Verplicht "zitten blijven" in de kleuterschool?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Verplicht "zitten blijven" in de kleuterschool?

#1 , 06 mar 2016 14:00

Alvorens van wal te steken, ik stel mijn vraag niet voor preken te krijgen of wat dan ook.

Een vriendin van me - van Marokkaanse afkomst - heeft een dochter van 5 jaar. Het kind heeft de Belgische nationaliteit, de moeder is indertijd met een Belg getrouwd en is na het huwelijk bij hem ingetrokken.

Ze wonen in het Brusselse, mijn vriendin wil haar dochter alle kansen geven en heeft , hoewel ze zelf Franstalig is, om die reden haar dochter ingeschreven in een Nederlandstalige school.

Het kind zelf is zo zorgeloos als een kind van die leeftijd kan zijn, krijgt alles wat ze wil... Kortom een gelukkig kind, zij het wat te speels naar zin van haar lerares.

Mijn vriendin haar familie heeft een vervelend jaar achter de rug, waardoor ze een paar maal halsoverkop voor een weekje naar Marokko moest vertrekken. Mijn vriendin is een alleenstaande moeder, de vader is nog in beeld maar niet in staat om zelf voor het kind te zorgen. Hierdoor kon ze niet ander dan telkens haar dochter mee te nemen, tot groot plezier van de dochter uiteraard. :-)

De school is er minder blij mee en heeft vorige maand aan de "alarmbel" getrokken: haar dochter zou volgens hen nog niet klaar zin voor het 1ste leerjaar en zou best haar laatste kleuterklas overdoen. Als "last resort" hebben ze haar gevraagd om haar kind "bijles" te laten volgen en haar er ook op gewezen dat als ze nog 1 dag afwezig is dit jaar ze hoe dan ook moet dubbelen.

Nu vraag ik me af in hoe verre mate dit allemaal wel afdwingbaar is. Tenslotte - corrigeer me als ik fout ben - is een kleuterschool zo ver ik weet nog steeds niet verplicht en hangen er geen verplichte certificaten of diploma's aan vast.

Kunnen ze haar dochter echt dwingen om haar 3de kleuterklas over doen gewoon omdat het kind nog "te speels" is?

Zo ja... is dit dan over het ganse schoolnet, of kan het eenvoudig veranderen van school al een oplossing bieden? Zo nee.. hoe kan ze het agressieve overdreven gedrag van de school tegengaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 06 mar 2016 14:38

schoolplicht is inderdaad pas vanaf 6 jaar...
lijkt me dus niet afdwingbaar. Waarmee ik niet wil zeggen, dat het advies van de kleuterschool niet juist is.
Het is algemeen geweten dat kinderen die niet (met regelmaat) naar de kleuterschool gaan, achterstand oplopen.... achterstand die ze meeslepen tot de eerste jaren in het lagere onderwijs.
Een kind naar het 1ste leerjaar sturen, dat er nog niet klaar voor is, is ook geen goede oplossing. Zelfs kinderen die wel altijd naar de kleuterschool gingen, kunnen er nog niet klaar voor zijn.
Laatst gewijzigd door bambipower op 06 mar 2016 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Tefal
Berichten: 22

#3 , 06 mar 2016 14:40

"agressieve overdreven gedrag" van de school? Ze volgen gewoon de wetgeving:

6-jarige leerlingen kunnen in het lager onderwijs starten als ze in het voorafgaande schooljaar minstens 220 halve dagen aanwezig waren in het Nederlandstalig kleuteronderwijs. Als dat niet het geval is, beslist de klassenraad van de lagere school waar je je kind wil inschrijven of het daar toch mag starten, dan wel of het nog een jaar naar de kleuterschool moet.

Let ook op voor de schooltoelage. Bij teveel "spijbelen" (2j op rij) wordt die teruggevorderd/niet toegekend. Voor 5 jarigen gelden ook 220 halve dagen minimumaanwezigheid.
Ik denk dat 220 halve dagen gelijk is aan 1 op 2 dagen schoollopen, wat nu ook niet superveel is.

http://data-onderwijs.vlaanderen.be/edu ... ocid=13126
Laatst gewijzigd door Tefal op 06 mar 2016 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2016 14:51

Spreekt het kind Nederlands?

artemis
Berichten: 3293

#5 , 06 mar 2016 14:52

Hoe lang ging het kind al naar de kleuterschool en spreekt ze intussen ook al Nederlands?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 06 mar 2016 14:54

schoolplicht is inderdaad pas vanaf 6 jaar...
lijkt me dus niet afdwingbaar. Waarmee ik niet wil zeggen, dat het advies van de kleuterschool niet juist is.
Het is algemeen geweten dat kinderen die niet (met regelmaat) naar de kleuterschool gaan, achterstand oplopen.... achterstand die ze meeslepen tot de eerste jaren in het lagere onderwijs.
Een kind naar het 1ste leerjaar sturen, dat er nog niet klaar voor is, is ook geen goede oplossing. Zelfs kinderen die wel altijd naar de kleuterschool gingen, kunnen er nog niet klaar voor zijn.
In alle eerlijkheid ben ik zelf hier niet volledig neutraal in. Ik zelf heb ook ooit zo'n adves gekregen zij het wel later in mijn schoolcarrière, ik draag tot op vandaag de gevolgen hiervan mee. Mijn inziens hadden ze mij beter met rust gelaten indertijd...

Ik kan me voorstellen dat ze niet altijd ongelijk hebben, maar ze gaan vaak te kort door de bocht, met alle gevolgen van dien.

Naar mijn gevoel is dat hier nu ook het geval. Ze wordt "niet klaar" geacht oimdat ze ,liever wil spelen dan meedoen aan oefeningen.

Mijn vriendin is zich nu in alle bochten aan het wringen om voor die bijlessen te zorgen, en zich op kosten te jagen om die school tevreden te stellen. Ik stel me daar zo mijn vragen bij, vandaar mijn vraag

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 06 mar 2016 14:55

"agressieve overdreven gedrag" van de school? Ze volgen gewoon de wetgeving:

6-jarige leerlingen kunnen in het lager onderwijs starten als ze in het voorafgaande schooljaar minstens 220 halve dagen aanwezig waren in het Nederlandstalig kleuteronderwijs. Als dat niet het geval is, beslist de klassenraad van de lagere school waar je je kind wil inschrijven of het daar toch mag starten, dan wel of het nog een jaar naar de kleuterschool moet.

Let ook op voor de schooltoelage. Bij teveel "spijbelen" (2j op rij) wordt die teruggevorderd. Voor 5 jarigen gelden ook 220 halve dagen minimumaanwezigheid.
Ik denk dat 220 halve dagen gelijk is aan 1 op 2 dagen schoollopen, wat nu ook niet superveel is.

http://data-onderwijs.vlaanderen.be/edu ... ocid=13126
Versta ik u nu juist en ben je tegenwoordig verplicht om naar het kleuteronderwijs te gaan?

IK zelf heb geen kinderen...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#8 , 06 mar 2016 15:01

Ze zit sinds haar 3 jaar op die school.

Qua talen zit het blijkbaar wel goed. Ze spreekt vlot NL op school (ze heeft er zelfs complimenten over gekregen), thuis is het Frans. Mijn vriendin spreekt bewust enkel in het Frans tegen haar.

Thuis staat er ook vaak ook NL TV op voor de dochter.

Het gaat de school voornamelijk over de oefeningen en de afwezigheden. Althans zo ver ik weet, ik weet enkel wat mijn vriendin me er over vertelde.

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 06 mar 2016 15:09

als ze minder dan 220 halve dagen heeft, is ze wel meer dan 'een paar' weken naar marokko geweest...

Tefal
Berichten: 22

#10 , 06 mar 2016 15:09

Versta ik u nu juist en ben je tegenwoordig verplicht om naar het kleuteronderwijs te gaan?

IK zelf heb geen kinderen...
Niet verplicht. (je kind hoeft ook niet naar het lager of middelbaar onderwijs te gaan) Je kan er zelf voor zorgen dat je kind klaar is voor het 1ste lj.
De maatregel is vooral bedoeld voor kinderen van anderstaligen die opeens in het 1ste lj verschijnen met onvoldoende kennis van het Nederlands en/of met weinig of geen ervaring met 'schoollopen'.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#11 , 06 mar 2016 15:27

als ze minder dan 220 halve dagen heeft, is ze wel meer dan 'een paar' weken naar marokko geweest...
Zo ver ik weet spreken we van 3 afwezigheden van 7 a 10 dagen...

Ik woon er niet mee samen, heb geen idee in welke regelmaat ze al dan niet naar school gaat. Ik kan me enkel baseren op wat ze mij verteld. Natuurlijk, ze staat er alleen voor. Als ze zo ziek is dat ze niet naar buiten kan gaan, en ze kan haar vriendin niet bereiken, dan blijft de dochter ook thuis...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#12 , 06 mar 2016 15:29

Gaan scholen de aanwezigheid dan opvragen bij elkaar?

Tefal
Berichten: 22

#13 , 06 mar 2016 15:43

Dit is een centraal register van de aanwezigheden (leerlingendatabank). Dus scholen kunnen dat natrekken.
Als het kind naar een Franstalige school zou gaan, zou dit geen probleem vormen volgens mij.

Maar het is nog niet zover; adviseer uw vriendin dat ze haar kind dagelijks naar school stuurt, op een half jaar kunnen kinderen veel opsteken.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#14 , 06 mar 2016 15:51

Dit is een centraal register van de aanwezigheden (leerlingendatabank). Dus scholen kunnen dat natrekken.
Als het kind naar een Franstalige school zou gaan, zou dit geen probleem vormen volgens mij.
De bedoeling zou zijn om haar naar een NL school te laten gaan. Terug over gaan naar een FR school is niet iets wat de moeder wenst te overwegen. Dit terzijde, wat als je als besluit oim je kind tot zijn/haar 6 jaar thuis te houden? Loop je dan isico om nergens binnen te geraken?

Het hoofdprobleem is dat ze er alleen voor staat, en op niemand kan terugvallen.
Familie is erg belangrijk, waardoor ze alles laat vallen om naar Marokko terug te vliegen als er iets gebeurd. Stel dat er nu niets gebeurd, wat als ze volgend jaar ook x aantal maal afwezig is vanwege familiale problemen?
Maar het is nog niet zover; adviseer uw vriendin dat ze haar kind dagelijks naar school stuurt, op een half jaar kunnen kinderen veel opsteken.
We hebben het over de kleuterschool... echt veel opsteken doe je daar niet volgens mij. Tenzij u gaat beweren dat geen zin hebben in oefeningen gaat beteren metr een jaarte te zittenblijven...

Tefal
Berichten: 22

#15 , 06 mar 2016 16:00

Als ze volgend jaar ook vaak afwezig zal zijn moet ze eventueel overwegen om thuisonderwijs te geven of haar kind op internaat te sturen.
Onderwijs is geen café waar je binnenstapt als je dorst hebt. Als ze haar kind te weinig laat gaan, zal het een achterstand oplopen en is de kans groter dat ze in haar latere leven diplomaloos laagbetaalde jobs zal moeten uitvoeren. (heel kort door de bocht)

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die naar de kleuterschool gaan een serieuze voorsprong hebben op kinderen die niet of weinig gaan. Er zal toch wel iets nuttig gebeuren in de kleuterschool denk ik dan. Die achterstand wordt meestal op enkele jaren wel ingelopen.

Ook belangrijk: bij te weinig aanwezigheid: geen schooltoelagen.

Terug naar “Onderwijsrecht”