Verplicht "zitten blijven" in de kleuterschool?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Re: Verplicht "zitten blijven" in de kleuterschool?

#31 , 07 mar 2016 19:49

duidelijk geen kind in een kleuterschool. Dat is echt geen bezigheidstherapie.
Ik zou het nu ook geen bezigheidstherapie noemen, maar het een "belangrijke voorbereiding" noemen is in tegenstelling tot wat jan modaal lijkt te denken niet wetenschappelijk onderbouwd...
Tenzij u gaat beweren dat geen zin hebben in oefeningen gaat beteren metr een jaarte te zittenblijven...
Afhankelijk van waarom een kind geen zin heeft: mogelijks wel.
Anders gezegd: giswerk in de meeste gevallen. Of het soep de kolen dan waard is...
Maar ouders beslissen of het kind naar het eerste leerjaar gaat, ALS het toelaatbaar is (zie de 220dagenregeling. Zie ook de Omzendbrief BaO/2001/10 van 10/08/2001
Dus zolang ze voldoende afwezigheden heeft kunnen ze haar niet dwingen een jaartje te dubbelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#32 , 07 mar 2016 19:52

Als ze volgend jaar ook vaak afwezig zal zijn moet ze eventueel overwegen om thuisonderwijs te geven of haar kind op internaat te sturen.
Onderwijs is geen café waar je binnenstapt als je dorst hebt. Als ze haar kind te weinig laat gaan, zal het een achterstand oplopen en is de kans groter dat ze in haar latere leven diplomaloos laagbetaalde jobs zal moeten uitvoeren. (heel kort door de bocht)

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die naar de kleuterschool gaan een serieuze voorsprong hebben op kinderen die niet of weinig gaan. Er zal toch wel iets nuttig gebeuren in de kleuterschool denk ik dan. Die achterstand wordt meestal op enkele jaren wel ingelopen.

Ook belangrijk: bij te weinig aanwezigheid: geen schooltoelagen.
Voor dat onderzoek waarvan u spreekt zijn er op zich evenveel onderzoeken die het allemaal relativeren...

IK beweer ook niet dat het een café is eh, of dat je er mee mag spelen. :-)

Ik stelde gewoon de vraag of een kleuterschool een kind kan dwingen om het jaartje te dubbelen omdat ze het kind te speels vinden.

Op zich draait het voornamelijk om dat luik...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#33 , 07 mar 2016 20:12

En als dat kind in het middelbaar met een B of C attest zit opgescheept, gaat TS dan ook naar de Raad van Staat of rechtbank om een A attest te bekomen?

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#34 , 07 mar 2016 23:09

Wat heeft dat ermee te maken?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#35 , 07 mar 2016 23:17

En als dat kind in het middelbaar met een B of C attest zit opgescheept, gaat TS dan ook naar de Raad van Staat of rechtbank om een A attest te bekomen?
Als ze dat kind een B - attest of een C - attest geven om een belachelijke reden, zou jij dat niet doen dan?

Mariette
Berichten: 2507

#36 , 08 mar 2016 00:59

Ik zou het nu ook geen bezigheidstherapie noemen, maar het een "belangrijke voorbereiding" noemen is in tegenstelling tot wat jan modaal lijkt te denken niet wetenschappelijk onderbouwd...
Ik neem aan dat de informatie van een kleuteronderwijzeres in verband met het lesprogramma en de bedoeling daarvan voor U niet "wetenschappelijk" genoeg is?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#37 , 08 mar 2016 03:49

Ik denk dat we -ik incluis- aan het afdwalen zijn in een zinloze polemiek. De vraag was of onregelmatige aanwezigheden aanleiding kunnen geven tot weigering inschrijving in het eerste studiejaar. Het antwoord is: krachtens een decreet, ja. De enige oplossing die zeker is: de minimale aanwezigheid van 220 halve dagen/jaar halen in de laatste kleuterklas.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

pho450
Berichten: 192

#38 , 08 mar 2016 10:11

Ik vrees een beetje dat het juridische aspect in deze zaak ondergeschikt is.
Ik zie 3 mogelijkheden:
1. De school heeft gelijk en het kind is niet klaar voor het 1ste leerjaar. Indien je dan toch gaat afdwingen dat het kind naar het 1ste leerjaar gaat, zal voornamelijk het kind hier slachtoffer van zijn en waarschijnlijk alsnog een jaartje moeten dubbelen in één van de eerste leerjaren.
2. De school vergist zich in alle eerlijkheid en het kind komt de volgende jaren zonder problemen door.
3. Het kind wordt "geviseerd" door de school. Ook hier zal het niet helpen als je je gelijk afdwingt.

Ps. Een jaartje overdoen hoeft geen ramp te zijn als je het voor het kind correct kan plaatsen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#39 , 08 mar 2016 23:46

Ik zou het nu ook geen bezigheidstherapie noemen, maar het een "belangrijke voorbereiding" noemen is in tegenstelling tot wat jan modaal lijkt te denken niet wetenschappelijk onderbouwd...
Ik neem aan dat de informatie van een kleuteronderwijzeres in verband met het lesprogramma en de bedoeling daarvan voor U niet "wetenschappelijk" genoeg is?
Neen...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#40 , 08 mar 2016 23:47

Ik denk dat we -ik incluis- aan het afdwalen zijn in een zinloze polemiek. De vraag was of onregelmatige aanwezigheden aanleiding kunnen geven tot weigering inschrijving in het eerste studiejaar. Het antwoord is: krachtens een decreet, ja. De enige oplossing die zeker is: de minimale aanwezigheid van 220 halve dagen/jaar halen in de laatste kleuterklas.
Wel, de vraag was eigenlijk of de kleuterschool u kan dwingen om uw kind een jaartje te laten dubbelen omdat ze hem/haar te speels vonden.

De aan/afwezigheden werden ook wel vermeld, maar vonden ze minder belangrijk dan de speelsheid van het kind.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#41 , 08 mar 2016 23:57

Een jaartje overdoen hoef geen ramp te zijn neen, de vraag is of het wel iets gaat uithalen.

Voor de school is hier HET probleem dat de dochter te speels is en te weinig aandacht geeft aan de oefeningen. Eigenlijk dezelfde situatie als de zoon van een andere vriendin. Die was ook "te speels", de ouders hebben toen de school gevolgd maar geven eerlijk toe geen verandering te merken, waardoor het kind nu al bijna zeker of het 1ste of het 2de studiejaar gaat mogen dubbelen.

Dan vind ik persoonlijk dat extra jaartje kleuterschool er teveel aan.

Dit gezegd zijnde staat mijn vriendin in zekere zin wel met haar rug tegen de muur. Zelfs als ze nu al begint te zoeken is ze niet zeker van een plaats te vinden in een andere school in haar buurt, zelfs al zou ze het kind naar een Franstalige school sturen.

Een situatie waar veel scholen volgens mij misbruik van maken.

LeenW
Berichten: 12813

#42 , 08 mar 2016 23:59

Misbruik? Wat is de verborgen agenda van de scholen dan?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#43 , 10 mar 2016 00:52

Misbruik? Wat is de verborgen agenda van de scholen dan?
Hun punt doordrukken "in het belang van het kind"?

Het zal wel gewoon een indruk zijn maar als 'k de 2 gevallen bekijk die ik recentelijk heb meegemaakt...

De vriendin waar ik het hier over heb laat omdat ze vreest nooit op tijd een andere school te vinden over zich heen wandelen en ligt een kind in de kleuterschool "bijles" volgen, wat mij belachelijk in de oren klinkt.

Ik weet dat de meesten hier hebben gepraat over de afwezigheden, maar dat staat eigenlijk los van mijn vraag.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#44 , 12 mar 2016 01:08

Te gek voor woorden... 3 weken na er aan de alarmbel getrokken wordt is het weer allemaal OK.

- Geen probleem met de dochter
- Geen te veel afwezigheden

....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#45 , 12 mar 2016 06:55

Dan lijkt me er vooral een probleem te zijn met de verteller van het verhaal. Een school zal niet zomaar "dreigen" met het zittenblijven en daarna dat terug intrekken.

Terug naar “Onderwijsrecht”