Secundair Onderwijs

laetitia
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Secundair Onderwijs

#1 , 22 sep 2017 14:26

Omdat ik niet weet wat te doen, stel ik hier mijn vraag.

Ik ben een meisje van 17 jaar oud die informatie wilt over in beroep gaan tegen schoolresultaten.
Eind juni van dit jaar kreeg ik een B-attest in de richting 3ASO Economie-Talen. Voor de taalvakken en andere algemene vakken was ik er altijd moeiteloos door. Wiskunde was een probleem waarvan ik snap dat ik een B-attest kreeg. ASO-richtingen zijn nu allemaal voor mij uitgesloten maar TSO ook grotendeels. Ik koos ervoor om verder te willen gaan in de richting TSO sociale en technische wetenschappen zodat het wiskunde niveau lager lag. Nu is dit ook voor mij uitgesloten en ik vroeg me af of ik hier tegen in beroep kon gaan.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 22 sep 2017 14:54

Beslissing eind juni, nieuw schooljaar 1 september, momenteel zijn we 22 september, schooljaar is al ruimschoots begonnen.
Hiermee zou ik veronderstellen dat je al veel te laat bent om beroep aan te tekenen, vaak is de termijn met moeite 1 week voor schoolse zaken.

Maar goed, ik heb het even opgezocht voor je:
http://onderwijs.vlaanderen.be/node/1973
Als ik zie dat de beslissing van het beroep ten laatste op 15 september valt, vermoed ik nog sterker dat je te laat bent om deze procedure op te starten alvast.

Ik ga er voor het gemak trouwens ook van uit dat je in Vlaanderen naar school ging, niet in Brussel, noch Wallonië of het buitenland.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 22 sep 2017 18:17

Voor Nederlandstalig onderwijs in Brussel gelden dezelfde regels. En het onderwijs in Wallonië voert een soortgelijke regelgeving (maar dan in het Frans :-)

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 22 sep 2017 18:28

Beroepstermijn is met zekerheid verstreken. Jaar opnieuw doen in dezelfde richting of je getuigschrift tweede graad bij de Centrale Examencommissie behalen kunnen natuurlijk wel.

Als je dit schooljaar een A-attest behaalt voor het vierde jaar in een richting die je wel nog mag volgen, dan kan je in principe naar 5 ASO. Scholen zien dat niet graag gebeuren, maar het kan wel.

PS: 17 en nog maar in het derde jaar doen mij vermoeden dat het niet de eerste keer was dat je geen A-attest kreeg?
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Onderwijsrecht”