Attitudecontract

Sabinepirard
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Attitudecontract

#1 , 28 jun 2017 16:14

Beste,
Mijn 2 dochters van 26 en 20 volgen beiden samen opleiding verpleegkundige HBO.
Zij hebben hun eerst module met glans afgemaakt en hebben nu hun tweede module beëindigd. Bij het einde van de eerste module moesten zij, indien ze de 2de module wilden ingaan een attitudecontract ondertekenen. Zij zijn even naar een andere school geweest (3 dagen) om dan weer terug te keren, alsook het contract te ondertekenen. Het school eiste dit omdat de dochters altijd samen waren, zowel in de klas als op stage.... ze hebben hen dan ook in een aparte klas en stage gezet.
Zij hebben beiden hun 2de module gedaan nu en de jongste wordt tegengehouden door haar stagebegeleidster omdat ze geen attitude zou hebben voor verpleegkundige. Zij integreert niet zo snel in de groep volgens haar en praat niet over haarzelf....
Zij is inderdaad een introvert type, maar wanneer stagebegeleidster moet weten wat zus doet, hoelang ze getrouwd is, hoeveel kindjes ze heeft, of ze is MOETEN trouwen, dat ze wel heel jong is om 2 kinderen te hebben,... wat wij als ouders doen (wij hebben een horecazaak) en in haar ogen hebben we een ordinair café... (cafetaria sporthal, ik heb zelf een bachelor vastgoedmakelaar en 16 jaar kantoren gehad en mijn man is ambtenaar federale politie...) ik dacht niet dat iemand het recht heeft iemand anders te beoordelen op afkomst, studies, werk, kleur of religie....
Als zij haar rapport haalt blijkt dat ze 1 buis heeft op een bijvak en is gebuisd op haar stage, omwille van attitude....
Ik heb om een onderhoud gevraagd bij directie samen met dame in kwestie maar krijg hier geen gevolg aan....
De dochter moet haar module over doen, met name stage en praktijk. Theorie krijgt ze vrijstelling. Bij het buitengaan zegt de leerkracht tegen allebei de dochters, zowel de oudste die geslaagd is als de jongste: 'anders moet ge het in die andere school nog maar eens proberen...'
Wat moet ik daar over denken....

Hoe pak ik dit verder aan?

Alvast bedankt voor uw feedback
Mvg

Sabine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 29 jun 2017 10:07

Beste Sabine,

Kijk eens in het schoolreglement. Daarin moet normaal staan wat te doen als u niet akkoord gaat met een beslissing of wie aan te spreken bij problemen. Ombudspersoon, leerlingenbegeleider, studieloopbaanbegeleider, clb...?

U krijgt hier weinig reactie omdat een buitenstaander niet kan oordelen welk probleem de school zou hebben met de attitude van uw dochter(s) en of dit al dan niet terecht is.
Als uw dochter niet geslaagd is voor haar stage, moet de stagebegeleidster dit concreet gemotiveerd hebben. 'Geen attitude voor verpleegkundige' is te vaag om iemand tegen te houden. Het probleem moet duidelijk omschreven worden.
Als er een attitudecontract is, moet daar toch instaan aan welke concrete punten de student deze module moest werken?
De redenen die u aangeeft voor het attitudecontract en het niet slagen, geven mij sterk het gevoel dat dit niet het hele of het echte verhaal kan zijn. En dat u dus moet achterhalen wat het werkelijke probleem is, zodat het u duidelijk wordt wat u van de beslissing van de school moet denken en of het beter zou zijn om van school te veranderen.

Dat u geen gehoor krijgt voor een gesprek met de betrokken leerkracht en de directie, kan onwil zijn, maar even goed aan andere zaken liggen. B.v. dat dit niet de geijkte procedure is in die school bij dit soort klachten, dat u daarvoor een andere weg moet bewandelen. Of dat de school enkel met de volwassen student zelf wil praten en niet met diens ouders...

Zo te lezen lijkt de stagebegeleidster idd nogal indiscrete vragen te stellen en uiteraard past het niet voor een leerkracht om (voor)oordelen uit te spreken over het privéleven van een leerling. Maar we kennen de context niet, dus moeilijk daar iets zinnigs over te zeggen.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 29 jun 2017 14:26

Het is wel belangrijk om zeer snel te handelen als je dit wil aanvechten. De beroepstermijnen bij examen- en voortgangsbetwistingen meestal beperkt tot 5 kalenderdagen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”