Hacking op school?

Bramkaper
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Hacking op school?

#1 , 26 apr 2016 14:28

Geachte leden,

Ik ben Bram, ik ben 18 jaar en ik ben geschorst wegens hacking op school. Heeft iemand dit ook eerder meegemaakt? Gelieven een privé bericht te sturen ik zou graag wat meer informatie erover willen, wat de gevolgen zijn etc.

Uitleg:
Op 23 maart werd ik gearresteerd voor het hacken van mijn school dit werd gedaan tijdens de schooluren buiten school. Ik had toegang tot alle e-mails, ftp / databases van de school en andere school gemeenschappen. Ik had ook toegang tot hun Smartschool platform hiermee kon ik gevoelige informatie zien van leerlingen en leerkrachten. Ze hebben mijn IP gevonden in een inlog log en daarop hebben zij mij aangeklaagd. Dit was de eerste keer dat ik iets fout deed op school/bij de politie. Ik kreeg een definitieve schorsing, ik dacht eerst dat ik een contract zou krijgen of een tijdelijke schorsing ondanks mijn goed gedrag de voorbije jaren. Mijn laptop, GSM en iPod zijn in beslag genomen voor verdere onderzoek. Ik heb ook nog een enkele juridische vragen voor jullie.

Vraag 1:
Mijn toestellen die in beslag zijn genomen hoelang kan dit duren?

Vraag 2:
Ik heb een van mijn toestellen kunnen bemachtigen en uit te schakelen, kunnen ze hier nu iets mee?

Vraag 3:
Wat zijn de gevolgen van deze daden?

Vraag 4:
De dag na mijn arrestatie hadden we normaal extra muros activiteiten naar Barcelona, ik had hier voor €360,00 betaald, ik had geen annulatie verzekeringen omdat ik wist dat ik 100% ging gaan en niet in de toekomst kan kijken om te zien of ik gearresteerd ging worden. To the point, is het mogelijk om mijn geld terug te vragen aan school? Aangezien hun een non-profit organisatie zijn en geen winsten mogen maken en aangezien ik de reis niet heb geannuleerd maar hun.

Hartelijk bedank voor het lezen van mijn artikel, heb het zo duidelijk mogelijk proberen te maken. Als je nog wat vragen hebt stel ze gerust via mail liefst niet via telefoon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2016 15:22

U wacht een mooie carrière in de IT / netwerkbeveiligings sector, als u uw talenten voortaan goed aanwendt.

Vraag 1: Zo lang het onderzoek duurt. Niemand kan dit voorspellen. Kans bestaat ook dat die spullen verbeurt verklaard worden, en dan bent u ze helemaal kwijt (zal wel niet gebeuren, waarschijnlijk, maar is in theorie mogelijk).
Vraag 2: Geen goede zet. Als men kan aantonen dat jij dit toestel "onklaar" gemaakt hebt, kan u belemmering van het onderzoek / vernietigen van bewijsmateriaal aangewreven worden, wat uw straf nog zwaarder kan maken.
Vraag 3: Moeilijk te voorspellen. Als dit puur voor de uitdaging was dat je ingebroken hebt, en verder niets gedaan hebt met die data (geen data vernietigd, misbruikt, aangepast, etc...) en je hebt verder een blanco strafblad en een goed parcours afgelegd op school, kan het nog meevallen (voorwaardelijke straf).
Vraag 4: Een annulatieverzekering is net omdat je niet in de toekomst kunt kijken. Als je in het ziekenhuis beland was om één of andere reden, had je ook niet meegekund. Net daarom dient een annulatieverzekering. Echter heeft in dit geval de school min of meer geannuleerd door u te schorsen. U hebt zelf niet geannuleerd. In die zin kan je argumenteren dat je recht hebt om uw geld terug te krijgen. Echter is de schorsing wel het gevolg van uw gedrag, waardoor geargumenteerd kan worden dat jij zelf door uw daden, het onmogelijk gemaakt hebt om mee te gaan. Dubbeltje op zijn kant als je het mij vraagt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bramkaper
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2016 16:15

U wacht een mooie carrière in de IT / netwerkbeveiligings sector, als u uw talenten voortaan goed aanwendt.

Vraag 1: Zo lang het onderzoek duurt. Niemand kan dit voorspellen. Kans bestaat ook dat die spullen verbeurt verklaard worden, en dan bent u ze helemaal kwijt (zal wel niet gebeuren, waarschijnlijk, maar is in theorie mogelijk).
Vraag 2: Geen goede zet. Als men kan aantonen dat jij dit toestel "onklaar" gemaakt hebt, kan u belemmering van het onderzoek / vernietigen van bewijsmateriaal aangewreven worden, wat uw straf nog zwaarder kan maken.
Vraag 3: Moeilijk te voorspellen. Als dit puur voor de uitdaging was dat je ingebroken hebt, en verder niets gedaan hebt met die data (geen data vernietigd, misbruikt, aangepast, etc...) en je hebt verder een blanco strafblad en een goed parcours afgelegd op school, kan het nog meevallen (voorwaardelijke straf).
Vraag 4: Een annulatieverzekering is net omdat je niet in de toekomst kunt kijken. Als je in het ziekenhuis beland was om één of andere reden, had je ook niet meegekund. Net daarom dient een annulatieverzekering. Echter heeft in dit geval de school min of meer geannuleerd door u te schorsen. U hebt zelf niet geannuleerd. In die zin kan je argumenteren dat je recht hebt om uw geld terug te krijgen. Echter is de schorsing wel het gevolg van uw gedrag, waardoor geargumenteerd kan worden dat jij zelf door uw daden, het onmogelijk gemaakt hebt om mee te gaan. Dubbeltje op zijn kant als je het mij vraagt.
Bedankt voor je reactie, stel de politie vind in dit onderzoek ook data van andere hacks. Heb ik dan meer problemen of moeten die instanties mij daar ook eerst voor aanklagen?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2016 17:10

Als er nog meer bewijzen van strafbare feiten te vinden zijn op uw toestellen, kan dit inderdaad de aanklacht wel verzwaren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Onderwijsrecht”