Eenpersoons versus tweepersoonskamer

DMC1975
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Eenpersoons versus tweepersoonskamer

#1 , 18 jun 2019 14:53

Mijn broer heeft Aspergersyndroom een autismespecturm stoornis. Op 29 maart jongstleden bij een bezoek in de voormiddag aan de psychiater besluit deze hem om te nemen omdat de situatie thuis door omstandigheden niet meer voor hem draagbaar is. Mijn moeder met wie hij samenwoont wordt vrijdag door het ziekenhuis verwittigd. En ik bezoek hem zaterdag en zondag om kledij te brengen.

Gedurende 4 weken ligt hij op een eenpersoonskamer. Tot hij blijkbaar van kamer moet wisselen. Pas op die datum 25 april krijgt hij de opnameverklaring voorgelegd. Alleen deze verklaring is een kamerkeuze bevestiging. Hij krijgt dus geen blanco formulier, maar eentje waar de feitelijke toestand dat hij al vier weken in een eenpersoonskamer ligt, bevestigd. Het document wordt dan ook tot de opnamedag gedateerd. Zelf verblijft hij nog 2 weken in het ziekenhuis ook op een eenpersoonskamer. Nu recent krijgt mijn broer dus een factuur van enkele duizenden euro's te betalen. Met de dreiging dat dit binnen de 2 weken dient te gebeuren.

Pas dan komt dus uit dat hij pas 4 weken na de opname de opnameverklaring heeft ondertekend. Bij de ombudsdienst van het ziekenhuis zeggen ze dat alles juridisch in orde is. Maar een patient met asperger en met beperkte attentiespan een vooraf ingevuld document laten ondertekenen dat een feitelijke situatie zoals het ziekenhuis die gecreëerd heeft te bevestigen vind ik persoonlijk ethisch nogal onfatsoenlijk. Zeker gezien mijn broer arbeidsongeschikt is en van een ziekte-uitkering van paar honderd euro's per maand moet leven.

Concreet vraag ik me af:
    • op de website van het ziekenhuis zelf staat dat de opnameverklaring binnen de 24u ondertekend moet worden, of als de patiënt dit niet kan, door iemand van de familie > alleen niemand heeft dit document aan mijn broer bezorgd (of daar afdoende uitleg over gegeven, de familie geïnformeerd hierover, of de ondertekening hiervan opgevolgd aangezien dit pas 4 weken later is gebeurd?
    • op de website staat als de opnameverklaring niet binnen de 24u is ondertekend, dat het recht op voorkeur eenpersoons- en gemeenschappelijke kamer vervalt, aangezien niemand in het ziekenhuis dat (toevallig die vrijdag en weekend opgevolgd heeft of ons geïnformeerd heeft) hebben ze dan blijkbaar maar zelf gebruik gemaakt van dat 'recht' van mijn broer op een eenpersoonskamer te houden?
    • Gedurende die 4 weken heeft niemand ons verder geïnformeerd over welke regime aan kamer hij lag, voor ons verwarrend want bij een vorige langdurige opname door de psychiater lag hij ook op een eenpersoonskamer, maar had de psychiater om een 2-persoons gevraagd, dus we gingen er verkeerdelijk van uit dat we in een vergelijkbare situatie zaten
    • blijkbaar resulteert de passiviteit van het ziekenhuis in een voor hen gunstige situatie, die ze na vier weken bij een kamer wissel dan legitimeren door het vooraf ingevulde document aan mijn broer te bezorgen en laten tekenen. Had hij toen het recht om dit te weigeren? Gezien hij deze kamerkeuze niet gemaakt had? En hadden ze toen niet moeten zeggen dat hij hier bezwaar tegen kon maken?
    • bij de switch van kamer is het ziekenhuis er ook automatisch van uitgegaan dat hij van een eenpersoonskamer naar een eenspersoonskamer ging? Had men toen niet op zijn minst moeten informeren dat hij naar een goedkopere tweepersoons- of gemeenschappelijke kamer kon gaan? M.a.w. men zegt dat hij geïnformeerd was, maar men is gewoon van de ziekenhuiskeuze vertrokken, en heeft die simpelweg juridisch sluitend gemaakt door hem pas na 4 weken dat document te laten tekenen.
Juridisch zal alles wel volgens de regels zijn verlopen, maar qua gevolgde (of niet-gevolgde) procedures, feit dat het gaat om een psychiatrische patiënt met autismestoornis, en de manier waarom een hele feitelijke toestand werd gecreëerd die pas vier weken later met de opnameverklaring juridisch werd ingedekt, vind ik dit ethisch totaal onfatsoenlijk handelen van het betreffende ziekenhuis.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 18 jun 2019 15:48

Kunt u geen tussenkomst vragen van het ziekenfonds?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 18 jun 2019 16:12

Is uw broer wilsonbekwaam verklaard?
Voor mensen met Asperger is dat niet gebruikelijk aangezien de meeste een gemiddelde tot (zeer) hoge intelligentie hebben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 18 jun 2019 16:24

Het probleem is dat het ziekenfonds reeds is tussengekomen en dat het hier gaat om de opleg die moet betaald worden door de patiënt omwille van het feit dat u niet een twee- of meerpersoonskamer is opgenomen en ook niet in een eenpersoonskamer omwille van therapeutische redenen of geen twee- of meerpersoonskamer meer vrij. Het is toch wel belangrijk om even te duiden of het hier om een minderjarige gaat of gelijkgesteld. Ik raad de patiënt aan om contact op te nemen met zijn ziekenfonds. Mogelijk dat zij het dossier kunnen aankaarten bij het betrokken ziekenhuis en tot een compromisoplossing komen. Indien alles procedureel correct is verlopen, vrees ik er toch voor.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 18 jun 2019 16:45

Als hij niet wilsonbekwaam is zal hier niets aan te doen zijn.

Voor mij is het redelijk duidelijk wat er gebeurd is:
1. bij opname heeft psychiater gezegd dat om zuiver medische redenen eenpersoonskamer noodzakelijk is
2. na vier weken niet meer noodzakelijk, maar patiënt opteerde toen vrijwililg voor verderzetting verblijf in eenpersoonskamer waardoor ziekenhuis ervan uitgaat dat patiënt vanaf begin een eenpersoonskamer wenste onafgezien van medische noodzaak

Indien hij voor die verderzetting had afgezien van eenpersoonskamer zou hij een kans gemaakt hebben om aan supplement te ontsnappen
Nu geeft hij te kennen dat hij sowieso vrijwillig een eenpersoonskamer zou gewenst hebben (ook zonder medische noodzaak).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#6 , 18 jun 2019 17:02

Kan u om meer duidelijkheid te scheppen, aangeven voor welke periode de bijbetaling geldt, gaat het vanaf de dag van eerste opname per 29.03.2019 of enkel over de twee weken opname in het ziekenhuis?

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 18 jun 2019 17:06

Tussenkomst vragen aan ziekenfonds, in de zin van bijstand tegenover het ziekenhuis als u zich onheus behandeld acht?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 18 jun 2019 17:12

Er is geen aantoonbare fout want het formulier is ondertekend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

DMC1975
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jun 2019 13:36

Mijn grootste probleem is dat enkel pas bij de kamer-wissel de opnameverklaring is voorgelegd. Mijn broer kreeg te horen dat het om een kamerkeuze bevestiging ging. Hij kreeg dus geen blanco opnameverklaring maar eentje met een stempel van 25 april en daaronder de vermelding dat het vanaf opname dag 1 ging. Maar de balieverantwoordelijke zei toen dat het van een éénpersoons- naar een eenpersoonskamer ging, hij kreeg dus op 25 april GEEN blanco document of de kans/optie naar een goedkopere 2-persoonskamer te verhuizen voor de resterende periode.

Mijn probleem hiermee is dat het ziekenhuis dus evengoed de dag voor zijn ontslag met dit vooraf ingevulde document kon afkomen. Je kan dus weken opgenomen zijn in een ziekenhuis zonder opnameverklaring, ziekenhuis/behandelende arts om therapeutische redenen beslist dan om je in een eenpersoonskamer te leggen. Maar als je dan uiteindelijk de opnameverklaring ingevuld met de eenpersoonskamer krijgt, denk ik dat de meeste normale personen dit document ook ondertekenen zonder zich hier vragen bij te stellen. Het zal een gewone patiënt al veel moed vergen om als hij het hier niet mee eens is/was dit te weigeren te ondertekenen.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jun 2019 16:03

Ziekenhuisfactuur protesteren wegens gebrek aan voorafgaande akkoord ermee, gebaseerd op artikel 2 betreffende de verklaring bij opname in een ziekenhuis en artikel VI.2 Wetboek Economisch Recht.

Ik adviseer u hiervoor om rechtsbijstand te verzoeken aan uw ziekenfonds en/of beroep te doen op de rechtsbijstand van uw familiale verzekering.
.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 19 jun 2019 16:22

Met een ondertekend opnameformulier gaat dat moeilijk zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#12 , 19 jun 2019 17:11

Kan u om meer duidelijkheid te scheppen, aangeven voor welke periode de bijbetaling geldt, gaat het vanaf de dag van eerste opname per 29.03.2019 of enkel over de twee weken opname in het ziekenhuis?

U heeft nog altijd geen antwoord gegeven op mijn vraag.

Graag antwoord?

DMC1975
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 jun 2019 09:27

Bijbetaling geldt dus voor de hele periode dat hij opgenomen was vanaf opnamedag 1.

Ik kan begrijpen dat om therapeutische redenen hij eerst op een eenpersoonskamer komt te liggen. Maar is het dan niet aan de behandelende arts om zodra ze dat niet meer nodig acht van regime te laten veranderen? Of de gevolgen van die keuze duidelijk te maken? Verder mocht hij vrij rondlopen op de afdeling en zelfs het ziekenhuis ook verlaten tijdens de bezoekuren zonder problemen.

De situatie leek dus zoals bij zijn vorige opname waar hij ook een eenpersoonskamer lag de hele periode. Maar blijkbaar was dat dan omdat van de psychiater op tweepersoonskamer lag, daar geen plaats was, en de rest van die eveneens lange opnameperiode gewoon op die eenpersoonskamer is blijven liggen gedurende die weken in 2017. Hij ging er dus (verkeerdelijk) van uit dat dit dezelfde situatie was. Maar als dat zo is, is dat waarschijnlijk omdat dit hem niet duidelijk genoeg is gemaakt? Al kan je zoiets natuurlijk achteraf niet meer bewijzen.

DMC1975
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 jun 2019 17:07

Ik probeer nu al de hele voorbije week meer uitleg te krijgen over de oorspronkelijke opname, en welke procedure(s) daar gevolgd zijn die tot deze late opnameverklaring hebben geleid. Zowel bij de ombudsdienst als de psychiater berichten achtergelaten om ofwel mijn broer ofwel mezelf hierover uitleg te geven.

Echter vanuit het ziekenhuis is er totale radiostilte. Niemand geeft thuis. En niemand vindt het nodig de patiënt of mezelf te contacteren. Alhoewel beiden aanwezig waren de afgelopen dagen .... Lijkt met beter dat ik via het ziekenfonds stappen onderneem, want het is duidelijk dat ze hierover niet met de patiënt, noch mezelf willen communiceren.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 jun 2019 10:24

Ik probeer nu al de hele voorbije week meer uitleg te krijgen over de oorspronkelijke opname, en welke procedure(s) daar gevolgd zijn die tot deze late opnameverklaring hebben geleid. Zowel bij de ombudsdienst als de psychiater berichten achtergelaten om ofwel mijn broer ofwel mezelf hierover uitleg te geven.

Echter vanuit het ziekenhuis is er totale radiostilte. Niemand geeft thuis. En niemand vindt het nodig de patiënt of mezelf te contacteren. Alhoewel beiden aanwezig waren de afgelopen dagen .... Lijkt met beter dat ik via het ziekenfonds stappen onderneem, want het is duidelijk dat ze hierover niet met de patiënt, noch mezelf willen communiceren.
Die ombudsdienst is een wassen neus, die vegen alleen maar de eigen stal schoon. Zij zijn arts/ziekenhuis gericht, niet patiënt gericht, aangezien zij in loondienst werken van het ziekenhuis. En men kent het spreekwoord: wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Dat is mijn ervaring en van vele anderen.
.

Terug naar “Archief”