Mag ik beleggingsadvies geven?

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

Mag ik beleggingsadvies geven?

#1 , 21 mar 2016 16:20

Ik heb verleden jaar voor het plezier een korte opleiding beleggingsadvies gevolgd. Heb dan een examen moeten doen en mijn diploma behaald.
https://www.centrumvoorafstandsonderwij ... sadviseur/

De opleidingsverstrekker beweerd dat ik mij kan vestigen als zelfstandig beleggingsadviseur met dit diploma. Ik heb dit zwart op wit op email staan.
Toch betwijfel ik dit zeer sterk. Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven? Kan ik met dit diploma persoonlijk beleggingsadvies geven of moet ik daarvoor een erkenning hebben van het fsma?
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2016 16:35

Naar mijn weten is dit geen gereglementeerd beroep, als je in orde bent met het bedrijfsbeheer zal je kunnen starten, bel eens een ondernemingsloket op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#3 , 21 mar 2016 20:41

Heb van een jurist ooit het volgende antwoord gekregen:

"Beleggingsadvies wordt in de toepasselijke wetgeving gedefinieerd als: “het doen van gepersonaliseerde aanbevelingen aan een cliënt”. Informatie waartoe een groot aantal personen toegang heeft, wordt niet gezien als gepersonaliseerde aanbevelingen.

Bijgevolg is men niet gebonden door de wet van 6 april 1995 inzake het statuut van en het toezicht op de beleggingsonderneming indien informatie niet op een gepersonaliseerde wijze verstrekt wordt."

Dan ga ik ervan uit dat ik mij aan die wet moet houden wanneer ik persoonlijk beleggingsadvies wil geven?
Heb een email gestuurd naar het NSZ zal zien wat hun antwoord is, ik laat het hier weten.
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 25 mar 2016 11:07

Beste

ik zie ook staan : "Heb je als doel erkend te worden door CBFA dan is deze cursus al een eerste stap in de voorbereiding op dat examen!". Als je publiek beleggingsadvies wil geven in België moet je ook een erkenning van het FSMA hebben (huidige CBFA)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#5 , 19 apr 2016 19:48

Ik heb met het FSMA hierover contact gehad. Zij wisten mij te vertellen dat dit diploma eigenlijk waardeloos is aangezien minstens een bachelor in een financiële richting vereist is.

Ik voel mij hier echt niet goed bij, ze moeten dan ook niet beweren dat ik beleggingsadviseur kan worden door deze opleiding te volgen. Nu blijkt dit helemaal niet zo te zijn.

Op de site en de brochure die ik van de opleiding verstrekker kreeg staat duidelijk dat ik zelfstandig beleggingsadvies kan geven met dit diploma.

Ik heb bovendien een email gekregen van hun waar het volgende in staat: "Als beleggingsmakelaar heb je inderdaad een erkenning nodig van het FSMA. Maar je mag wel als zelfstandige altijd vrijblijvend advies geven tegen betaling."

Als ik als zelfstandige vrijblijvend advies wil geven moet ik toch een beleggingsadviseur zijn, dus een erkenning van FSMA nodig? Of mis ik hier iets?

Wat kan ik hier tegen beginnen? Ik wil niet dat dit bedrijf deze praktijk op deze manier verder zet. Kan de Vlaamse ombudsdienst hier iets aan doen? Kan ik mijn lesgeld terugeisen om deze reden en hoe kan ik dat best doen? In gebreke stellen?
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 20 apr 2016 00:52

Een bedrijf dat een wettig diploma geeft?????

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#7 , 20 apr 2016 15:52

Het is een vzw, kunnen die geen wettig diploma uitreiken?

Op het diploma zelf staat onder andere het volgende:

Erkend opleiding verstrekker van het ministerie van het Vlaamse gewest onder het erkenningsnummer XXX

Diploma basis beleggen

De opleiding is gebaseerd op het koninklijk besluit van 21 december 2006 betreffende de beroepsbekwaamheid voor de uitoefening van zelfstandige activiteiten, de programmawet van 10 februari 1998 tot bevordering van het zelfstandig ondernemerschap en het koninklijk besluit van 21 oktober 1998 ter bevordering van het zelfstandig ondernemerschap.

106.dipl.cva versie1
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 apr 2016 16:00

Inderdaad dit kan, kijk maar naar de meeste middenstandsopleidingen worden gegeven door VZW's , vroeger werden die erkend door het ministerie van middenstand, hoe dit nu gaat dit weet ik niet.

Denk ook maar aan de vroegere leercontracten en de patroonsopleidingen, vroeger was dit in Gent de IMOV is nu SYNTRA is de nieuwe benaming (sedert 2003) van de "Centra voor Middenstandsopleiding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#9 , 20 apr 2016 23:45

Op de website van fsma staat dat sedert 2004 dit diploma niet meer geldig is om makelaar in beleggingsproducten te worden.

Maar het is een erkende opleiding beleggingsadviseur, wat volgens fsma niet klopt. Minstens een bachelor in een financiele richting is vereist.

Van het opleidingscentrum krijg ik geen enkele reactie meer op emails sedert een maand.

Volgens mij zijn ze totaal niet op de hoogte van de wetgeving, op de website spreken ze over cbfa maar dat is in 2011 verandert naar fsma. En in een email wisten ze mij te vertellen dat ik met dit diploma tegen betaling als zefstandige vrijblijvend beleggingsadvies mag geven. Maar dit is een activiteit waarvoor een erkenning van fsma vereist is.

Ik weet dat ik in herhaling val, maar heb nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag. Wat kan ik hier tegen doen?
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 21 apr 2016 00:22

Een beleggingsadviseur is geen makelaar.
Het betekent dat je aan de toog van het café eender wat mag verkondigen, zolang je maar geen beleggingsprodukten aan de man brengt (in de meest brede zin van het woord).
In feite liegen ze dus niet, maar uw diploma is nog minder waard dan een dode mus.
Dode mussen worden weggeworpen. Doe dat ook met uw diploma.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#11 , 21 apr 2016 08:39

Waarom liegen ze volgens u niet als adviseur heb je een erkenning nodig, dan mag er toch ook geen advies worden gegeven, anders kan ik juridisch vervolgd worden. Eigenlijk is er geen enkele meerwaarde van deze opleiding. Dan kunnen ze toch gewoon een cursus aanbieden, waarom moet er zogezegd een erkend diploma bijzitten?
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

filosoof
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#12 , 01 mei 2016 12:46

Hoe kan ik het best hier iets tegen beginnen?
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 01 mei 2016 15:29

Hoe kan ik het best hier iets tegen beginnen?
Waartegen?
Toch al uitgelegd dat je geen poot hebt om op staan.
Nergens beloven ze je dat die cursus toegang geeft tot het beroep van beleggingsmakelaar.
Integendeel:
"Heb je als doel erkend te worden door fsma dan is deze cursus al een eerste stap in de voorbereiding op dat examen".

Je hebt nu je eerste stap gezet. Nu moet je nog leren lopen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Onderwijsrecht”