Bezorgd punten universiteit

Bauxiet
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Bezorgd punten universiteit

#1 , 06 jul 2018 16:06

Dag allemaal,

Ik studeer dit jaar af van een technische richting aan de universiteit. Ik heb afgelopen jaar mijn volledige master gedaan + nog één vak van de bachelor. Mijn master heb ik goed gehaald met goede punten. Voor mijn bachelor vak heb ik net een niet tolereerbaar cijfer gekregen (7/20). Wat ik zeer vreemd vond aangezien ik het gevoel had dat ik wel een voldoende moest halen. Ik ben dit examen vervolgens gaan inkijken. Ik had de situatie al uitgelegd dat ik voor mijn volledige opleiding geslaagd ben, behalve voor dat vak.

We hebben dat examen overlopen maar, net als de vorige keer dat ik eens een examen ging inkijken had ik het gevoel dat het snel moest gaan. Ik had het gevoel dat hij op sommige deelvragen zeer zwaar doorrekende in de negatieve zin terwijl de deelvraag wel deels correct was maar door het ontbreken van bepaalde woorden of uitleg, de vraag fout was. Of door het fout zijn van één van de deelvragen, er nog weinig punten gegeven werd voor de rest terwijl dit wel deels correct was.

Natuurlijk is dit alles voor discussie vatbaar, waardoor ik hier niet verder op ingegaan ben omdat ik bij deze professor mijn herexamen nog moet doen. Toch vind ik het erg jammer dat er niet gekeken wordt naar het totaal plaatje. De prof liet blijken dat hij mij mij niet net dat extra kon geven op één van de deelvragen gezien mijn situatie.

Ik ben voornamelijk bezorgd omdat ik in september reeds een andere opleiding wil aanvatten die start op 1 september, terwijl de examenresultaten van de derde examenperiode pas beschikbaar zullen zijn op 11 september. Voor deze nieuwe opleiding, heb ik mijn diploma nodig. Door dit kleine verschil in punten (verschil tussen 7/20 en 8/20) kan ik misschien deze opleiding niet aanvatten, terwijl ik afgelopen twee jaar maar 1 herexamen heb gehad buiten dit herexamen nu en voor de rest zijn mijn punten ook goed en zeker niet "op het randje". Als ik de opleiding niet kan aanvatten, verlies ik hierdoor een jaar. Ik vind het zeer jammer, dat er weinig begrip getoond wordt en dat ze niet echt kijken naar het totale plaatje.

Ik vraag mij dan ook af, wat mijn rechten zijn en hoe ik dit best aanpak? Ik wil de professor natuurlijk ook niet ambetant maken aangezien ik hier (waarschijnlijk) nog een herexamen bij moet afleggen. Ik heb namelijk het gevoel dat er nog heel veel discussie mogelijk is bij de manier van punten geven.

Alvast bedankt voor jullie advies en hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 06 jul 2018 17:36

Tja, dit is de klassieke val waar studenten intrappen die al aan hun master beginnen terwijl ze hun vakken van de bachelor nog niet op orde hebben. Als u die 7 niet ophaalt is uw masterdiploma zelfs waardeloos. U hebt blijkbaar bij het studeren niet de prioriteit gelegd waar het zou moeten, nl. bij uw vak van de bachelor. Tenzij er onregelmatigheden gebeurd zijn, wat ik niet kan opmaken uit uw uitleg, zal u eens deze zomer héél hard voor het desbetreffende vak moeten studeren. Als u even veel energie zou steken in het blokken van het vak dan om uw 'rechten' te doen gelden, dan zou u er al lang door zijn. Geen energie insteken, dat is mijn raad.

Bauxiet
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2018 23:55

Tja, dit is de klassieke val waar studenten intrappen die al aan hun master beginnen terwijl ze hun vakken van de bachelor nog niet op orde hebben. Als u die 7 niet ophaalt is uw masterdiploma zelfs waardeloos. U hebt blijkbaar bij het studeren niet de prioriteit gelegd waar het zou moeten, nl. bij uw vak van de bachelor. Tenzij er onregelmatigheden gebeurd zijn, wat ik niet kan opmaken uit uw uitleg, zal u eens deze zomer héél hard voor het desbetreffende vak moeten studeren. Als u even veel energie zou steken in het blokken van het vak dan om uw 'rechten' te doen gelden, dan zou u er al lang door zijn. Geen energie insteken, dat is mijn raad.
Wat een kortzichtig bericht, het zou mij niet verbazen moest u een leerkracht/docent zijn. Wie zegt dat ik niet goed gestudeerd heb voor de tweede examenperiode? Ik geef u één punt uit mijn hele opleiding en u doet alsof u mijn volledige geschiedenis kent.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 07 jul 2018 00:11

Het eerste punt is wel terecht. Ik weet dat het huidige systeem zo'n vreemde situaties mogelijk maakt, maar u had gewoon beter u best moeten doen om deze situatie te vermijden. Als u een klacht gaat indienen, zal dat ook niet voor 1 september opgelost zijn, dus dat verloren jaar valt niet te vermijden.

Ter uitbreiding: veel mensen hier zijn afgestudeerd met een vereiste van 12/20 voor elk vak, geen toleranties, geen jaren combineren. Toen werden er ook jaren verloren omdat je welgeteld 1 vak met 11/20 moest overdoen als enige vak in een jaar. Het huidige systeem is veel flexibeler voor de student, maar men moet een diploma nu ook niet cadeau geven. Als u 7/20 haalt voor een bachelorvak, bent u vooralsnog geen masterdiploma waardig.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 07 jul 2018 00:14

Alleszins geeft hij u de juiste raad: deze zomer hard studeren omdat je anders alles kwijtspeelt.
Een andere oplossing is er niet.
En het is inderdaad een gevolg van (te) verregaande soepelheid wat betreft examensysteem.
In je beroepsleven achteraf krijg je niet zoveel mededogen. Daar zijn geen herkansingen. Geen wonder dat sommige afgestudeerden geen werk "op hun niveau" kunnen krijgen....of houden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

WP002
Berichten: 1479

#6 , 07 jul 2018 15:09

Ik ben inderdaad docent, ja, vandaar dat ik zo goed weet wat er zo allemaal passeert. Kortzichtig? Nee! Realistisch, ja.

Bauxiet
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jul 2018 17:20

Ik ben inderdaad docent, ja, vandaar dat ik zo goed weet wat er zo allemaal passeert. Kortzichtig? Nee! Realistisch, ja.
:lol: Ik geloof je bijna, maar nog net niet. Gelukkig ben jij er nog die na 5 jaar mij komt vertellen hoe ik het moet aanpakken en dat ik hard moet studeren. Had ik dit maar geweten bij al mijn andere examens. Gelukkig weet jij het allemaal zo goed. Jammer genoeg is het vrij kortzichtig wat je hier komt vertellen, want jij ziet ze allemaal passeren als docent dus dan zal ik ook wel zo zijn. Ik stel voor dat we het belerend leerkrachten vingertje wegstoppen en dan nu verder gaan op de effectieve vraag van mij zonder te veralgemenen.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 07 jul 2018 19:33

Het antwoord op de vraag is dat je er moet voor zorgen om uw zaken op orde te stellen alvorens een volgende sprong te wagen. Het is dankzij de permissiviteit voor de ietwat zwakkere studenten die niet tijdig in al hun examens slagen dat je tijd hebt gewonnen. Vroeger moest je dan gewoon het jaar overdoen!

Ik denk niet dat je hier een andere oplossing zal voorgeschoteld krijgen. Je moet het zelf doen!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Onderwijsrecht”