Nederlandse kleuter naar school in België?

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Nederlandse kleuter naar school in België?

#1 , 16 apr 2016 19:19

Hallo,

Een vriendin zit in een lastige situatie en heeft wat advies nodig.

De situatie: vriendin (D) heeft dochter (H). Vader van H (V) heeft geen relatie meer met D en ze wonen afzonderlijk in Nederland. H woont bij D.
Moeder van D (dus de oma van H) woont hier in België, en wegens omstandigheden komt H voor ongeveer 3 maanden bij oma in België wonen/logeren. (V "wilt" niet helpen.)
H is 4 jaar oud en wegens leerplicht moet zij naar school.

De vraag; kan H naar school in België zonder dat zij ingeschreven staat in België, en zo ja, is dat mogelijk voor 3 maanden?

Normaal zou H gewoon naar school gaan in Nederland maar V werkt dus helaas niet mee.

Alvast bedankt voor enig advies!

N.B. H kan niet uitgeschreven worden op Nederlandse school omdat er dan geen garantie is dat ze terug mag beginnen daar na die 3 maanden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 16 apr 2016 19:22

Leerplicht staat niet gelijk aan naar school gaan. Het kind moet wel zoveel dagen naar de kleuterschool geweest zijn voor hij naar de lagere school moet, maar gezien het kind maar 4 jaar is, zie ik geen probleem.

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2016 19:27

Bedankt voor uw snelle reactie!

In Nederland ben je, zodra je 4 jaar oud bent, leerplichtig. (Dat was tenminste zo in mijn tijd daar...)
Je komt dan terecht op de basisschool in groep 1. Vanaf groep 3 begin je ook daadwerkelijk te leren, dat noemen ze daar dan klas 1.

Wat ik nogal lastig uit probeer te leggen: in Nederland moet je verplicht naar school vanaf 4 jaar.

P.S. In Nederland is de basisschool 8 jaar lang, groep 1 en 2 is dan kleuterklas. Zodra je klaar bent na groep 8 ga je naar de middelbare school.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 16 apr 2016 20:39

in België kan je voor een bepaalde periode van school verandereren. Gezien het kind eigenlijk school loopt in Nederland is er niet echt een probleem. Je schrijft het kindje in de Belgische school in en meldt er bij dat het een tijdelijke situatie is. (noodopvang door oma) De wettelijke ouders schrijven best wel een door de gemeente gewettigd attest dat het kindje voor die periode onder toezicht bij de oma zal wonen: met adres en datum van het verblijf. Beide ouders handtekekenen. Ik vermoed wel dat het verblijf niet langer dan 3 maanden mag duren (als het zonder domicilering is) De vader moet duidelijk ook zijn akkoord te kennen geven.

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2016 20:56

Bedankt voor de duidelijke uitleg na mijn wat onduidelijke vraag!

Ik ga het allemaal doorgeven en dan is er hopelijk snel een goede oplossing :)

Franciscus
Berichten: 38590

#6 , 16 apr 2016 21:24

Leerplicht in NL vanaf 5 jaar tot 16 jaar
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht.

Als kind in B naar school gaat maar in NL is gedomicilieerd is de NL wetgeving van toepassing.
Indien gedomicilieerd in B de Belgische.

Waarom kan kind hier niet naar school gaan.
In de grensstreek zelfs tot in Antwerpen zitten er honderden NL kinderen die in NL wonen op school.
Hoeft daarom zelfs niet ingeschreven te zijn bij bevolking...edoch de grootmoeder kan het best wel melden bij de gemeente samen met de moeder.
Best ook de wijk of kwartierinspecteur in te lichten voor alle gevallen voor.

Of vader ook zijn toestemming moet geven hangt af van wat de wettelijke regels zijn in NL ...wie heeft het wettig gezag?
Wie mag de beslissingen nemen?
Is er een vonnis - omgangsregeling?
Best de vader met een aangetekend schrijven in kennis stellen ( stuur dezelfde brief ook per gewone post met verwijzing naar elkaar).
Geen een termijn waarin de vader moet antwoorden.
Opletten indien er een vonnis is moet dat wel gerespecteerd worden. Dus opletten voor parentale ontvoering

Gezien we niet over alle elementen beschikken is dit antwoord natuurlijk niet 100% accuraat.

Voor de rest zie @eylis

eylis
Berichten: 8840

#7 , 16 apr 2016 21:59

even nog ter aanvulling: ik geloof dat in Nederland nog vaak een "soort van "exclusief hoederecht" wordt uitgesproken. dus zelfs als de moeder dit heeft, moet de vader in elk geval wel akkoord zijn met deze "tijdelijke opvang" bij de oma. dus inderdaad om elke zweem of vermoeden van ontvoering totaal te ontkrachten denk ik dat er best dat dit gewettigd akkoord (attest) van beide ouders het kind vergezelt. Dan blijkt immers duidelijk op papier dat de ouders het hier over eens zijn (ongeacht wie het "hoederecht" uitoefent.).

Terug naar “Onderwijsrecht”