Examenbetwisting?

Debz
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Examenbetwisting?

#1 , 15 nov 2016 23:50

Ik volg een bachelor opleiding via afstandsonderwijs aan een erkende hogeschool.
Vandaag een eerste examen gehad,

Bleek dat er twee verschillende examens werden uitgedeeld;
De ene groep kreeg een examen zonder giscorrectie met een gekende casus uit de cursus.
De andere groep kreeg een examen waarop giscorrectie werd toegepast met een geheel nieuwe voor te bereiden casus.

Beide examens hadden geheel andere vragen en al snel werd duidelijk dat de moeilijkheidsgraad bij de ene groep (de laatst omschreven) veel hoger lag dan bij de eerst omschreven groep.

Bij vele studenten, vnl uit de tweede groep kwam een gevoel van teleurstelling, discriminatie tot uiting.
(er werd vooraf beslist wie welk examen moest maken, de persoonlijke gegevens waren reeds ingevuld)

Nu de simpele vraag,
Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 16 nov 2016 08:06

Ging het om exact dezelfde groep die in twee werd gedeeld? Op zich is het niet abnormaal dat er meerdere examens rondgaan, en ja, ik denk dat 90% van de mensen het andere deel gemakkelijker gaat vinden :wink:

Met of zonder giscorrectie is echter iets dat ik nog niet heb meegemaakt. Geen idee wat het idee daarachter is?

Hoe dan ook, deze betwisting is een procedure die zeer lang kan duren. Praktisch gezien zou ik voor tweede zit gaan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2016 10:02

Dat verschil in giscorrectie lijkt me niet echt OK. Dat de vragen of de casus anders zijn, tot daaraantoe, maar dat de "spelregels" verschillen? Geen idee of dit zomaar kan. Maar zoals Leen zegt: je bent waarschijnlijk minder moeite en tijd kwijt door gewoon tweede zit te doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

onderwijsadvocaat
Berichten: 3

#4 , 15 feb 2017 17:37

Verschillende examens kunnen, maar er mogen geen onredelijke verschillen zijn tussen deze examens. Ze moeten zeker dezelfde competenties scoren. In jouw geval lijkt me er een groot verschil te bestaan en heb je dus kans om die ongelijkheid aan te vechten.

Terug naar “Onderwijsrecht”