wat als de bedrijfsstagebegeleider en bedrijf niet doen wat hun naam weergeeft? Begeleiden..

Juliaf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

wat als de bedrijfsstagebegeleider en bedrijf niet doen wat hun naam weergeeft? Begeleiden..

#1 , 12 apr 2016 23:08

Wat als student tijdens stage aan zijn lot wordt overgelaten. Geen begeleiding krijgt op de stageplaats en niet het nodige materiaal ter beschikking heeft/krijgt? Alles zelf moet uitzoeken?

Eventjes een beetje uitleg:
stageperiode tijdens schooljaar gaat starten, student vraagt aan stagebegeleider bedrijf om alle producten te voorzien omdat deze laatste geen initiatief neemt. De student wil eindelijk kunnen starten met het praktisch werk van de stage. Maar stagebegeleider bedrijf weigert en student moet zelf uitzoeken welke producten hij nodig heeft en bestellen. Eer het juiste product er is zullen er 14 dgn voorbij zijn. Maar ondertussen vraagt de stagebegeleider de student planningen te maken wat hij allemaal gaat doen tijdens de stage. Van start o, een gedetailleerde planning waar student heel veel tijd insteekt aangezien hij volgens stagebegeleider alles op het internet zal en moet vinden zonder ook maar enige sturing van de stagebegeleider. Stagebegeleider helpt niet om conclusie te trekken. Student, zonder echt praktische achtergrond, moet maar zien dat hij met een planning afkomt, maar voor de stagebegeleider blijkt hier vooral het belangrijkste te zijn of je 250ml water neemt in een maatbeker of afweegt. Stagebegeleider stelt ook vragen waaruit blijkt dat deze helemaal niets weet over het onderwerp van de masterproef.
In het stagebedrijf zijn dan ook nog is alle toestellen vuil en vies, duidelijk dat dit deel van het labo nooit gebruikt wordt. De stage loopt in een microbiologie labo maar dit is helemaal niet in orde qua netheid/materiaal. Student moet materiaal uit de kast nemen en direct in vaatwasmachine steken omdat de materialen zo vuil en aangekoekt ooit weggezet zijn. Maar wat blijkt de vaatwasmachine krijgt deze zelfs niet proper, dus student steekt nogmaals extra tijd in het reinigen van materialen.

Is het ook niet de bedoeling dat het stagebedrijf een fatsoenlijke werkplaats aanbiedt? en degelijk materiaal voorziet om mee te werken?
Wanneer kan gezegd worden dat een stageplaats/begeleider niet voldoet aan de eisen om een master proef te kunnen doen?
Kan hiervoor klacht neergelegd worden?

gr.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 apr 2016 07:19

was er voorafgaand een gedetaillieerd akkoord over wat de stageplaats zou voorzien? Wat zegt de school?

Juliaf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2016 13:34

Nee, het onderwerp zou meer in detail worden uitgewerkt op het tijdstip van de stage. Maar de uitwerking verandert constant omdat product niet besteld was. Student heeft dus de planningen, die hij ondertussen (zelf) had moeten maken/uitzoeken, helemaal moeten aanpassen aan een ander product en dus opnieuw beginnen.
De technieken die zouden gebruikt worden, worden vermeld op een blad met lijst masterproeven maar is het echt nodig om ter plaatse te gaan controleren dat een bedrijf dat een student vraagt om bepaalde labotesten uit te voeren, ook het nodige materiaal/machines hiervoor heeft?
Stagebegeleider school is al op de hoogte gebracht maar negeert dit :(

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 apr 2016 20:45

en wie bepaalt wat het nodige materiaal is?

Zazou00
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2016 18:15

Je kan klacht indienen bij de ombudsdienst van de school, opleidingshoofd of indien nodig directeur van het departement of algemeen directeur. Ik heb een soortgelijk probleem. Bij mij is de directie wel bereidwillig om te helpen, maar werken het opleidingshoofd en stagebegeleider nogal tegen... Dus geen garantie op succes, weet zelf nog niet of er eventuele verdere stappen bestaan...

Juliaf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 apr 2016 00:13

Stagebegeleider vraagt om bepaalde labo testen uit te voeren. Daar hoort natuurlijk materiaal bij om dit te kunnen doen. Maar materiaal ontbreekt of werkt niet met het product dat stagebegeleider gekozen heeft.

Had ik ook al aan gedacht om klacht neer te gaan leggen bij de ombudsdienst van de school. Het opleidingshoofd is geen gemakkelijk persoon anders had ik al zeker bij hem langs geweest. Dus ben bang dat hij net zoals bij u ook gaat tegenwerken. Ik denk dat stagebegeleider school (is doctoraat student) mijn opmerkingen zelfs negeert omdat hij niet graag naar het opleidingshoofd gaat. Hoe hebt gij die klacht neergelegd, met een gesprek/mail ?

Ik hoop voor u dat de directie uiteindelijk toch druk kan zetten op het opleidingshoofd en begeleider!

Terug naar “Onderwijsrecht”