Weigering schoolreis door school

kanisa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Weigering schoolreis door school

#1 , 08 feb 2018 23:02

Hallo,

Mijn zoon zit in het 4de middelbaar en gaat einde maart normaal 5 dagen op buitenlandse reis met school. In november is hij ziek gevallen en hij gaat sinds januari 15u per week naar school. Zijn lesrooster wordt opgebouwd en de arts acht hem fit genoeg om mee te gaan op schoolreis. Doch kregen wij begin januari de boodschap dat de school beslist had om mijn zoon niet mee te nemen. Dit zonder ons, zijn ouders of de arts zijn advies te horen en ruim 2 maand voor de vertrekdatum. Wij vinden dit zeer onrechtvaardig en kan dit zomaar ?
Wij hebben gevraagd om een schriftelijke motivering maar dat krijgen we niet. De school wenst een overleg over 2 weken. Ik heb het gevoel dat we ons daar erg gaan moeten verantwoorden.
Wat zijn onze rechten ? Zijn we verplicht om extra medische info te geven voor de schoolreis ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 08 feb 2018 23:19

Ik vermoed dat de school hier het beste wil voor de leerling. Hij heeft twee maanden gemist en is nu ook slechts beperkt les aan het volgen. Dan lijkt het mij raadzamer de 5 dagen te gebruiken voor zijn studies bij te werken. Uiteraard is dat niet leuk, maar wel begrijpelijk vanuit pedagogisch standpunt.

Ik vermoed dat het overleg ook in die aard gaat zijn dat men u wil overtuigen mee te gaan in dit verhaal. U bent zeker niet verplicht om medische info te geven als dat niet nodig is.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 feb 2018 09:24

Mogelijks willen ze voorkomen dat uw zoon ziek wordt tijdens de reis, en dat ze dan allerlei maatregelen dienen te treffen voor opname in een plaatselijk ziekenhuis, of onderzoek door plaatselijke dokter.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 09 feb 2018 10:18

Waarheen gaat de reis eigenlijk?

kanisa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2018 15:42

De reis gaat naar Schotland.
Mijn zoon zal zeker niet ziek worden tijdens de reis of toch niet meer kans dan de gemiddelde leerling. Dit wordt bevestigd door de arts.
Wat betreft het pedagogische : er zijn voldoende bijlesmomenten gepland voor hem. Momenteel krijgt hij ook 3u extra onderwijs aan huis. Op die 5 dagen zal het ook niet meer aan komen. De arts acht het juist belangrijk voor zijn welzijn en motivatie dat hij mee kan en wij ook. Hij kijkt er al naar uit sinds vorig jaar.
Mijn vraag is juist : Heeft een school het recht om mijn zoon te weigeren? De reis gaat door tijdens de schooluren en niet tijdens een vakantie ?

eylis
Berichten: 8836

#6 , 09 feb 2018 21:21

een argument dat u kan gebruiken om de school er op te wijzen dat uw zoon wél mee mag op schoolreis is de volgende: Elke excursie binnen de schooluren wordt geacht een onderdeel uit te maken van het leerprogramma. Ook buitenlandse excursies dus. Uw zoon heeft een medisch attest dat hij gezond verklaard is én kan deelnemen aan dergelijke excursie. Wijs de school er op dat de directie officieel en formeel (op papier dus) een gehandtekende én gedagtekende verklaring zal moeten opmaken om de redenen van de weigering te staven; eens kijken of de directie dàt zal doen. Want met deze twee documenten (de gezondverklaring van de dokter én de weigering van de school) kan u deze weigering bij de inrichtende macht aankaarten.

kanisa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 feb 2018 21:35

Danku Eylis, dat is wat ik ook dacht. Ik heb onmiddellijk gevraagd naar een schriftelijke motivatie nu ondertussen 4 weken geleden en dat hebben ze dus nog steeds niet gedaan. Ik ben bang dat ze tijd aan het rekken zijn en dat ik onvoldoende tijd zal over hebben om nog klacht in te dienen bij de inrichtende macht.

eylis
Berichten: 8836

#8 , 09 feb 2018 21:50

Dan zet je er best wat druk achter: vraag een dringend onderhoud aan bij de directie en neem een afgevaardigde van het oudercomité mee naar dat gesprek (als u daarvan de voorzitter kent, u hoeft niet op voorhand te laten weten aan de directie dat u die meebrengt) u heeft immers recht op een duidelijk en helder antwoord en wel snél. Er is geen enkele reden dat de uitstel van een antwoord rechtvaardigt. Meld bij de aanvraag van dit gesprek ook dat u zich geinformeerd heeft over uw recht op een snel antwoord en dat u daar gebruik van maakt. Vertel dit vriendelijk doch met aandrang.

Terug naar “Onderwijsrecht”