Betalen voor niet gevolgde cursus

ooxablon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Betalen voor niet gevolgde cursus

#1 , 09 jun 2017 22:12

In 2010 heb ik mezelf online ingeschreven voor een cursus. Wegens omstandigheden heb ik deze nooit kunnen volgen, maar later kreeg ik wel een factuur in de bus voor deze opleiding. Nu 7 jaar later krijg ik plots een brief van incasso in de bus met vermeerderde kosten...Voor zover ik weet heb ik deze reeds jaren terug betaald, maar kan niks terugvinden in archief...Ik kan me ook vergissen.
Mijn vraag is nu:

Moet ik betalen voor een cursus die ik nooit gevolgd heb?
En waarom heb ik al deze jaren niets gehoord en krijg ik nu een factuur die 3x zo groot is als het startgeld voor de opleiding?

Volgens mij zat in het inschrijvingsgeld ook een aantal boeken welke ik nooit ontvangen heb?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12816

#2 , 09 jun 2017 22:43

In principe moet u betalen, ongeacht of u de cursus hebt gevolgd of niet. Of u betaald hebt of niet, en of er boeken in zaten, zijn vragen die u zelf moet zien te beantwoorden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2017 23:10

Bewijslast m.b.t. de betaling ligt bij jou. Bank houdt jaren gegevens van de stortingen bij.
Toegepaste interesten volgens algemene voorwaarden (van opleidingsovereenkomst voor zover je er expliciet mee akkoord gegaan bent, of van factuur indien je deze niet kort nadien betwist hebt). Deze kunnen eveneens een forfaitair schadebeding inhouden.
Als er in die algemene voorwaarden niets voorzien is, gelden de wettelijke interesten vanaf ingebrekestelling (te bewijzen door de opleidingsverstrekker dat hij die gedaan heeft).
Als de toegepaste interesten hoger liggen dan de wettelijke, of hoger dan de effectieve schade, dan kan de rechter matigen.
Vervaltermijn voor contractuele overeenkomsten: 10 jaar.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2017 07:28

Meestal kan je gemakkelijk tot 10 jaar je rekening uittreksel vinden van de bank.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Onderwijsrecht”