DNR document

Jolanda32
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

DNR document

#1 , 19 jan 2022 20:45

Een arts heeft zonder vooraf overleg met mij, mijn vader een medicijn toegediend toegediend. Ik weet dat mijn vader nog voor ik vertrok uit het ziekenhuis gezegd heeft dat hij niet met dit medicijn behandeld wilde worden, hij heeft dit gezegd tegen de arts en verpleger in mijn bijzijn. Ik heb er zelf dan nog op gereageerd dit ze dit dus niet moesten toedienen en de wil van mijn vader moesten respecteren. De arts had hier blijkbaar moeite mee. Toch heeft de arts dit medicijn achter mijn rug toegediend met alle gevolgen van dien. Ik heb de juridische dienst van mijn ziekenfonds gecontacteerd en daar zegt men dat ik hier niets tegen kan ondernemen.Ik weet dat mijn vader geen DNR formulier had omdat ik hem dat een dag voorheen heb gevraagd en hij wilde dit absoluut niet. Volgens de juridische dienst van mijn mutualiteiten kan ik ( omdat er geen DNR was ) niets ondernemen tegen de arts. Verder zegde men mij dat door het ontbreken van dit document de arts alle beslissingen zelf mag nemen.

Klopt dit eigenlijk?
Verder nog een vraag. Tot wanneer kan een arts een medisch dossier wijzigen? Kan een arts dit nog wijzigen indien de patiënt dood is of stervende is om bvb zichzelf uit de problemen te helpen ? Want dan is het natuurlijk heel gemakkelijk om fouten te verdoezelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2022 19:38

Jolanda schrijft:

>Volgens de juridische dienst van mijn mutualiteiten kan ik ( omdat er geen DNR was ) niets ondernemen tegen de arts.

Een niet-schriftelijke wilsverklaring moet eveneens gerespecteerd worden door een zorgbeoefenaar, zoals een door getuigen (uzelf, aanwezige verpleger, …) bevestigde mondelinge wilsverklaring. – Bronnen: Wetsontwerp betreffende de rechten van de patiënt; Wet Patiëntenrechten; Adv. Nationale Raad van de Orde van geneesheren; Verdrag Mensenrechten en Biogeneeskunde, enz.

Jolanda schrijft:
>Verder zegde men mij dat door het ontbreken van dit document de arts alle beslissingen zelf mag nemen.

In eerste instantie moet de wil van de patiënt gevolgd worden, die is bindend. Bij een wilsonbekwame patiënt, moet de zorgverlener in principe de vertegenwoordiger/naasten consulteren om zo de wil van de patiënt te achterhalen, wanneer deze niet vooraf door de arts bekend was.

Jolanda schrijft:
>Verder nog een vraag. Tot wanneer kan een arts een medisch dossier wijzigen? Kan een arts dit nog wijzigen indien de patiënt dood is of stervende is om bvb zichzelf uit de problemen te helpen ? Want dan is het natuurlijk heel gemakkelijk om fouten te verdoezelen.

Dat kan hij inderdaad.
.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 06 feb 2022 19:55

DNR formulier is ook niet heiligmakend en moet voldoen aan bepaalde voorwaarden om rechtsgeldig te zijn.

artsen gaan niet af wat familie zegt, zeker als de patient zelf nog wilsbekwaam is.

komt er dus op neer of de arts daadwerkelijk iets aan uw vader gevraagd heeft en uw vader nog wilsbekwaam is

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 feb 2022 08:52

DNR formulier is ook niet heiligmakend en moet voldoen aan bepaalde voorwaarden om rechtsgeldig te zijn.

artsen gaan niet af wat familie zegt, zeker als de patient zelf nog wilsbekwaam is.

komt er dus op neer of de arts daadwerkelijk iets aan uw vader gevraagd heeft en uw vader nog wilsbekwaam is
Bestudeer dan maar eens de artikelen 7, 8 en 14 van de Wet Patiëntenrechten.
.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”