Examens aanvechten

Inge2008
Topic Starter
Berichten: 46

Examens aanvechten

#1 , 29 aug 2016 19:57

Hallo,

Mijn zoon heeft dit academiejaar jaar zijn laatste jaar master in de fysica gedaan. Hij had 4 herexamens waar hij nu mee bezig is. Vandaag heeft hij het herexamen gehad van een keuzevak, hij moet er nog 2 doen donderdag en vrijdag. Blijkbaar vond de docent van het examen van vandaag het nodig om hem onmiddellijk na het examen mee te delen dat hij opnieuw gebuisd was. Daardoor zit hij in zak en as omdat hij normaal afstudeert. Dat ze hem buist, oké tot daar toe maar was het nodig om zijn moraal voor de 2 Volgende examens naar beneden te trekken. Wat kunnen we hiermee doen? Had ze niet moeten zwijgen en de uitslag in september gewoon moeten mailen. Kan/mag/zou ik dit kunnen aanvechten? Hij is al geslaagd op zijn masterthesis. Graag jullie mening en advies. Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 aug 2016 20:01

Bestaat de deliberalisatie niet meer?
Als de "buis" niet fenomenaal is en alle andere vakken goed dan is dat toch mogelijk?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WP002
Berichten: 1479

#3 , 29 aug 2016 22:26

Neen, in masterjaren wordt niet meer gedelibereerd. We zitten in een full creditsysteem.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 29 aug 2016 22:40

Neen, in masterjaren wordt niet meer gedelibereerd. We zitten in een full creditsysteem.
Tja ik word dan ook oud.
Toen ik studeerde bestond er geen krediet, wel deliberalisatie voor één of ander marginaal tekort, tenminste als de rest echt goed was.
We deden ook maar één keer examen op het einde van het academiejaar (voor de ongelukkigen nog eens in september) en alle vakken op één week tot anderhalve week. Soms tot vijf examens op één dag.

Bij mijn kinderen waren de examens al meer gespreid, maar van "full credit" heb ik ook toen nog niets vernomen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WP002
Berichten: 1479

#5 , 29 aug 2016 22:48

Toen ik studeerde bestond er geen krediet, wel deliberalisatie voor één of ander marginaal tekort, tenminste als de rest echt goed was.
We deden ook maar één keer examen op het einde van het academiejaar (voor de ongelukkigen nog eens in september) en alle vakken op één week. Soms tot vijf examens op één dag.
Dat klopt, maar daar is met de invoering van het full credit systeem definitief verleden tijd. In het huidige systeem wordt gewerkt met 'rugzakjes' waarin een aantal studiepunten zitten die de studenten kunnen opnemen. Legt de student met succes examen af, dan krijgt hij die punten terug, zo niet is hij er een deel van kwijt. Hoe dan ook moet je tegen het einde van je traject alle vakken afgelegd hebben met minstens een 10. Buis je voor een vak, dan moet je je bagage van je rugzakje aanspreken om het vak opnieuw te mogen doen. Dat kan een paar keer, maar het aantal punten daarin is niet onbeperkt.

Om terug te komen op de vraagstelling van de TS: ik doe dit gewoonlijk als volgt: zodra ik alle examens verbeterd heb, stuur ik naar alle studenten een mailtje, waarin ze de punten bij mij mogen opvragen. Als ze die dan willen weten, dan sturen ze me een mail met een verzoek om de punten mee te delen, en dan stuur ik die door - op eigen verantwoordelijkheid natuurlijk -, willen ze ze niet weten, dan moéten ze die niet vragen, dan zien ze die wel op hun rapporteringsformulier een paar weken later, wanneer er geen ontkomen meer aan is.

Normaal gezien deel ik de punten van een (mondeling) examen niet mee op het ogenblik zelf. Buiten dan misschien de extreme gevallen: wie bij mij een leeg blad afgeeft, weet uiteraard zelf wel dat 'ie een nul heeft, en ook bij iemand die een foutloos examen aflegt, heb ik de neiging om dit meteen mee te delen. Meestal zijn dit niet echt diegenen die hierover beginnen klagen. In welk geval zat uw zoon? Was het een randgeval, of was het duidelijk? Moet hij van het vak in kwestie nog een oefeningenexamen afleggen?

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 29 aug 2016 23:00

Bewijs om te beginnen maar eens dat die docent dat gezegd heeft..

Zelfs als die dat gaat toegeven, welke misdaad heeft hij begaan? Hoogstens een deontologische fout.

Inge2008
Topic Starter
Berichten: 46

#7 , 30 aug 2016 00:08

Bedankt voor de reacties.
Wat de punten betreft is zij de prof en als zoon geen goed examen heeft afgelegd moet hij daarvan de concequeties dragen. Wat me het meeste tegensteekt is dat ze de motivatie van zoon volledig weg vaagt door te zeggen dat hij gebuisd is terwijl hij nog 2 examens moet. Gelukkig zijn we redelijk realistisch en zet mijn zoon zich opnieuw 100% in voor de volgende herexamens. En mijn zoon zit inderdaad bij de randgevallen, blokken,blokken en nog eens blokken en dan met veel moeite slagen. Hij heeft er wel doorzettingsvermogen door gekregen :-) .

Blaatpraat
Berichten: 3791

#8 , 30 aug 2016 08:55

Deliberatie bestaat dan wel niet, maar je hebt wel iets zoals tolerantiekrediet.
Is dat geen optie voor dat ene examen?

In het andere geval: als je maar 1 openstaand vak hebt, kun je dit ene vak perfect combineren met werken, waarbij je zoon vanaf januari tot mei 1 halve dag per week weg is.
Meeste werkgevers hebben hier geen probleem mee.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 aug 2016 09:36

opgepast: elk systeem (tolerantiekrediet, deliberatie, ...) bestaat bij mijn weten telkens maar "op gratie van de instelling". Elke instelling heeft hier zijn eigen regels (mogelijsk zelfs per faculteit nog apart). Beetje jammer dat er geen eenduidig systeem is (of een keuze voor de instelling tussen 2 of 3 vastgelegde systemen), waardoor vergelijken en advies geven moeilijk is;

giserke
Berichten: 2434

#10 , 30 aug 2016 10:38

opgepast: elk systeem (tolerantiekrediet, deliberatie, ...) bestaat bij mijn weten telkens maar "op gratie van de instelling". Elke instelling heeft hier zijn eigen regels (mogelijsk zelfs per faculteit nog apart). Beetje jammer dat er geen eenduidig systeem is (of een keuze voor de instelling tussen 2 of 3 vastgelegde systemen), waardoor vergelijken en advies geven moeilijk is;
Volgens mij is dit enkel voor een bacheleropleiding niet voor Master

WP002
Berichten: 1479

#11 , 30 aug 2016 15:00

opgepast: elk systeem (tolerantiekrediet, deliberatie, ...) bestaat bij mijn weten telkens maar "op gratie van de instelling". Elke instelling heeft hier zijn eigen regels (mogelijsk zelfs per faculteit nog apart). Beetje jammer dat er geen eenduidig systeem is (of een keuze voor de instelling tussen 2 of 3 vastgelegde systemen), waardoor vergelijken en advies geven moeilijk is;
Volgens mij is dit enkel voor een bacheleropleiding niet voor Master
Klopt. En zelfs binnen elke faculteit binnen een zelfde instelling is daarvoor de regel anders. Eén faculteit staat dit bijvoorbeeld alleen maar toe voor eerstejaarsvakken met een maximum van 12 punten.
Het is overigens de bedoeling om dit systeem gradueel te laten uitsterven, en naar een 100 % zuiver 'creditsysteem' te evolueren, naar het Angelsaksisch model dus.

Inge: aangezien we op dit forum geen namen mogen noemen: laat mij eens per privébericht weten over welke instelling het gaat?

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 31 aug 2016 09:13

een 30 tal jaren geleden is er toch eens iets op tv geweest van een student die ook onmiddellijk wist dat hij gebuisd was. Dit mag absoluut niet, zeker omdat men daardoor in zak en as kan raken.
Hij heeft die zaak voor de Raad van State gewonnen, overigens zat zijn eigen prof in de Raad van State, en die moest zich natuurlijk terugtrekken

LeenW
Berichten: 12811

#13 , 31 aug 2016 10:26

een 30 tal jaren geleden is er toch eens iets op tv geweest van een student die ook onmiddellijk wist dat hij gebuisd was. Dit mag absoluut niet, zeker omdat men daardoor in zak en as kan raken.
Hij heeft die zaak voor de Raad van State gewonnen, overigens zat zijn eigen prof in de Raad van State, en die moest zich natuurlijk terugtrekken
En hoeveel jaren heeft die moeten wachten op de uitspraak? Praktisch gezien is het misschien evidenter volgend jaar de vakken opnieuw te doen?

jefke007
Berichten: 1812

#14 , 31 aug 2016 12:19

viel nogal mee, maar dacht dat de enige mogelijkheid nadien was via de burgelijke rechtbank een schadevergoeding vragen
Kan zelfs zijn dat hij de studies wel had verder gezet zonder de uitspraak af te wachten.

Mogelijk bestaat in casu voor de RVS wel een spoedprocedure

k.b.
Berichten: 876

#15 , 31 aug 2016 13:21

Is altijd zo jefke007 ... Raad van state is enkel bevoegd om een administratieve beslissing ongedaan te maken ...
Dit wil zeggen dat TS na een eventuele finale verwerping van zijn "puntenbriefje" een ander puntenbriefje zal krijgen ... mogelijks met dezelfde punten erop maar beter " verklaard" , "gemotiveerd" ...

Bij mijn weten is het toch meestal zo dat op het niveau van "leerlingbeoordeling" de onderwijsinstellingen meestal niet geneigd zijn om procedures die twijfelachtig zijn te laten lopen tot voor de "Raad van State" ... Als een beoordeling echt op "onstabiele" fundamenten rust zal men wel iets eerder in de procedure de genomen beslissing hernemen / herzien.

De gevallen die meestal de media halen zijn "ontslagen ambtenaren" die bevoorbeeld 8 jaar na datum hun ontslag vernietigd zien worden ... en dan is de rekensom snel gemaakt ... Was je niet ontslagen dan had men je gedurende die 8 jaar loon moeten betalen ... en dat loopt op ... die gaan dus met grote zekerheid achteraf steeds burgerlijk ...

k.b.

Terug naar “Onderwijsrecht”