0 op examenvraag

pere
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

0 op examenvraag

#1 , 25 jan 2018 16:56

Ik heb eigenlijk 2 vragen:

1) Op de voorpagina van de examenbundel staat dat je het antwoord 100% correct moet geven, anders krijg je 0. Ik vind dit toch een vreemde manier van werken. Ik geef even een voorbeeld: stel dat er 10 vragen zijn en je beantwoordt 4 vragen volledig correct en 6 vragen voor 90% correct. Dit betekent dat je dus gebuisd bent!!!!!!! Dit is toch wraakroepend... Het is het secretariaatspersoneel dat met behulp van een correctiemodel de examens verbetert! Ik stel mij de vraag of dat allemaal wettelijk is.

2) Op het praktisch examen om een baby te wassen vergeet iemand op een bepaald moment te zeggen dat ze de baby moet wegen. Voor het overige heeft ze alle handelingen VOLLEDIG correct uitgevoerd. Het meisje krijgt 0 en mag niet deelnemen aan de stage. Mag dit? Na het examen zegt de docente nog: "Je hebt het veel beter gedaan dan de meeste anderen." Begrijpe wie begrijpen kan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 25 jan 2018 16:58

Gaat dit over het middelbaar of het hoger onderwijs? Wat zegt het school- of onderwijs- en examenreglement?

Kortom: te weinig informatie om hier iets zinnigs over te zeggen.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 25 jan 2018 17:01

Men mag de punten geven zoals men zelf wil, dit moet gewoon consequent gebeuren. Als met duidelijk een volledig juist antwoord eist, kan dat perfect.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 25 jan 2018 17:05

Dat klopt.
Als een ingenieur 99 percent van zijn berekeningen correct uitvoert en 1 percent foutief en daardoor stort de brug ineen, dan gaat hij geen
lofbetuigingen krijgen niettegenstaande 99 percent correct was.
Of het verantwoord is om nul te geven hangt bijgevolg af van de kontekst.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 25 jan 2018 17:17

Meestal heeft een docent wel iets uit te leggen aan de onderwijsinstelling en collega's als het slaagpercentage om onduidelijke redenen zeer laag blijkt te zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 25 jan 2018 18:21

Als vooraf in een studiewijzer wordt gesteld dat dit de vorm van examineren is, dan is daar geen speld tussen te krijgen. In bepaalde beroepen kan je je inderdaad geen enkele fout veroorloven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jan 2018 20:04

Ik heb opgemerkt dat vragen hier over dit onderwerp altijd geplaatst worden door mensen die gebuisd zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jan 2018 20:20

Ik heb opgemerkt dat vragen hier over dit onderwerp altijd geplaatst worden door mensen die gebuisd zijn !
:lol:

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jan 2018 03:05

Ik heb opgemerkt dat vragen hier over dit onderwerp altijd geplaatst worden door mensen die gebuisd zijn !
Dat is nogal logisch ...
Iemand die niet gebuisd is, zelfs ten onrechte, stelt zich hierover liever geen vragen.
... en trouwens, een dooddoener op het web gooien in de hoop daarmee de lachers aan je kant te krijgen, zegt meer over jezelf dan over diegenen die je zo graag afbreekt.

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 26 jan 2018 09:28

Als dit gaat over een vak zoals "medisch rekenen" (zou wel kunnen, gezien het tweede voorbeeld) is dit helemaal terecht. Als je een patient een verkeerde dosis toedient, of een medicijn verkeerd oplost, of een verkeerde druppelsnelheid instelt, is dit 100% fout, ook al is je berekening 90% juist.
Wat het praktische examen betreft: procedures (zeker in de medische wereld) die niet 100% correct zijn, zijn nu eenmaal fout...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

pere
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jan 2018 16:20

Ondertussen heb ik al deze reacties gelezen.

Om te beginnen is het NIET geplaatst door iemand die gebuisd is: IK BEN ZELF LEERKRACHT... en om het nog interessanter te maken ben ik leerkracht WISKUNDE...

Als ik AL mijn leerlingen 0 zou geven die ergens een fout maken in een oefening, dan zullen er zo goed als geen leerlingen nog een A-attest krijgen. Laat dat duidelijk zijn. Bovendien: volgende maand heb ik 2 stagiairs. Als ik hen telkens 0 moet geven omdat ze hun voorbereiding niet op tijd afgeven, hun voorbereiding niet maken zoals het hoort, een fout op het bord schrijven, agenda niet (correct) laten invullen, het bord niet schoonvegen zoals het hoort, een toezicht vergeten te doen, een vraag niet duidelijk genoeg stellen, een toets niet op tijd hebben verbeterd, ... dan staan er binnenkort GEEN leerkrachten meer voor de klas. Mensen in opleiding mogen fouten maken (volgen ze juist geen opleiding om iets te leren????), maar moeten leren uit hun fouten. Als je in een verder stadium van je opleiding gelijkaardige fouten blijft maken, dan is er een probleem.

Dat een berekening VOLLEDIG correct moet zijn als je aan het werk bent, is een open deur intrappen, maar NIEMAND moet mij wijsmaken dat ALLE ingenieurs afgestudeerd zijn met 100% op ALLE examens!!!!!!!! Zo zal er ook geen enkele dokter NOOIT een fout gemaakt hebben tijdens zijn opleiding!
Het gaat er hier om dat een student van het EERSTE jaar vroedkunde (het gaat dus wel degelijk over hoger onderwijs) toch wel zwaar 'gepakt' wordt op deze manier.

Indien ze een levensbedreigende handeling had gedaan (bv: vergeten de badtemperatuur te controleren), zou ik mij kunnen vinden in een 0. Maar nu totaal niet. Het heeft dus totaal niets met medisch rekenen te maken. Het gaat erover dat je gewoon het gewicht (eigenlijk moet ik massa zeggen) van de baby moet bepalen voor het wassen. That's it, niet meer niet minder.

Wat betreft mijn eerste vraag: het gaat niet over berekeningen. Het gaat puur over theorie: eigenschappen geven, opeenvolgende handelingen noteren, ... Dus als je 10 eigenschappen moet geven en je geeft er maar 9, krijg je 0.

pere
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 jan 2018 16:24

Ik wil er nog iets aan toevoegen:

Het examen dat het meisje deed ivm het wassen van de baby was met een pop. Dus nog niet met een echte baby in een ziekenhuis.
Mijn stagiairs staan voor de klas met echte leerlingen...

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 jan 2018 01:56

Eens te meer bewijst de reactie van ts dat sommige "oudgedienden" en "veelschrijvers" van juridisch forum er in hun drang om "newbies" te ridiculiseren er vooral in slagen om zichzelf oeverloos belachelijk te maken ...
Enige bescheidenheid en vooral minder betweterigheid zou hier op zijn plaats zijn.

eylis
Berichten: 8837

#14 , 27 jan 2018 08:56

Dit gaat waarschijnlijk over de opleiding zorgkundige (beroepsonderwijs BSO). Vanuit mijn omgeving weet ik dat de leerkrachten het vaak ondervinden dat de leerlingen procedures zeer moeilijk automatiseren. Maw: stappen worden vergeten of in een verkeerde volgorde gedaan. Dat is bij details niet zo belangrijk, maar het vertraagt bijvoorbeeld wel het werkproces en het kunnen ook levensbedreigende details zijn. Bij de leerlingen wordt er tijdens de opleiding dus zéér sterk de nadruk gelegd op het juist uitvoeren van de taken. En vaak is de enige manier om dat te bereiken de stok achter de deur, of liever de buis. De leerlingen wéten vooraf dat ze een nul krijgen als ze een praktijkhandeling niet in de correcte volgorde doen of een onderdeel vergeten . Hoe klein ook. De materie en handelingen de ze moeten kennen is vrij beperkt. Maar ze moeten de materie wél tot in de puntjes kénnen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 27 jan 2018 12:35

Zo is het inderdaad.
De vraag werd dan m.i. ook correct beantwoord.
Indien het examenonderwerp het schrijven van een opstel zou zijn geweest met als titel "Het romantische leven van de scharrelkip bij valavond"
dan zou er wèl ruimte zijn geweest voor het geven van flexibele punten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Onderwijsrecht”