Verplicht "zitten blijven" in de kleuterschool?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Re: Verplicht "zitten blijven" in de kleuterschool?

#46 , 12 mar 2016 11:07

Dan lijkt me er vooral een probleem te zijn met de verteller van het verhaal. Een school zal niet zomaar "dreigen" met het zittenblijven en daarna dat terug intrekken.
Dat is niet mijn ervaring eigenlijk.

Je kan gelijk hebben natuurlijk, buiten mooi kan ze ook wel eens een tikkeltje eigenwijs zijn. ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Super0072
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#47 , 30 mar 2016 07:25

Niet juridische aanvulling ivm kleuteronderwijs.

Uit eigen ervaring (zoon) wil ik even melden wat hij tot nu toe (2de kleuter) zoal geleerd heeft:

- structuur in een dag volgen
- samenwerken met anderen
- wiskundig inzicht (minieme basis tellen, begrippen zoals groter, kleiner, meer, minder,...)
- taal/woordenschat is enorm uitgebreid (TV helpt ook, natuurlijk, maar hij kan niet 24/24 voor TV zitten)
- "maatschappelijke" thema's: leren hoe iets in elkaar zit, bvb verkeer/politie, Pasen,...
- knutselen/turnen/tekenen/...: ontwikkeling van motorische functies

Hij zit nu wel op een school die in de regio als "ambitieus" kan bestempeld worden, maar ik heb de indruk dat het algemene niveau tegenover 30j terug is gestegen. Dit zie je ook aan TV-programma's: "Team Umizoomi" dat veel aan getallen, vormen,... refereert, andere TV-programma's ("Dora", "Ni hao Kai Lan") die refereren naar andere talen...

Onderschat dus het belang van een jaar in het kleuteronderwijs.

En ja, gehoorzaamheid, concentratie, focussen,... hoort ook bij het aangeleerde. In het eerste leerjaar zullen de kinderen zich een bepaald iets moeten leren op een bepaalde tijd. Lukt dat niet, is het de leerkracht die op dat moment moet triageren: is er al dan niet een leerprobleem. Als de leerkracht dan al weet dat "nog te speels zijn" er al uit getriageerd is, dan weet hij of zij dat er meer aan de hand is.

Waarop er dan weer meer tijd is om te werken met "echte" leerproblemen, en men deze leerlingen niet dropt in het buitengewoon onderwijs indien niet nodig.

En daar spreek ik weer uit eigen ervaring: 30 jaar geleden gaf een zuster het advies over mij in het derde kleuter: stuur maar naar "BLO". Dat heb ik niet gedaan, en daarna heb ik m'n lager en m'n middelbaar zonder bissen afgerond. Hard werken, maar het lukte. Daarna heb ik via avondschool ook nog een hoger diploma behaald. Moesten de leerkrachten toen niet meegeholpen worden, wie weet waar ik terecht was gekomen....

eylis
Berichten: 8836

#48 , 30 mar 2016 09:58

even off-topic: super 0072, dank voor je duidelijk gekaderde en informerende info. Poster en ook andere belangstellende lezers hebben vaak ook nood aan practische informatie (in de juridische zijlijn) van een ervaringsdeskundige. Enne, dikke pluim voor jouw parcours. zouden we eens aan schoolmoeë afhakende jongeren kunnen vertellen (maar dit is dan weer een discussie voor het praatcafé :-)

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#49 , 30 mar 2016 16:30

Ow... Ik wil zeker niet het "belang" van kleuteronderwijs e.d. ondermijnen, ook al beschouw ik het zelf als een grote korrel zout. :-)

Wat mij stoorde was de houding van de school, en het nogal aan zijn haren getrokken actieplan waar zij mee afkwamen (het ondermeer volgen van - dure - inhaallessen) en het in de mond nemen van dure woorden...

Het hele verhaal is afgelopen met een sisser, mijn vriendin heeft eens een hartig woordje met haar dochter gehad en.. klaar was kees. Voor mij het zoveelste bewijs van de onkunde van psychologen, therapeuten en hun aanhangers.
En daar spreek ik weer uit eigen ervaring: 30 jaar geleden gaf een zuster het advies over mij in het derde kleuter: stuur maar naar "BLO". Dat heb ik niet gedaan, en daarna heb ik m'n lager en m'n middelbaar zonder bissen afgerond. Hard werken, maar het lukte. Daarna heb ik via avondschool ook nog een hoger diploma behaald. Moesten de leerkrachten toen niet meegeholpen worden, wie weet waar ik terecht was gekomen....
Een gekend verhaal. :(

Mijn ouders kregen in het 3de kleuterklasje te horen mij best een jaartje te laten dubbelen. Ik zou een "motorische achterstand" hebben gehad, en was ook wat "te stil" voor mijn leeftijd.

Het resultaat was jaren van kind aan huis zijn bij diverse dokters & therapeuten voor het uitvoeren van (zinloze) onderzoeken en het volgen van een heel pak behandelingen om mijn motorische & sociale achterstand in te halen.

En dan nog kregen mijn ouders in het 6de studiejaar hetzelfde te horen. Ik zou best ofwel naar het BSO gaan, of naar een Steinerschool. Mijn vader heeft hier gelukkig zijn voeten aangeveegd.

Of ik aan heel de geschiedenis iets heb gehad? Goh ja... een inzicht in de onkunde van de psychologie en een minderwaarheidscomplex waar ik tot op heden nog wel eens last van heb.

En dat allemaal omdat ik liever op mijn eentje speelde...

Kali
Berichten: 762

#50 , 30 mar 2016 17:42

Off-topic:

Ikzelf ben enkel laatste kleuterklasje naar school geweest omdat de pediater vond dat ik de kinderziektes eens moest krijgen (heb ze ook gehad...)
Dan wou school mij ook laatste kleuterklasje laten dubbelen (geboren in december); ouders voet bij stuk gehouden.

Overigens nooit deelgenomen aan de psychische testen CLB (hadden in de tijd aan vader geadviseerd om auto mekanieker te worden, meer kon hij niet aan... is nochtans met hoogste onderscheiding afgestudeerd aan unief, is ,prof geweest, gastprofessor enzovoorts...)

Lagere school afgesloten in top 3 van de klas; middelbaar in de top 5.

Unief met voldoening (zag het nut niet van een graad, waarom 10u studeren als het op 1uur ook kon ...)

M.a.w. ik volg TS zijn standpunt m.b.t. scholen helaas.

Rudolf Radwanski
Berichten: 104

#51 , 11 mei 2016 18:43

In Belgie is volgens mij geen volledige schoolplicht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolplicht

Schoolplicht is de verplichting op school onderwijs te volgen.
Leerplicht is het verplicht volgen van onderwijs al dan niet op school.

De vraag of dat lukt tijdellijk het kind op een school in Marocco.
Of ze dat accepteren i.v.m. controle en studieprogramma???
Ik vermoed van niet.

Ik hoor spreken over niet naar school omdat de moeder ziek is.
Vaak is er ook zoiets als een schoolbus, haalt kind thuis op en brengt na school weer terug.
Voor de toekomst informeren op de school.

In ieder geval sucsess met de situatie.
Voldoen aan de voorwaarden is erg moelijk indien familiare problemen in het buitenland
en (vaak) geen oplossing voor hier in Belgie.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#52 , 11 mei 2016 20:18

er is geen schoolplicht, maar er is toch een vorm van schoolplicht als men het kind op een school in het eerste leerjaar wil krijgen volgend jaar.

eylis
Berichten: 8836

#53 , 11 mei 2016 21:24

ouders mogen en kunnen het leerparcours thuis organiseren. Zo ook voor het kleuteronderwijs. Maar dan moet er voldoende aangetoond kunnen worden dat de gevraagde competenties en eindtermen bereikt worden. Het is dus LEERPLICHT en geen schoolplicht. Het kan thuis. Maar je wil er niet aan gaan staan. Er komt dan een inspectie kijken hoe je de leerdoelen behaalt. Hoe je woning of "leer"ruimte georganiseerd is en welk materiaal je daartoe gebruikt. In feite komt het er op neer dat je een schooltje thuis organiseert. Want zeg nu zelf: hoe behaal je de eindtermen "samen spelen" en "afspraken met andere kinderen opvolgen" Dat kan moeilijk met de kat en de kanarievogel. Maar sommige mensen doen het dus wel. en ze krijgen inspectie over de vloer. Inspectie kan je weigeren, maar dan wordt je thuisonderwijs ook afgewezen, want niet verifieerbaar.

artemis
Berichten: 3293

#54 , 12 mei 2016 10:21

Re#53
@Eylis,

Hoe gaat het dan bij ouders die met hun leerplichtige kinderen langdurig op reis gaan, bv een jaar, en al reizend 'thuisonderwijs' geven? Want dat wordt gedaan. Inspectie kan dan moeilijk een kijkje komen nemen.

Terug naar “Onderwijsrecht”