Duplicaat attest opleiding

Bizjeke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Duplicaat attest opleiding

#1 , 19 nov 2016 11:50

Hallo

Mijn vriend heeft ongeveer een aantal jaar geleden een opleiding gevolgd via een officiële instelling, waar hij geslaagd was voor alle luiken van de opleiding (bewaking).

Door een verhuis vinden we echter het attest niet meer terug. Mijn vriend neemt contact op met de instelling om een duplicaat aan te vragen, waar ze hem vertellen: we kunnen uw slaagpercentages niet terug vinden dus kunnen we u geen duplicaat bezorgen??? + de uitleg van we vinden het raar dat hij daar nu pas achter komt vragen....

Ik vind dit nu wel een bizarre uitleg en in diezelfde mail stellen ze dan maar voor om een specifiek luik opnieuw te volgen (prijskaartje +1000€). Nu wil mijn vriend die opleiding wel opnieuw doen, maar niet dat wij ervoor moeten betalen aangezien het de instelling is die zegt de resultaten krijt te zijn.

Is er geen reglementering inzake het bijhouden van documenten en/of uitslagen?

Graag jullie mening hierover

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 19 nov 2016 12:07

Ik vind het nogal hypocriet dat u de instelling verwijt de resultaten kwijt te zijn terwijl u ze zelf niet meer terugvindt..

Daarbij komt nog de bewijslast, hoe ga je bewijzen dat uw vriend die opleiding gevolgd heeft als geen van beide partijen nog het attest heeft?

Bizjeke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2016 12:26

Ik stel er vragen bij... als je bvb een duplicaat nodig hebt van een diploma voor iets kan je dat toch aanvragen... Als er geen spoor van terug zou te vinden zijn zou hij ook zijn badge niet krijgen etcetera.

Dat hij er nu pas achter vraagt is omdat het ook tot op heden niet nodig geweest is om een duplicaat aan te vragen

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 19 nov 2016 16:15

Dat is inderdaad een bizarre uitleg. Actueel mag toch verwacht worden dat elke opleidingsinstelling bestanden bij houdt van zijn uitgereikte bekwaamheidsattesten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 19 nov 2016 17:35

Over hoeveel jaar geleden spreken we juist?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 nov 2016 19:48

Zij zijn natuurlijk enkel geïnteresseerd is die + 1000 € voor de bijkomende cursus. Als ze u een duplicaat van het attest bezorgen zijn ze die kwijt.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 19 nov 2016 23:52

Als hij reeds geregistreerd is als bewaker heeft men die gegevens zeker bij fod Biza.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... D9pFYQ8b_w

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 nov 2016 09:33

Wat is de exacte naam van de opleiding? Er zijn namelijk veel instellingen die dubieuze opleidingen organiseren en claimen dat 'hun vzw officieel is' , maar dan slaat het officiële soms enkel op de publicatie van de vzw in het staatsblad of is de opleiding niet erkend, maar kan je gewoon meedoen aan een door de overheid georganiseerd examen dat ook openstaat voor wie geen opleiding bij hen heeft genoten.

Bizjeke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 dec 2016 13:25

Ik ga geen namen noemen aangezien dat niet is toegestaan, maar geloof me maar op mijn woord dat het gaat over een vd grotere opleidingscentra.

Als hij reeds geregistreerd is als bewaker heeft men die gegevens zeker bij fod Biza.
Klopt maar het gaat over een extra luik dat hij voltooid heeft (waarvan de code dus in principe ook op de badge zou moeten komen te staan) en daarvoor word het slaagpercentage gevraagd.

Terug naar “Onderwijsrecht”