Onterechte 0 op herexamen

LeenW
Berichten: 12813

Re: Onterechte 0 op herexamen

#16 , 06 sep 2016 11:00

Er zal door onze juridische dienst wel over nagedacht zijn. Wat doe je anders in het volgende (realistische) geval: student meldt zich donderdag ziek, vrijdag moet ik een ander examen van een andere groep studenten afnemen, en zaterdag wordt de zittijd officieel afgesloten. Dat nog afgezien van het feit dat ik op één avond geen nieuw examen kan opstellen dat gelijkwaardig is aan het oorspronkelijke (waar doorgaans dagen over is nagedacht).

Maar ik vind het wel een interessante case.
Ik wil u zeker niet persoonlijk aanvallen, maar het lijkt mij evident dat als de instelling het nodige moet doen om een student een nieuw examen te geven, het nieuw examen al klaar zou moeten liggen en men niet moet wachten op de docent. Uiteraard meer werk voor u, maar geen nieuw examen krijgen omdat de docent het te druk heeft om er een nieuw op te maken, lijkt mij een excuus dat door menig rechter verworpen zal worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#17 , 06 sep 2016 11:15

Ik wil u zeker niet persoonlijk aanvallen, maar het lijkt mij evident dat als de instelling het nodige moet doen om een student een nieuw examen te geven, het nieuw examen al klaar zou moeten liggen en men niet moet wachten op de docent. Uiteraard meer werk voor u, maar geen nieuw examen krijgen omdat de docent het te druk heeft om er een nieuw op te maken, lijkt mij een excuus dat door menig rechter verworpen zal worden.
Die docent die het te druk heeft, moet (in mijn geval) een ander examen afnemen op hetzelfde moment. Vandaag eisen dat er morgen een reserve-examen klaarligt, dat dan ook nog eens gelijkwaardig moet zijn met het eerste (of je krijgt dáár weer klachten over) lijkt me anders toch ook een argument dat in de vergelijking moet worden gegooid. Nogmaals, ik ben maximaal voor het faciliteren van studenten in uitzonderlijke gevallen, maar er zijn grenzen aan wat praktisch mogelijk is. Ik doe wat ik kan.

Maar om de OP ter antwoord te zijn: ga praten met de docent. Docenten zijn geen onmensen ;)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 06 sep 2016 11:24

Niemand zegt dat het reserve-examen er de volgende dag moet zijn. Maar het duurt nu ook geen 14 dagen om een nieuw examen op te kunnen stellen, niet? Een inhaalexamen inplannen in samenspraak met de student, lijkt mij toch geen onhaalbaar iets. Zelfs als de zittijd afgelopen is, kan voor deze student toch een uitzondering gemaakt worden als ziekte de oorzaak is van het missen van het examen? Ik moet in het dagdagelijkse professionele leven zaken voor elkaar krijgen die meer "onhaalbaar" zijn dan dat, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#19 , 06 sep 2016 11:27

Neen, ik bedoel echt dat er standaard een tweede examen zou moeten klaarliggen voor vakken waar er dit risico is (alles van de laatste week?). Akkoord dat dat niet van vandaag op morgen kan, dat tweede examen zou in zo'n geval samen met het eerste moeten worden opgemaakt en op de instelling bewaard moeten worden.

Enfin ja, bij OP lijkt het eerder de instelling die moeilijk doet. Docent kan inderdaad maar zoveel doen als hij kan, de instelling moet ook nog meewillen.

WP002
Berichten: 1479

#20 , 06 sep 2016 11:32

Niemand zegt dat het reserve-examen er de volgende dag moet zijn
In mijn voorbeeld ging het wél over een gemist examen op de voorlaatste dag van de zittijd. Het was overigens geen fictief voorbeeld, waarop ik ooit een herexamen heb moeten weigeren.

Standaard een tweede examen klaarmaken is overigens niet zó simpel, het is nu al vaak moeilijk om twee gebalanceerde examens (zit 1 en zit 2) te maken; je zou eens moeten weten hoeveel studenten er nu al klagen dat in het ene examen een vraag moeilijker was dan in het andere (en dat gaat dan over een examen met 10 vragen!)

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#21 , 06 sep 2016 11:51

Neen, ik bedoel echt dat er standaard een tweede examen zou moeten klaarliggen voor vakken waar er dit risico is (alles van de laatste week?). Akkoord dat dat niet van vandaag op morgen kan, dat tweede examen zou in zo'n geval samen met het eerste moeten worden opgemaakt en op de instelling bewaard moeten worden.
Examen is op dag X, helaas zijn er 5 studenten ziek. Geen probleem er ligt gelukkig al een tweede examen klaar op dag Y. 3 studenten komen hun examen inhalen, helaas zijn de 2 anderen nog steeds ziek. Hoeveel reserve examens moeten er in uw verhaal opgesteld worden?

Ik heb het als ombuds ooit meegemaakt dat de ouders van een student bij mij kwamen eisen om absoluut een nieuw herexamen te organiseren voor hun dochter want anders zou ze haar jaar moeten overdoen. Na overleg met de prof van het bewuste vak, bleek dat ze op 3 weken tijd naar 4 inhaalexamens van het bewuste vak haar kat met een ziektebriefje had gestuurd. De ouders hebben hun protest uiteindelijk opgegeven toen ze te horen kregen dat de uitslag van het bewuste examen er eigenlijk niet meer toe deed.
Met dit kleine fait divers wil ik gewoon maar aantonen dat het onmogelijk is om een regeling te voorzien die in praktijk altijd haalbaar is.

WP002
Berichten: 1479

#22 , 06 sep 2016 12:01

Examen is op dag X, helaas zijn er 5 studenten ziek. Geen probleem er ligt gelukkig al een tweede examen klaar op dag Y. 3 studenten komen hun examen inhalen, helaas zijn de 2 anderen nog steeds ziek. Hoeveel reserve examens moeten er in uw verhaal opgesteld worden?
Gewoonlijk blijft wel een moment voor een inhaalexamen beperkt tot één moment.
Ik heb het als ombuds ooit meegemaakt dat de ouders van een student bij mij kwamen eisen om absoluut een nieuw herexamen te organiseren voor hun dochter want anders zou ze haar jaar moeten overdoen. Na overleg met de prof van het bewuste vak, bleek dat ze op 3 weken tijd naar 4 inhaalexamens van het bewuste vak haar kat met een ziektebriefje had gestuurd. De ouders hebben hun protest uiteindelijk opgegeven toen ze te horen kregen dat de uitslag van het bewuste examen er eigenlijk niet meer toe deed.
Met dit kleine fait divers wil ik gewoon maar aantonen dat het onmogelijk is om een regeling te voorzien die in praktijk altijd haalbaar is.
Breek me de bek niet open over wat ik al allemaal de revue heb zien passeren ;) Gelukkig geef ik les aan niet al té grote groepen, en is de situatie van de studenten in kwestie me meestal genoegzaam bekend. Het mag eigenlijk niet, maar als je dan iemand ziet die al een behoorlijk brokkenparcours heeft afgelegd, waarvan je 'in de wandelgangen' bij de collega's al gehoord hebt dat hij al drie hoofdvakken heeft verprutst, dan is dat een ander geval dan iemand die écht een acute koortsopstoot heeft gehad, net op de dag van het éne examen dat hem of haar scheidt van zijn diploma.

Ik probeer dan altijd eerst even met de student in kwestie te mailen om na te gaan of hij of zij het zinvol acht om een inhaalexamen te doen. Als het alleen maar is 'om maar eens te proberen', dan probeer ik er op in te praten om zijn of haar tijd liever in een ander vak te steken; ik publiceer na het examen altijd een modeloplossing met sleutel, dus als het alleen maar is om te zien hoe het examen in zijn werk gaat, geeft dat al een redelijk accuraat idee.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 06 sep 2016 12:02

In mijn voorbeeld ging het wél over een gemist examen op de voorlaatste dag van de zittijd.
En na die zittijd vergaat de wereld? Waarom zou in geval van ziekte de student bij wijze van uitzondering niet na de zittijd zijn examen kunnen inhalen?
Examen is op dag X, helaas zijn er 5 studenten ziek. Geen probleem er ligt gelukkig al een tweede examen klaar op dag Y. 3 studenten komen hun examen inhalen, helaas zijn de 2 anderen nog steeds ziek. Hoeveel reserve examens moeten er in uw verhaal opgesteld worden?
U trekt het een beetje in het belachelijke. De TS heeft gewoon geen kans gekregen op een inhaalexamen in tweede zit. Akkoord dat je ergens een grens moet trekken, maar dit is hier niet de vraag van de TS. Hij heeft niet één of meerdere inhaalexamens gemist... Hij heeft er gewoon geen gekregen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#24 , 06 sep 2016 12:27

Waarom zou in geval van ziekte de student bij wijze van uitzondering niet na de zittijd zijn examen kunnen inhalen?
Omdat dat decretaal niet toegestaan is. De secretariaten moeten na een zekere deadline (waar wij als docenten ook aan vast hangen) de rapporteringsformulieren opmaken.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#25 , 06 sep 2016 12:39

U trekt het een beetje in het belachelijke. De TS heeft gewoon geen kans gekregen op een inhaalexamen in tweede zit. Akkoord dat je ergens een grens moet trekken, maar dit is hier niet de vraag van de TS. Hij heeft niet één of meerdere inhaalexamens gemist... Hij heeft er gewoon geen gekregen.
Het is helemaal mijn bedoeling niet om dit in het belachelijke te trekken, ik wil gewoon aantonen dat het in praktijk niet zo gemakkelijk is om hier algemene regels voor op te stellen. Mijn reactie was ook specifiek gericht op wat Leen schreef, niet op de situatie van de TS.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 06 sep 2016 12:43

Omdat dat decretaal niet toegestaan is. De secretariaten moeten na een zekere deadline (waar wij als docenten ook aan vast hangen) de rapporteringsformulieren opmaken.
Waar een wil is, is een weg in dit soort zaken. Zoon van een collega heeft twee jaar geleden op de unief ook een tweede zit examen gemist door (ernstige) ziekte, en heeft dit eind oktober (!) kunnen inhalen, terwijl hij nota bene al in zijn volgende jaar gestart was. Hij was er door op dat examen, en daardoor geslaagd in het vorige jaar, en kon gewoon het jaar waar hij in zat verder volgen. Dit soort zaken kan dus wel op één of andere manier geregeld worden, blijkbaar. Er moet natuurlijk ook de wil zijn om dit te regelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#27 , 06 sep 2016 12:49

Omdat dat decretaal niet toegestaan is. De secretariaten moeten na een zekere deadline (waar wij als docenten ook aan vast hangen) de rapporteringsformulieren opmaken.
Waar een wil is, is een weg in dit soort zaken. Zoon van een collega heeft twee jaar geleden op de unief ook een tweede zit examen gemist door (ernstige) ziekte, en heeft dit eind oktober (!) kunnen inhalen, terwijl hij nota bene al in zijn volgende jaar gestart was. Hij was er door op dat examen, en daardoor geslaagd in het vorige jaar, en kon gewoon het jaar waar hij in zat verder volgen. Dit soort zaken kan dus wel op één of andere manier geregeld worden, blijkbaar. Er moet natuurlijk ook de wil zijn om dit te regelen...
Dat klopt, en dat kan zeer menslievend lijken, maar dan open je de deur voor klachten van andere studenten die, als ze te horen krijgen dat er voor een ander een 'specialleke' werd gedaan, gaan klagen dat zij dat ook niet hebben gehad. In het geval dat je omschrijft, kán die student niet met terugwerkende kracht geslaagd verklaard zijn, want na het afsluiten van de zittijd zijn de resultaten definitief. Wellicht is dat resultaat officieel bijgeschreven in het daarop volgende academiejaar, alhoewel het reglement duidelijk stipuleert dat examens alleen tijdens de examenperiode mogen worden afgelegd. Dit is overigens een maatregel om te beletten dat docenten alleen examen afnemen wanneer het hen goed uitkomt - in mijn tijd was die regel niet in voege, waardoor één welbepaalde docent zonder verpinken zijn examen opschoof van juni naar mei. Wat wél kan, is dat hij een uitzondering krijgt op de volgtijdelijkheidsregeling, (dat zijn regeltjes van de vorm: als hij vak A in jaar 1 niet heeft behaald, mag hij vak B in jaar 2 niet doen).

Er is me een ander geval bekend van een student bij wie, na diverse malen hervallen te zijn met kanker, de 'houdbaarheidsdatum' van zijn vrijstellingen (normaal 5 jaar) gewoon is opgeschoven. Daar heb ik minder moeite mee.

WP002
Berichten: 1479

#28 , 06 sep 2016 12:53

Ik vind het overigens zeker geen belachelijke discussie, want het bewandelt de dunne scheidingslijn tussen wat in reglementen kan worden gegoten en wat niet. Ik ben er overigens niet van overtuigd dat er één zaligmakende regel bestaat die ineens alle gevallen afdekt, vandaar dat inderdaad, zoals hierboven terecht iemand opmerkt, er 'vaagheden' in reglementen staan die nog voor interpretatie vatbaar zijn. Maar is zoiets bij juridische materie altijd niet het geval? Rechters kijken ook naar het menselijk aspect, anders konden we de ganse magistratuur naar huis sturen en vervangen door een supercomputer.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 06 sep 2016 13:40

Omdat dat decretaal niet toegestaan is. De secretariaten moeten na een zekere deadline (waar wij als docenten ook aan vast hangen) de rapporteringsformulieren opmaken.
Waar een wil is, is een weg in dit soort zaken.
niet als het decretaal niet toegestaan is, Gebruiker21
Zoon van een collega heeft twee jaar geleden op de unief ook een tweede zit examen gemist door (ernstige) ziekte, en heeft dit eind oktober (!) kunnen inhalen, terwijl hij nota bene al in zijn volgende jaar gestart was. Hij was er door op dat examen, en daardoor geslaagd in het vorige jaar, en kon gewoon het jaar waar hij in zat verder volgen. Dit soort zaken kan dus wel op één of andere manier geregeld worden, blijkbaar. Er moet natuurlijk ook de wil zijn om dit te regelen...
dat kan perfect een andere situatie zijn: sommige vakken kan je immers maar aanvangen als je het vak ervoor geslaagd bent. komt vaak voor met stages, omwille van enkele afspraken met de sector.

Als je dus niet geslaagd bent om alle vakken, mag je je stage vergeten en daardoor ook het aanvatten van je laatste jaar. Het opnemen van een hoop credits is natuurlijk vaak wél mogelijk, maar dan niet dat ene vak.

In een aantal gevallen zal het echter géén probleem zijn om (vroeger toch) tot 67 studiepunten in 1 jaar te proppen.

giserke
Berichten: 2434

#30 , 06 sep 2016 14:55

Toch eigenaardig dat docenten wel snel een 2de examen kunnen tevoorschijn toveren als hun faculteit in de fik schiet zoals gisteren in Gent, of de kuisvrouw met de examens weg is. ;)

Terug naar “Onderwijsrecht”