Ziek tijdens de herexamens

Anoniem16
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ziek tijdens de herexamens

#1 , 23 okt 2016 20:12

Hallo

Mijn dochter studeert aan de universiteit en zou graag meer dan 60stp studiepunten willen opnemen (70 stp), dit kan enkel via uitzonderlijke omstandigheden of door het uitputten van een intern beroep. Ze zit wel in een git traject (1 ste en tweede bach) en behaalde 48 van de 60 Stp (80% van haar vakken is ze erdoor) Tijdens de herexamens is ze jammer genoeg ziek geweest maar ze heeft toch deelgenomen aan de examens gezien je nooit op voorhand weet of er een inhaalexamen wordt georganiseerd (de prof kiest dit zelf ) en ze anders 5 inhaalexamens heeft. Ze heeft wel een medisch attest hoewel ze toch deelnam aan de examens.

Weet iemand ze zich op dit feit kan baseren ook al heeft ze deelgenomen aan de herexamens?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 okt 2016 10:50

Kan je deze vraag niet beter aan de unief zelf stellen? Wij hebben hier geen zicht op het reglement / examenregeling / etc... van de unief in kwestie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Berichten: 1788

#3 , 24 okt 2016 10:59

Als ze deelnam dan zal het examen geldig zijn. Als ze eventueel niet geslaagd zou zijn dan kan ze haar ziekte niet aanhalen als excuus.
Bovenstaande is gangbaar maar zie antwoord van Tom...
Was dit uw vraag, is mij niet 100% duidelijk?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2016 11:05

Ik denk dat de TS wil weten of haar ziekte tijdens de herexamens, genoeg is om als "uitzonderlijke omstandigheid" te dienen om alzo meer dan 60 studiepunten te kunnen opnemen. Maar misschien moet de TS even verduidelijken wat exact de vraag is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Anoniem16
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 okt 2016 13:53

Dank voor jullie reactie, mijn dochter wil meer studiepunten opnemen (65), ze heeft deelgenomen aan al haar herexamens( je kan nooit op voorhand weten of er een inhaalexamen wordt georganiseerd, mijn dochter heeft toch deelgenomen omdat ze bang was dat er geen inhaalexamen wordt georganiseerd en het haar laatste kans was) ook al was ze ziek en mocht ze van de dokter niet deelnemen (ze heeft daarvan een medisch attest) . Jammer genoeg is mijn dochter niet geslaagd voor 2 vakken die ze aflegde tijdens haar ziekte. Ze wil zo graag 65 stp opnemen dat ze zelfs overweegt om in beroep te gaan. Mijn vraag is of ze dat als argument kan gebruiken (korstondig ziekte) om af te wijken van de git regels van de universiteit. Indien ze in beroep gaat dan moet ze zicht baseren op OER ugent, (niet fac regl, ze hebben dit niet). Kan je alleen maar afwijken van de git regels van de faculteit indien er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden (vb ziekte,....)of is er ook een andere manier? Stel dat mijn dochter in beroep gaat heeft ze bv minder kans omdat er geen sprake is van een uitz omstandigheid, ook al is geslaagd voor 48/60 vakken en heeft ze medisch attest dat ze ziek was maar toch heeft deelgenomen
Sorry indien ik niet zo duidelijk ben probeer mijn dochter te helpen ook al is dit een ingewikkeld systeem....

mjers
Berichten: 1788

#6 , 24 okt 2016 14:00

Ik denk dat het moeilijk is.

Uw dochter heeft zelf de inschatting gemaakt om te gaan naar het examen en haar kans te wagen. Zij heeft dus zelf besloten dat haar gezondheid het toeliet om deel te nemen aan het examen.
Als ze wel geslaagd was dan zou ze dus niet in beroep gaan, maar nu ze niet geslaagd is kan ze gemakshalve de oorzaak bij de ziekte leggen...
Ik denk dat dit zowat het oordeel zal zijn...

Bovenstaande is mijn gok hierover, maar is niet te voorspellen. Ga in beroep en u ziet wel...

Anoniem16
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 okt 2016 14:10

Dank voor uw snelle reactie , u heeft mij volledig begrepen..... dus het zal in beroep gaan moeten zijn met niet veel kans.......
Is er geen andere mogelijkheid om meer studiepunte op te nemen? Normaal traject 60 stp , en je wilt bijv meer kan dat niet? Het OER zegt daar niets over... mag je dat niet zlef kiezen uiteindelijk is het op eigen risico.....

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 24 okt 2016 14:16

Dit is waarschijnlijk al lang nagekeken, maar is het een optie om buispunten te gebruiken om het wat te verminderen?

Anoniem16
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 okt 2016 14:34

Dit is waarschijnlijk al lang nagekeken, maar is het een optie om buispunten te gebruiken om het wat te verminderen?

Wat te verminderen het aantal opgenomen studiepunten? Dit wil ze absoluut niet.....

Vigdis
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 okt 2016 14:04

Vreemd, toen ik studeerde (10j terug) dan kon je perfect nog tot 15sp meer meenemen naar volgende jaar als je bvb er voor 2-3 vakken er niet door was. Je had daar geen speciale redenen voor nodig.
Als uw dochter 80% heeft behaald van het traject, zou dit ook gewoon mogelijk moeten zijn als ik dit erop nalees:

http://www.ugent.be/pp/nl/diensten/fdo/ ... n-30sp.htm

Het kan natuurlijk dat er in haar 'portefeuille' van studiepunten niet genoeg overschiet om meer dan 60 punten op te nemen, maar dat is iets dat door de overheid wordt bepaald en niet door ugent als ik me niet vergis.

Terug naar “Onderwijsrecht”