erkend of niet?

NAKU105
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

erkend of niet?

#1 , 27 sep 2016 09:22

Ik zie door het bos de bomen niet meer. Op verschillende websites die volwassenonderwijs aanbieden staat: erkend voor KMO-portefeuille, erkend voor opleidingscheques, erkend door vereniging, erkend door de vlaamse overheid. Kan iemand mij uitleggen wat dit precies wil zeggen? Naar mijn mening is dit misleidende 'reclame' want het lijkt alsof je een erkend diploma zal krijgen terwijl ik steeds meer begin te beseffen dat dit helemaal niet het geval is. Kan iedereen dit zomaar op zijn website zetten?
Er is een lijst van officiële onderwijsinstellingen. Toen ik bij een onderwijsinstelling vroeg of ik vrijstelling kon krijgen omdat ik reeds modules gevolgd had bij een niet op de lijst voorkomende onderwijsinstellingen, kreeg ik een 'nee'.
Is dit geen misleidende informatie? En kan hier iets aan gedaan worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 sep 2016 12:04

Wat je in je bericht plaatst is geen misleidende informatie. Je spreekt gewoon over verschillende soorten erkenningen.

Zo moet je moet als instelling/bedrijf erkend zijn door de overheid (bepaalde procedure doorlopen / goedkeuring krijgen) om het systeem van de KMO-portefeuille aan te bieden (soort subsidiesysteem voor opleidingen) en / of te mogen werken met opleidingscheques. Vaak zijn dit ook bedrijven die dit aanbieden.

Dit is niet hetzelfde als de erkenning om bachelor-of masterdiploma uit te reiken.

Wanneer het gaat over erkende instellingen die hoger onderwijs aanbieden en die dus bachelor- en masterdiploma's mogen uitreiken moet je kijken naar deze lijst: http://www.hogeronderwijsregister.be/browseindex.

Reclame

Terug naar “Onderwijsrecht”