Gepest?

Gepest?
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gepest?

#1 , 24 okt 2017 23:29

Ik sta voor een klas in Antwerpen en wordt door de leerlingen gepest. 2 jaar geleden was dit ook het geval en toen zijn de leerlingen niet gestraft geweest. Ze gooiden met schrijfmateriaal (zelfs met een pennenzak). Ik heb de directeur toen op de hoogte gebracht en de pennenzak werd gewoon teruggegeven zonder straf. Soms zei hij dat hij ze zou straffen, maar dat gebeurde niet. Ze klopten op de banken, scandeerden teksten. Ik kon niets meer beginnen tegen die klas. Het werd erger ook andere klassen gedroegen zich zo, want ze wisten dat het kon. Ik ging door de hel. De preventieadviseur kon niets doen, want het waren leerlingen. Dit heeft maanden geduurd. Ik ging er bijna aan onderdoor.
Dit jaar is het terug begonnen, want 1 van de leerlingen die toen in die klas zat, heeft een compagnon gevonden die weer wou gooien. Straf een middag binnen blijven. Dus eigenlijk weer zeggen: 'Doe maar.' De medeleerlingen beginnen ook weer moeilijk te doen en met hun bic te knipperen wanneer ik op het bord schrijf. Op alles hebben ze opmerkingen, ze zijn brutaal ... ik ben bang dat het terug wordt zoals 2 jaar geleden en dat kan ik niet weer aan. leerlingbegeleiders, directeur,de tuchtcoach... niemand heeft iets gedaan om dit toen te stoppen.
Wat moet ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2017 09:40

Ik denk dat je in de eerste plaats steun moet krijgen van uw directeur. Leerlingen die over de schreef gaan moeten tuchtmaatregelen opgelegd krijgen, desnoods een schorsing of van school verwijderd worden als het te gortig wordt. Als de leerlingen echt ettertjes zijn, moeten er straffen kunnen uitgedeeld worden die indruk maken.

Langs de andere kant is assertiviteit van uw kant ook wel nodig. Ik heb ooit een halve dag "gastles" gaan geven in een school over een technisch onderwerp en er werd mijn toen gezegd dat de klas niet de makkelijkste was. Er zat inderdaad een ettertje in de klas die een beetje "den interessante" wou uithangen. Ik heb hem toen gevraagd wat zijn droomjob zou zijn later. Hij wou netwerkbeheerder worden. Toen ik hem vertelde dat ik hem, met zo'n gedrag, later eerder aan de lopende band zag staan bij Materne om de dekseltjes op potten appelspijs te vijzen (waarna er redelijk wat gegniffel opsteeg uit de klas), was hij al héél wat kalmer. Ik heb het half uur erna nog éénmaal naar hem moeten verwijzen als "mijnheer Materne, had u daar nog iets aan toe te voegen?" (gelach in de klas) en ik heb hem de rest van de middag niet meer gehoord.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 25 okt 2017 10:03

Aanvullend, en zonder onbeleefd te willen zijn, onderwijs is helaas niet voor iedereen weggelegd. Het is een stressvolle job waarbij gezag hebben en controle kunnen houden essentieel zijn. Zeker in Antwerpen moet u uw klas in de hand kunnen houden. Als het in meerdere van uw klassen voorkomt, zou ik toch ook een carriereswitch overwegen. Dit gaat u moeilijk volhouden tot uw 65ste.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2017 11:14

Aanvullend, en zonder onbeleefd te willen zijn, onderwijs is helaas niet voor iedereen weggelegd. Het is een stressvolle job waarbij gezag hebben en controle kunnen houden essentieel zijn. Zeker in Antwerpen moet u uw klas in de hand kunnen houden. Als het in meerdere van uw klassen voorkomt, zou ik toch ook een carriereswitch overwegen. Dit gaat u moeilijk volhouden tot uw 65ste.
Misschien een hard antwoord, maar ik sluit me daar wel bij aan. Ik zou ook niet gelukkig zijn in het onderwijs, denk ik (mogelijk wel in het hoger onderwijs, maar niet in het middelbaar). Net zoals velen niet de capaciteiten hebben om beroepssporter te zijn, hebben sommigen niet de capaciteiten om voor een klas te staan. Ik heb misschien de nodige kennis om een les te geven, maar ook niet de capaciteiten om voor een klas te staan. Ik heb om te beginnen al zeker niet het nodige geduld, om maar iets te zeggen... Ik zou het ook niet kunnen opbrengen om iedere dag opnieuw de aandacht van de jongeren te "eisen" (want dat is min of meer wat je in het middelbaar moet doen. In het hoger onderwijs zitten er leerlingen in uw klas die voor die richting gekozen hebben. De interesse en motivatie zou daar normaal gezien automatisch een héél stuk hoger moeten liggen dan in het middelbaar.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota
Berichten: 830

#5 , 25 okt 2017 12:12

Ik weet niet welk vak u geeft, maar zou adviseren om de ll. actief aan het werk te zetten tijdens uw les. Zoek zoveel mogelijk manieren om hen bezig te houden. Dat vergt heel wat voorbereiding thuis, maar maakt dat u tijdens de les meer tijd hebt om uw klas te managen.
De problemen ontstaan als ze te lang naar uw uitleg moeten luisteren en al helemaal als u op het bord schrijft en met de rug naar hen toe staat.
Vermijd zeker deze laatste situatie en schrijf tijdens de les niks meer op het bord. Deel invulbladen uit, projecteer schema's die ze moeten overschrijven, laat hen opzoeken of puzzelen, whatever.
In de plaats van vooraan te staan en op het bord te schrijven, loopt u tijdens de les zo veel mogelijk rond. Kijk de ll. aan en praat met hen. Ook de pestkop behandelt u vriendelijk, maar vastberaden. Als hij zijn gedrag blijft volhouden, is het mss mogelijk om hem/haar eens even te laten nablijven na een les en te vragen wat het probleem is en hoe hij een oplossing ziet. Afhankelijk van of dit vlgs u mogelijk is met die ll. of niet.

Focus op problemen voorkomen ipv straffen uitdelen. Straffen is een zwaktebod, zeker als blijkt dat de aangekondigde straf niet echt hard kan worden gemaakt. Op uw directeur moet u al niet rekenen, helaas.
Als u een manier kan bedenken om goede medewerking te belonen, kan dit ook helpen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 okt 2017 12:36

Ik heb een kleindochter 1,55m groot geeft algemene vakken aan beroeps de 3 laatste jaren, gasten van 18 a 19 jaar oud, ze geeft het meeste gezag van gans de school, de maandag is het eerste wat ze doet is vragen hoe ze het weekend door gebracht hebben en de vrijdag, vraagt ze om te zorgen dat de politie niet naar school moeten komen op maandag.
Ze zegt dikwijls tegen die gasten die de plezante willen zijn, dat zij de plezante gaat zijn als ze de punten geeft.

Zij kan normaal praten met die gasten, ze is ook nog leidster bij de scouts !

Alles hangt af hoe je zelf verbaal met zulke gasten kan omgaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

iota
Berichten: 830

#7 , 25 okt 2017 12:40

De ene persoon heeft meer natuurlijk gezag dan de andere, maar lesgeven en klasmanagement kan ook worden aangeleerd. Sommige mensen zullen echt ongeschikt zijn voor het onderwijs, maar vele anderen hebben het in het begin moeilijk en vinden toch hun draai.
Tijdens de opleiding wordt veel te weinig aandacht besteed aan hoe om te gaan met moeilijke ll. en klassen en eens aangenomen, worden jonge leerkrachten vaak in het water gegooid en moeten ze maar zwemmen. Niet iedereen kan dat vanzelf, maar wil nog niet zeggen dat ze ongeschikt zijn.

Aan TS: probeer wat meer te ontspannen. Als u niet helemaal rond geraakt met de leerstof omdat de ll. niet meewerken of tegenwerken, het zij zo.
Het eerste lijkt me dat u die klas weer in het gareel krijgt - wat vlgs mij het best zal lukken door uw manier van lesgeven te veranderen en hen meer actief bezig te houden.
Als u daarentegen steeds meer gespannen en verbeten wordt omdat die leerstof er nu eenmaal in moet, zal het ook niet lukken, integendeel. Dus
neem wat gas terug en neem tijd om iets te doen aan het contact met en het gedrag van die klas.

Helaas hebt u het soort directeur waaraan u geen steun hebt, maar mss vindt u die wel bij andere/oudere leerkrachten? Veel kans dat u niet de enige bent bij wie de ll. haantje de voorste is. Mss zijn er wel collega's met begrip die u kan vertrouwen en met wie u kan praten over hoe één en ander aan te pakken?

Nog iets: laat u zo weinig mogelijk gaan en probeer zo veel mogelijk onverstoorbaar te blijven. Boos worden en straffen moet echt tot het uitzonderlijke worden beperkt, ook al gedragen ze zich niet altijd ok.

iota
Berichten: 830

#8 , 25 okt 2017 13:00

In uw geval zou ik ook ten stelligste de tactiek afraden die Gebruiker21 hierboven suggereert. Blijkbaar is hij een natuurlijke leidersfiguur die er mee weg komt om een haantje de voorste op zijn plaats te zetten door hem te ridiculiseren.
Maar grote kans dat dit van u niet wordt gepikt, dat die ll. zich door u geviseerd voelt, zich daardoor nog erger gedraagt en de anderen hierin mee krijgt omdat die het niet serieus vinden dat u een pik op hem hebt. Pubers kunnen daar zeer gevoelig voor zijn.
Betere tactiek in uw geval is, om die pestkop zo neutraal mogelijk te behandelen en ondertss proberen een goede band met zo veel mogelijk andere ll. van die klas op te bouwen door met hen te praten, hen positief te bekrachtigen, belangstelling voor hen te tonen... Uiteraard op een oprechte manier.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 okt 2017 13:15

In uw geval zou ik ook ten stelligste de tactiek afraden die Gebruiker21 hierboven suggereert. Blijkbaar is hij een natuurlijke leidersfiguur die er mee weg komt om een haantje de voorste op zijn plaats te zetten door hem te ridiculiseren.
Wel even opletten: ik heb de leerling niet gerediculiseerd, wel zijn gedrag! Héél belangrijk verschil! Ik zou nooit een opmerking maken die bijvoorbeeld met uiterlijk of afkomst of iets dergelijks te maken heeft. Als gedrag storend en ongewest is, moet dit benoemd kunnen worden en inderdaad belachelijk gemaakt worden indien het gedrag op zich ook belachelijk is. Verder geef ik u gelijk dat je wel een beetje ad rem moet zijn en op eventuele repliek kunnen antwoorden, om daarmee weg te komen.

Maar uw verhaal van "positief bekrachtigen" is misschien héél mooi, maar de praktijk heeft al uitgewezen dat dit in veel gevallen totaal niet werkt. Als er leerlingen in de klas zitten die daar absoluut tegen hun zin zitten, kan je hen nog zo positief proberen benaderen, dit zal weinig effect hebben. Wat ik tijdens de weinige keren dat ik voor een klas gestaan heb, wel gemerkt heb, is dat het niet zo héél moeilijk is om nieuwsgierigheid te prikkelen bij jonge gasten. Ik heb natuurlijk makkelijk praten, want wat ik kwam voorstellen viel telkens buiten het normale lessenpakket en was dus per definitie interessanter dan pakweg meetkunde of Frans. Ik probeerde echter eerst en vooral die gasten te laten inzien wat ze zelf in praktijk konden aanvangen met de zaken die ik kwam vertellen. Waar de toegevoegde waarde lag.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota
Berichten: 830

#10 , 25 okt 2017 14:11

Is uitermate belangrijk om de relevantie van je vak uit te leggen aan ll., ook als lkr. die daar elke dag staat. Door de actualiteit te volgen, onverwachte verbanden te leggen, te vertrekken vanuit praktijkvoorbeelden die hen wellicht interesseren... Dit kan met elk vak. Hoe meer interesse en betrokkenheid je kan creëren, hoe minder verveling en tuchtproblemen.

Maar ook ll. die totaal niks hebben met jouw vak, kan je positief bekrachtigen. Dit kan op allerlei gebieden, al dan niet te maken met je vak.
Stel er zit een gast in je klas die zit te klieren omdat hij Frans maar stom vindt en er niet veel van terecht brengt. Maar je weet toevallig dat hij goed kan voetballen, leider is in de jeugdbeweging, erg betrokken is bij één of andere vereniging.... Speel daarop in, geef daar erkenning voor (positieve bekrachtiging) en dat creëert gegarandeerd op zijn minst goodwill. Misschien gaat hij zelfs beter zijn best te doen voor Frans, maar op z'n minst zal hij zich beter gedragen. Zo is er altijd wel iets te vinden waarvoor je iemand erkenning en positieve feedback kan geven. Versus voornamelijk zitten te vitten op wat iemand verkeerd doet of niet goed genoeg kan. Wat denk je dat het beste helpt?

eylis
Berichten: 8837

#11 , 25 okt 2017 15:28

En toch mogen we het volgende niet uit het oog verliezen: onafgezien van de ongetwijfeld goede pedagogische raadgevingen die hier gegeven worden, zijn er klassen waar leerlingen ongeoorloofd agressief gedrag vertonen. En dan mag je nog een topleerkracht zijn die de pedagogische klappen van de zweep kent en ongelofelijk goed een klas weet te managen, toch zijn er probleemklassen waar het echt onaanvaardbaar uit de hand loopt. Wees maar zeker dat er reeds scholen zijn met dossiers over zware gevallen van agressieve leerlingen, verbaal geweld, systematisch belagen van leerkrachten enz... Dus een jonge leerkracht dan maar aanraden uit het onderwijs te stappen is géén goede raad. Een leerkracht zou moeten kunnen groeien in deze rol en bijleren, niet afgemaakt worden door enkele misdadige individu's om dan maar te stoppen met deze carrière. Binnen een paar jaar zal geen enkele jonge mens nog leerkracht willen worden. Mijn raad aan deze leerkracht: je hebt recht op een pedagogische ondersteuner bij de onderwijskoepel waar je les geeft. Deze mensen zijn niet verbonden aan je school, dat zijn externen. Vraag monitormaatregelen aan. Er bestaat reeds pistes om leerkrachtbelaging aan te pakken. Het gebeurt inderdaad meestal in grootstedelijke scholen.

iota
Berichten: 830

#12 , 25 okt 2017 16:04

zijn er klassen waar leerlingen ongeoorloofd agressief gedrag vertonen
Maar al te waar. En legio directies die hun eigen leerkrachten in deze niet steunen.

Terug naar “Onderwijsrecht”