Verplicht "zitten blijven" in de kleuterschool?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Verplicht "zitten blijven" in de kleuterschool?

#16 , 06 mar 2016 16:25

http://onderwijs.vlaanderen.be/naar-het ... -op-6-jaar

Hier even het 3de punt aandachtig lezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#17 , 06 mar 2016 17:50

We hebben het over de kleuterschool... echt veel opsteken doe je daar niet volgens mij. Tenzij u gaat beweren dat geen zin hebben in oefeningen gaat beteren metr een jaarte te zittenblijven...
Daar vergist U zich schromelijk in. Zeker in het laatste kleuterklasjaartje worden de kinderen belangrijke begrippen aangeleerd, die zeker voor kinderen met een andere thuistaal noodzakelijk zijn.

Begrippen als: voor / achter / boven / onder /meer / minder / groter / kleiner etc... krijgen in de kleuterklas extra aandacht zodat ze gemakkelijker meekunnen in het eerste studiejaar.

Waarom is het zo'n probleem voor een kind met een andere thuistaal om gewoon het derde kleuterklasje nog eens door te lopen? Het kan enkel de toekomst van het kind meer kansen geven.

eylis
Berichten: 8840

#18 , 06 mar 2016 19:42

Inderdaad, de 3e kleuterklas is erg belangrijk ter voorbereiding van het 1e leerjaar. en als het kind tamelijk veel dagen gemist heeft, zou ik er geen 2 keer over twijfelen als de leerkracht mij dit advies gaf om het kleuterklasje te laten overdoen. voor het kind is het nog een fijn leer-en-speeljaar voordat ze naar de grote school gaat. en zeg nu zelf. Wat is nu het vervelendste voor een kind? Nog een jaartje spelen-leren of later in het 1e of 2e leerjaar écht zittenblijven. Dat is pas sneu voor een kind. Bovendien kan de mama dan rustig de tijd nemen om haar "langdurige afwezigheden" anders op te lossen dan het kind gewoon van school te nemen. Want dat zal zomaar niet meer kunnen zonder slag of stoot in het lagere onderwijs.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#19 , 06 mar 2016 20:25


In alle eerlijkheid ben ik zelf hier niet volledig neutraal in. Ik zelf heb ook ooit zo'n adves gekregen zij het wel later in mijn schoolcarrière, ik draag tot op vandaag de gevolgen hiervan mee. Mijn inziens hadden ze mij beter met rust gelaten indertijd...
Later in de schoolcarrière is dat iets heel anders, maar nu op 5 jaar?
Er zijn trouwens reguliere methodescholen (denk aan Steiner) waar het eerste leerjaar van het lager onderwijs een jaar later aangevangen wordt, in het jaar waarin het kind 7 wordt ipv 6, maar dan wel voorafgegaan door degelijk kleuteronderwijs van meerdere jaren.

Bedenk ook dat als het meisje de laatste kleuterklas zou overdoen, ze aan de leerplicht zal moeten voldoen en niet meer zomaar mee met mama naar Marokko kan trekken buiten de schoolvakanties, of thuis mag blijven als mama zich niet goed voelt. Ik heb het gevoel dat mama hier qua organisatie van haar leven niet helemaal klaar voor is en dat ze niet ten volle beseft dat goed onderwijs geen zaak van de school alleen is.

Los daarvan, kleuterschool is uiterst belangrijk als voorbereiding op de lagere school! En niet zomaar een cafe voor de dorst zoals Tefal het zo goed omschreef.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 06 mar 2016 21:56

We hebben het over de kleuterschool... echt veel opsteken doe je daar niet volgens mij.
duidelijk geen kind in een kleuterschool. Dat is echt geen bezigheidstherapie.
Tenzij u gaat beweren dat geen zin hebben in oefeningen gaat beteren metr een jaarte te zittenblijven...
Afhankelijk van waarom een kind geen zin heeft: mogelijks wel.

Maar ouders beslissen of het kind naar het eerste leerjaar gaat, ALS het toelaatbaar is (zie de 220dagenregeling. Zie ook de Omzendbrief BaO/2001/10 van 10/08/2001

Franciscus
Berichten: 38596

#21 , 06 mar 2016 22:06

Klein detail het is leerplicht geen schoolplicht.
Wat zegt CLB? Daar eens navragen wat zij van situatie denken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 07 mar 2016 07:53

Later in de schoolcarrière is dat iets heel anders, maar nu op 5 jaar?
Er zijn trouwens reguliere methodescholen (denk aan Steiner) waar het eerste leerjaar van het lager onderwijs een jaar later aangevangen wordt, in het jaar waarin het kind 7 wordt ipv 6, maar dan wel voorafgegaan door degelijk kleuteronderwijs van meerdere jaren.
ja? het leerplan van Steiner spreekt nochtans over 6 lagere jaren en 3 kleuterjaren, hoor. Ik zie ook niet hoe ze zullen afwijken van de wettelijke regels rond subsidiering.
Bedenk ook dat als het meisje de laatste kleuterklas zou overdoen, ze aan de leerplicht zal moeten voldoen en niet meer zomaar mee met mama naar Marokko kan trekken buiten de schoolvakanties, of thuis mag blijven als mama zich niet goed voelt. Ik heb het gevoel dat mama hier qua organisatie van haar leven niet helemaal klaar voor is en dat ze niet ten volle beseft dat goed onderwijs geen zaak van de school alleen is.

Los daarvan, kleuterschool is uiterst belangrijk als voorbereiding op de lagere school! En niet zomaar een cafe voor de dorst zoals Tefal het zo goed omschreef.
kan ik alleen maar bevestigen!

Er zijn overigens ongeveer 333 halve lesdagen in een schooljaar. Je kan dus gersut een aantal schooldagen missen, het is niet dat men zo streng is in het kleuter (zolang het kind niet heeft "moeten" zittenblijven). Als dit het probleem dus zou zijn, betekent dat dat de kleuter al een serieus deel van het schooljaar gemist heeft en men wel van een mogelijks problematische leersituatie zit (tenzij dat kind thuisonderwijs zou krijgen, wat wel betwijfelbaar is in dit geval).

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#23 , 07 mar 2016 08:15

@freelancerIT: ik spreek me niet uit over heel de situatie wegens geen kinderen en geen behoefte om te moraliseren maar indien ik de regelgeving bekijk dan denk ik dat er maar één manier is om zekerheid te hebben en dat is ervoor zorgen dat voldaan wordt aan de 220 halve dagen/jaar regel. We zijn nu maart dus april, mei, juni...grof geschat zijn dat toch nog een 120 halve dagen. Afgezien daarvan zal de moeder toch voorzieningen moeten nemen om niet in dergelijke situaties terecht te komen wanneer het kind werkelijk moet voldoen aan de leerplicht. Persoonlijk vind ik dat zo'n sluipend invoeren van een 'aanwezigheidsplicht' als drukkingsmiddel wanneer de leerplicht nog niet formeel van toepassing is juridisch niet kosher is maar goed....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

artemis
Berichten: 3294

#24 , 07 mar 2016 10:00

Later in de schoolcarrière is dat iets heel anders, maar nu op 5 jaar?
Er zijn trouwens reguliere methodescholen (denk aan Steiner) waar het eerste leerjaar van het lager onderwijs een jaar later aangevangen wordt, in het jaar waarin het kind 7 wordt ipv 6, maar dan wel voorafgegaan door degelijk kleuteronderwijs van meerdere jaren.
ja? het leerplan van Steiner spreekt nochtans over 6 lagere jaren en 3 kleuterjaren, hoor. Ik zie ook niet hoe ze zullen afwijken van de wettelijke regels rond subsidiering.
Wel ja dat hebben ze dan ook, maar alles schuift gewoon een jaar op en de kinderen zijn dan ook een jaar ouder wanneer ze daar aan het middelbaar beginnen.
Ze hebben eerst een peuterklasje, dan 3 jaar kleuterklas, dan 6 jaar lagere school.
Tot voor kort konden kinderen er pas beginnen in het peuterklasje op hun 3 jaar maar ze hebben die leeftijd moeten laten zakken naar 2,5 jaar om in regel te blijven voor subsidiëring.

pho450
Berichten: 192

#25 , 07 mar 2016 15:10

Persoonlijk vind ik dat zo'n sluipend invoeren van een 'aanwezigheidsplicht' als drukkingsmiddel wanneer de leerplicht nog niet formeel van toepassing is juridisch niet kosher is maar goed....
Dat het juridisch niet kosher is begrijp ik zeer goed, maar wel zeer begrijpelijk.
Scholen hebben vaak niet de mogelijkheid om veel extra aandacht te besteden aan kinderen die "achter lopen" zonder dat daar het algemene niveau van de klas onder lijdt.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#26 , 07 mar 2016 19:14

Zoals al eerder aangegeven ken ik niet het volledige verhaal. :-) Ik ben zelf maar een goede vriend van de moeder, ik weet op zich enkel wat de mama mij zelf verteld, en wat ik van het kind zelf gezien heb.

Het kind spreekt momenteel foutloos Nederlands (foutloos voor een 5jarige uiteraard), kan zonder problemen Nederlandstalige uitzendingen volgen, ...

De school baseert zich voor haar "achterlopen" voornamelijk op de groepsoefeningen zie ze daar uitvoeren. Me baserend op wat ze zelf er over verteld, en op de perceptie van de moeder ligt ze daar gewoon er mee naar de pet te gooien.

Echt "achterlopen" doet ze mijn inziens niet, ze speelt gewoon liever.

Wat betreft de afwezigheden, dat is uiteraard een ander verhaal. Als het het effectief een regel is in het onderwijs heeft ze er zich naar te schikken.

Voor het overige... Ik ben een groot tegenstander van alles wat PMS/CLB of andere begeleiding betreft, ik heb zelf uit 1ste hand mogen ervaren hoe primitief, amateuristisch, en onzinnig die instanties doorgaans te werk gaan. Afgaande op wat ik de laatste jaren zoal gehoord heb is het alleen maar erger geworden.

Die instanties veroorzaken meer schade dan dat ze oplossen.

Dit gezegd zijnde heb ik nog steeds geen volledig antwoord op mijn vraag. :-(

Los van het verhaal van de afwezigheden, kan een kleuterschool een kind dwingen om het 3de kleuterklasje over te doen gewoon omdat een kind te speels is naar de mening van 1 of meerdere begeleiders?

En gerelateerd: hoe zitten de regels ivm. kinderen die niet naar de kleuterschool gaan?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#27 , 07 mar 2016 19:18

Klein detail het is leerplicht geen schoolplicht.
Wat zegt CLB? Daar eens navragen wat zij van situatie denken.
Met het CLB heeft ze geen contact, ze is aangesproken geweest door de directie van de kleuterschool.

Nu persoonlijk zou ik afraden om contact te zoeken met het CLB, die maken het doorgaans alleen maar erger vrees ik. :-/

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#28 , 07 mar 2016 19:38

Ik zou ook opletten ivm contact met het CLB of andere partijen. De veiligste manier om het probleem op te lossen is voldoen aan de aanwezigheidsnorm. Geen discussie mogelijk dan.

Mijn ervaring met de 'soft sector' in juridische dossiers: interactiemechanisme is ongeveer analoog als tussen de spreekwoordelijke geesteszieke patiënt en een psychiater: ofwel erkent de patiënt dat hij gek is en concludeert de psychiater dat er dient te worden behandeld, ofwel ontkent de patiënt een probleem en dan is er geen ziekte-inzicht en dient hij ook te worden behandeld. Of nog anders: elke interactie zal in uw nadeel worden uitgelegd éénmaal men een probleem meent te ontwaren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#29 , 07 mar 2016 19:42


In alle eerlijkheid ben ik zelf hier niet volledig neutraal in. Ik zelf heb ook ooit zo'n adves gekregen zij het wel later in mijn schoolcarrière, ik draag tot op vandaag de gevolgen hiervan mee. Mijn inziens hadden ze mij beter met rust gelaten indertijd...
Later in de schoolcarrière is dat iets heel anders, maar nu op 5 jaar?
Of het nu gebeurd of later maakt op zich niets uit. Ik was een jaar of 8, heb door heel dat gedoe tot mijn 14 met een minderwaardigheidscomplex rondgelopen, om over de rest nog maar te zwijgen. Iets wat ik mijn ouders nog steeds erg kwalijk neem, hoe goed het ook bedoeld was, ze hadden beter moeten weten...

Elke situatie is anders natuurlijk, ik ben jaren van de ene dokter naar de andere gestuurd want ze waren er toch zo van overtuigd dat er iets mis was. Ik vermoed dat dat hier niet gaat gebeuren, maar dan nog... een kind laten dubbelen omdat het nog te graag speelt...
Er zijn trouwens reguliere methodescholen (denk aan Steiner) waar het eerste leerjaar van het lager onderwijs een jaar later aangevangen wordt, in het jaar waarin het kind 7 wordt ipv 6, maar dan wel voorafgegaan door degelijk kleuteronderwijs van meerdere jaren.
Ik ben me hiervan bewust. Mij werd indertijd ook aangeraden om naar een Steinerschool te gaan.
Bedenk ook dat als het meisje de laatste kleuterklas zou overdoen, ze aan de leerplicht zal moeten voldoen en niet meer zomaar mee met mama naar Marokko kan trekken buiten de schoolvakanties, of thuis mag blijven als mama zich niet goed voelt. Ik heb het gevoel dat mama hier qua organisatie van haar leven niet helemaal klaar voor is en dat ze niet ten volle beseft dat goed onderwijs geen zaak van de school alleen is.
Wel, het afgelopen jaar was eerder een uitzondering dan de regel. De zus van mijn vriendin is sinds augustus vorig jaar verschillende malen in kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuisn ...

Eens ze 6 is geworden heb je inderdaad de leerplicht die gaat meespelen. Ik heb er zelf niet zo'n goed oog op, maar goed...`
Los daarvan, kleuterschool is uiterst belangrijk als voorbereiding op de lagere school! En niet zomaar een cafe voor de dorst zoals Tefal het zo goed omschreef.
Over de zin & onzin van kleuterschool zijn al heel wat boeken geschreven die 1 ding gemeen hebben: ze zijn allemaal heerlijk wazig. Psychologie en aanverwante disciplines staan nog teveel in de kinderschoenen om er echt veel op te baseren

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#30 , 07 mar 2016 19:43

Ik zou ook opletten ivm contact met het CLB of andere partijen. De veiligste manier om het probleem op te lossen is voldoen aan de aanwezigheidsnorm. Geen discussie mogelijk dan.

Mijn ervaring met de 'soft sector' in juridische dossiers: interactiemechanisme is ongeveer analoog als tussen de spreekwoordelijke geesteszieke patiënt en een psychiater: ofwel erkent de patiënt dat hij gek is en concludeert de psychiater dat er dient te worden behandeld, ofwel ontkent de patiënt een probleem en dan is er geen ziekte-inzicht en dient hij ook te worden behandeld. Of nog anders: elke interactie zal in uw nadeel worden uitgelegd éénmaal men een probleem meent te ontwaren.
Komt mij heel bekend voor..

Ik snap tot op de dag van vandaag niet dat de soft sector nog bestaat zelfs.

Terug naar “Onderwijsrecht”