van uw zoon.

Hopelijk gebruikt de trainer zijn gezond verstand.

LeenW
Berichten: 12818

#5 , 09 mei 2019 12:25

Meestal is er wel een charter voor jeugdvoetbal dat iedereen moet spelen. Best eens bij het clubbestuur informeren.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mei 2019 12:44

LeenW : normaal is er bij elke club een intern charter. Dit behandelt zowel : trainers, coaches, bestuur, begeleiders, ploegafgevaardigden, spelers, ouders, supporters, gedragsregels ….
Steeds wordt vermeld dat de trainer/coach verantwoordelijk is voor de ploeg, opstelling en spelers …
Over het moeten opstellen vind ik niet terug. Persoonlijk vind ik tot 12 jaar dat alle spelertjes moeten kunnen spelen. Daarna primeert het doorstromen naar de hogere ploegen en worden er beoordelingen en selecties gemaakt.
Spelplezier en sporten is absoluut belangrijk zeker voor jongeren.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”