C-attest

Hanne08
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

C-attest

#1 , 31 jul 2018 15:36

Beste,

Ik volgde dit jaar de richting Humane Wetenschappen in het 5e jaar, een nieuwe school. Het was mijn eerste jaar in deze richting. Ik vind de richting interessant en behaalde goede punten in de eerste twee trimesters, maar de enige vakken dat ik moeilijk onder de knie kreeg waren cultuurwetenschappen en wiskunde. Ik behaalde juist 55 % op mijn dagelijks werk voor cultuurwetenschappen en juist 51% op wiskunde waardoor ik geen overschot had. De laatste examenperiode had ik een tekort voor wiskunde en cultuurwetenschappen (45%) wat maakt dat ik in totaal gebuisd ben voor wiskunde en cultuurwetenschappen. Aangezien cultuurwetenschappen een hoofdvak is heb ik een C-attest gekregen. Ik scoorde in totaal voor mijn andere vakken buiten cultuurwetenschappen en wiskunde wel heel goed. Ik ben nooit gewaarschuwd, leerkrachten zeiden me dat alles in orde zou komen en hebben me nooit verteld dat ik in de gevarenzone zat. Dit C-attest kwam dus heel onverwachts. Ik heb extra oefeningen voor wiskunde gemaakt en afgegeven, maar op mijn rapport stond het tegengestelde. Voor cultuurwetenschappen heb ik nooit remediering aangeboden gekregen. Ik zit er dus erg verveeld mee aangezien ik dit niet zag aankomen. Mijn ouders zijn van mening dat ik moet blijven zitten en ik probeerde dit een plaats te geven, maar dat is erg moeilijk in deze situatie. Ik zou mijn C-attest graag willen aanvechten en wanneer ik dit aan mijn ouders vroeg gingen ze akkoord. Nu is het probleem dat we eind juli zijn en dat ik op andere websites gelezen heb dat je zo'n C-attest meteen (binnen de 3 dagen) moet aanvechten. Dit is bij mij niet het geval. Zijn er nog opties voor mij? Kan het kwaad dat we zo laat in beroep gaan?

Alvast bedankt voor uw respons!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 31 jul 2018 15:41

De termijn zou in uw schoolreglement moeten staan.

Maar ik kan mij inbeelden dat deze termijn verlopen zal zijn, leerkrachten zullen op verlof zijn en de klassenraad kan niet halverwege de vakantie terug samengeroepen worden.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 31 jul 2018 15:42

Beroepstermijn zal hoogstwaarschijnlijk ruimschoots verstreken zijn (meestal slechts 5 kalenderdagen). Elk beroep dat u daarna nog instelt is onontvankelijk en zal dus niet worden behandeld.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 31 jul 2018 16:08

Er zijn meerdere websites die het stappenplan helder uit de doeken doen: https://edulogos.org/blog/u-bent-het-ni ... lassenraad

WP002
Berichten: 1479

#5 , 03 aug 2018 12:18

Een beroepstermijn is inderdaad al lang overschreden. U kan niet van het schoolpersoneel verlangen dat ze midden in de vakantie de klassenraad weer opnieuw bijeen roepen. U zal zich bij de beslissing moeten neerleggen. Als u een dergelijke beslissing wil aanvechten dan moet dat quasi onmiddellijk; voor de praktische haalbaarheid ervan valt er wel iets te zeggen voor die redenering.

Terug naar “Onderwijsrecht”