Onmiddellijke stopzetting orthodontiepraktijk, wat nu ?

nauwynckj
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Onmiddellijke stopzetting orthodontiepraktijk, wat nu ?

#1 , 15 sep 2022 18:52

Beste,

Mijn zoon heeft sinds vorig jaar een blokjesbeugel. De Tandorthodontist die deze heeft geplaatst en waar we ook maandelijks heengaan voor de behandeling heeft begin deze week laten weten dat ze per onmiddellijk de praktijk stopt wegens medische redenen.

In het bericht staat te lezen dat we een andere orthodontist moeten zoeken om de behandeling verder te zetten.
Echter alle praktijken zitten bomvol en er is niet zomaar plaats in de buurt en ver daarbuiten voor enkele tientallen mensen in gelijkaardige situatie.
Ondertussen is ook de beroepsvereniging van tandorthodontisten met de kwestie bezig om voor iedereen een plaats te vinden om de behandeling verder te zetten.

Ik vindt het uiteraard erg voor de tandorthodontist zelf en het zal waarschijnlijk van haar kant geen gemakkelijke beslissing en situatie zijn. Maar toch heb ik het anderzijds ook moeilijk met het feit dat ze ons zomaar in de steek laat. Dubbel gevoel dus.

Mijn vraag voor dit forum is of het zin heeft om ook juridische stappen te zetten om bijvoorbeeld extra kosten te recupereren? In de veronderstelling dat dergelijke artsen breed verzekerd zijn en het feit dat wij nu weten dat deze kwestie ons heel wat extra centen zal kosten en mogelijks zelf de volledige behandeling opnieuw zal moeten opgestart worden. Dit laatste doordat ze een techniek gebruikte die niet de meeste courante is in Belgie :-(.

Alvast bedankt voor jullie advies of hulp.

Met vriendelijke groeten,
Naam verwijderd - JurecaBE - moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 15 sep 2022 19:02

Zoals u zelf aangeeft, de orthodontist kiest hier waarschijnlijk zelf niet voor. Bij zelfstandigen die onmiddellijk stopzetten om medische redenen zal het 9/10 kanker zijn. Mogelijk is het zelfs niet eens haar eigen keuze en moet ze medicatie nemen waardoor ze haar precisiewerk niet langer mag uitvoeren.

Als het overmacht is en er wordt voldoende energie gestoken in het zoeken naar een oplossing, kan u haar m.i. niet veel verwijten.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 sep 2022 20:13

Ga eens langs in een universitair ziekenhuis. Daar hebben ze dikwijls patiënten nodig voor het geven van de opleiding. Deze studenten worden van zeer nabij opgevolgd door hun professoren.
Dit alles natuurlijk voor zover er een universitair ziekenhuis in uw buurt is.

Reclame

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”