Onderwijs

Lariss
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onderwijs

#1 , 15 jun 2018 15:33

Beste

Ik heb een vraag in verband met onderwijs. Al kan deze wat onbelangrijk of vreemd overkomen, toch probeer ik alle opties te doorlopen.

Mijn papa is 54 jaar en staat reeds 30 jaar lang als lesgever in het zesde leerjaar. Nu is er sinds 1 jaar een nieuwe directeur, deze vond het dan ook nodig om na zijn eerste jaar allerlei veranderingen door te voeren zonder dat hij al helemaal weet hoe het allemaal werkt op die school. Mijn papa wordt na 30 jaar schitterend werk, verplaatst naar het derde leerjaar. Dit werd hem vanmiddag om half 1 meegedeeld en zal om half 4 aan het volledige korps meegedeeld worden. Er was geen enkele kans voor gesprek. Mijn papa moet verplaatst worden omdat het in het derde jaar niet zo goed verloopt en hij daar alles moet rechttrekken/tonen hoe het wel moet. Mijn papa staat zoals eerder vermeld, 30 jaar lang in het zesde. Al wat het zesde van projecten, uitstappen... heeft is allemaal te danken aan mijn papa. Het is zijn levenswerk, alles heeft hij hierin gestoken en dit kan amper beter gedaan worden. De werking in het zesde is optimaal. Mijn papa viel dan ook compleet uit de lucht dat deze moest verplaatst worden. Hij wilt dit helemaal niet, hij wilt zijn levenswerk niet afgeven en loslaten. Om op 54 jarige leeftijd ergens anders te moeten starten en alles opnieuw te vinden en te leren, is moeilijk. Eerst en vooral, een ouwe boom verplant je niet en ten tweede de manier waarop dit verlopen is, is alles behalve wat het moest zijn.

Nu willen we stappen ondernemen om dit tegen te houden. We hoorden dat de directeur de enigste is die hier beslissingsrecht over heeft. Zelfs het schoolbestuur zou hier niets kunnen tegen inbrengen. Maar toch vraag ik me af of dat dit echt zo is of of dat er andere mogelijkheden bestaan. Graag zou ik dit via hier trachten te weten te komen...

Zoals ik al zei, de vraag kan onbenullig, vreemd of wat dan ook lijken, maar jouw papa zo zien afzien, laat je zoeken naar alle mogelijke oplossingen die er zouden bestaan.

Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Larissa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Deborah T
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2018 16:42

Iedereen kan het jaar daarop van klas moeten veranderen. Ik heb het ook al meegemaakt en naar volgend schooljaar toe wilt onze directeur ook weer enkele leerkrachten van klas veranderen.
Daar kan je denk ik weinig tegen doen en dit wordt altijd heel laat gemeld.

eylis
Berichten: 8837

#3 , 15 jun 2018 16:52

Het is wellicht een schok om nu plots in een andere klas te moeten starten. Al zeker als je al 30 jaar dezelfde klas doet en er op rekent dat je dit zal blijven doen tot je pensioen. Maar het is qua onderwijsregelgeving géén verworven recht. Als een directie een leerkracht toestaat om jarenlang aan dezelfde klas les te geven is dat een gunst, maar géén recht. Een leerkracht lagere school heeft een diploma om les te kunnen te geven in alle klassen van 1 tem 6. Dat staat zo in de functie-omschrijving. Het is dus géén wijziging van de functie-omschrijving. Integendeel, het is zelfs ietwat eigenaardig dat je papa zo lang aan de 6e klas heeft kunnen lesgeven. binnen de pedagogische begeleiding van scholen raadt men zelfs aan dat de leerkrachten regelmatig doorstromen naar andere leerjaren om hun beroepscompetenties op niveau te houden én ook een professionele alertheid te bewaren. Dat de directie aan jouw papa denkt om het 3e leerjaar op punt te zetten, is eerder een compliment dan een degradatie, denk ik dan. Nog een punt: 53 jaar is het toppunt van je professionele kwaliteiten. Een volwassenen van 53 nu is niet te vergelijken met een 53jarige van de vorige generatie. Huidige 50+ers hebben géén ondervoeding gekend, geen oorlogen, geen ontbering, wél goede medische verzorging en goede studies. Een 50plusser van nu is (qua mentale leeftijd) te vergelijken met de 40plusser van 1980. Dus neen, jullie zullen jammer genoeg niets kunnen ondernemen. Het heeft ook geen zin, want er is niets fout gebeurd. Meer nog, het was van de vorige directie eigenlijk fout een leerkracht 30 jaar dezelfde klas te laten leiden.

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”