verschillende vragen over examens onderwijs studiepunten etc

TRISTANE
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verschillende vragen over examens onderwijs studiepunten etc

#1 , 03 sep 2018 10:26

Beste,
Heel toevallig viel ik op jullie site om inlichtingen te winnen. Iets baart me zorgen.
Mijn zoon volgt opleiding Bachelor Lager Onderwijs. Frans behoort tot een van de 'buisvakken'. De zaal zit propvol bij herexamens.
Er zouden zelfs studenten zijn die in alles slagen, behalve voor frans. En de kansen zijn beperkt om herexamens te doen. Slaag je niet bij de aangeboden kansen, zou je gewoon je diploma niet ontvangen en het beroep niet mogen uitoefen. Hierbij vermeld ik nog dat het niveau frans in de lager school veel lager ligt dan het niveau dat je moet behalen. Kan dat?
Wat als je in de ene school voor frans niet kan slagen, kan je in een andere school met dezelfde opleiding dat vak hernemen? (misschien zijn ze daar zo streng niet).
Tijdens zijn opleiding zijn er vele dingen verandert. Zo had hij tijdens zijn 2 en 3e jaar, een nieuw curriculum voor verschillende vakken. Met als gevolg, andere cursussen en andere leerstof (dus dat betekent : 2e jaar niet geslaagd voor psy.verdieping, het nieuwe jaar gaf nieuwe leerstof (zo kan je blijven leren ...). In zijn 3e jaar heeft hij terug een nieuw curriculem (opnieuw) met psy.verdieping. De vorige jaren waar de studenten er beter vanaf ...Dit terzijde.
Voor het van frans hanteren ze (weer iets nieuws geweest dit jaar) de volgende regels:
Er is een basistest (70% te behalen of het is gebuisd voor het ganse examen) en het examen zelf. Op het zelfde moment afgenomen.
Bepaalde vragen waren bij de basistest moeilijker dan het examen.
Dus als je 60 zou hebben (basistest) en 50-60 op 100 (examen) dan buis je. Is deze regeling normaal, mag dat, is dat in iedere bachelor opleiding? In iedere hogeschool?. In het reglement van de school vind ik niks terug hierover.
Als je bepaalde examens niet lukt, zou je geweigerd worden voor de stageopleiding. Kan dit?
Door middel van wat (studiepunten, aantal vakken, aantal examens) beslissen ze dit? Op die manier kan een opleiding al vlug van 3 naar 5 jaar gaan.
vriendelijke groeten en een woord van dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 04 sep 2018 11:14

Hierbij vermeld ik nog dat het niveau frans in de lager school veel lager ligt dan het niveau dat je moet behalen. Kan dat?
Uiteraard. Een leerkracht moet zijn stof een stuk beter beheersen dan wat hij moet geven.
Voor het van frans hanteren ze (weer iets nieuws geweest dit jaar) de volgende regels:
Er is een basistest (70% te behalen of het is gebuisd voor het ganse examen) en het examen zelf. Op het zelfde moment afgenomen.
Bepaalde vragen waren bij de basistest moeilijker dan het examen.
Dus als je 60 zou hebben (basistest) en 50-60 op 100 (examen) dan buis je. Is deze regeling normaal, mag dat, is dat in iedere bachelor opleiding?
Als dat zo beschreven staat in de studiewijzer, dan mag dat.
Als je bepaalde examens niet lukt, zou je geweigerd worden voor de stageopleiding. Kan dit?
Uiteraard.

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”