Onterechte 0 op herexamen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Onterechte 0 op herexamen

#31 , 06 sep 2016 15:04

in noodgevallen kan je altijd een examen van vorige jaren gebruiken, hé. Dat is overmacht en dan "the best you can do". Echter, mocht dit een standaard worden, mag je gegarandeerd zijn dat de examenvragen van vorige jaren systematisch zouden gebruikt worden door "toevallige veelzieken".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#32 , 06 sep 2016 15:47

Bij mij kan dat laatste niet; ik geef mijn examens van de 4-5 laatste jaren telkens als studiemateriaal mee aan de studenten. Kunnen ze alvast niet zeggen dat ze dit soort vraag niet hadden verwacht.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#33 , 06 sep 2016 16:22

niet als het decretaal niet toegestaan is, Gebruiker21
Puur en kwestie van "de regeltjes" op zo'n manier toepassen dat het "decretaal" wel in orde is... In het geval van de TS lijkt het me echt slechte wil van de instelling, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#34 , 06 sep 2016 16:57

Ik ken de details van het geval niet, kan dus niet oordelen. Ik kan alleen zeggen wat doorgaans mag en wat niet, en hoe die zaken overkomen bij het docentenkorps.

djorkaef
Berichten: 138

#35 , 19 jan 2017 23:29

Toppic is wel al even achter de rug maar toch begrijp ik hier iets niet.

De algemene consensus hier is dat de school niet verplicht is om iemand een herkansing te geven.
Ook niet als die ziek valt op de dag van de mogelijke herkansing en zelfs wettig afwezig is.
OK dan, prima.

Maar waarom wordt die 8/20 uit de eerste zit dan toch omgezet in een 0/20 waardoor de score over de hele lijn te laag uitvalt?
Als de consensus is dat er geen herkansing moet gegeven worden, dan moet die 8/20 toch een 8/20 blijven en niet 0/20.

Is er niemand hier die daar over nagedacht heeft of heb ik het mis?

LeenW
Berichten: 12824

#36 , 19 jan 2017 23:38

Bij herexamen wordt het eerste punt toch geannuleerd dacht ik? Het speelt m.i. daarbij geen rol of je effectief komt opdagen of niet.

djorkaef
Berichten: 138

#37 , 20 jan 2017 01:10

Ik kan begrijpen dat bij herexamen in bepaalde scholen de regel is dat het eerste punt geannuleerd wordt, maar hier was geen herexamen wegens overmacht en er is ook geen nieuw herexamen georganiseerd geweest. Dus waarom dan het eerste punt annuleren. Dit is toch onrechtvaardig.

Bovendien staat in het examen reglement van thomas moore zelf:
http://www.thomasmore.be/sites/www.thom ... 4-2015.pdf
Art. 66. Behoud van het hoogste examencijfer
Een student die een examen over een opleidingsonderdeel of een afzonderlijk beoordeelde onderwijsleeractiviteit herneemt, kan geen lager resultaat behalen dan het eerder behaalde resultaat. Dit geldt voor een herneming van een examen binnen één academiejaar en voor een herneming van een examen in een volgend academiejaar.
Slaat toch helemaal nergens op dan.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#38 , 20 jan 2017 09:02

Bij herexamen wordt het eerste punt toch geannuleerd dacht ik? Het speelt m.i. daarbij geen rol of je effectief komt opdagen of niet.
In mijn opleidingsinstituut werd het hoogste cijfer gehanteerd per OPO (niet per OLA, zo kon je niet, als je maar voor 1 OLA een tekort had, enkel die OLA hernemen, de rest van de OLA's binnen 1 OPO werd dan op 0 gezet).

WP002
Berichten: 1479

#39 , 20 jan 2017 10:58

Bij herexamen wordt het eerste punt toch geannuleerd dacht ik? Het speelt m.i. daarbij geen rol of je effectief komt opdagen of niet.
Mag allebei, maar de manier van kwoteren moet duidelijk in de studiewijzer van de instelling omschreven staan.

Terug naar “Onderwijsrecht”