Ow... Ik wil zeker niet het "belang" van kleuteronderwijs e.d. ondermijnen, ook al beschouw ik het zelf als een grote korrel zout.
Wat mij stoorde was de houding van de school, en het nogal aan zijn haren getrokken actieplan waar zij mee afkwamen (het ondermeer volgen van - dure - inhaallessen) en het in de mond nemen van dure woorden...
Het hele verhaal is afgelopen met een sisser, mijn vriendin heeft eens een hartig woordje met haar dochter gehad en.. klaar was kees. Voor mij het zoveelste bewijs van de onkunde van psychologen, therapeuten en hun aanhangers.
En daar spreek ik weer uit eigen ervaring: 30 jaar geleden gaf een zuster het advies over mij in het derde kleuter: stuur maar naar "BLO". Dat heb ik niet gedaan, en daarna heb ik m'n lager en m'n middelbaar zonder bissen afgerond. Hard werken, maar het lukte. Daarna heb ik via avondschool ook nog een hoger diploma behaald. Moesten de leerkrachten toen niet meegeholpen worden, wie weet waar ik terecht was gekomen....
Een gekend verhaal.
Mijn ouders kregen in het 3de kleuterklasje te horen mij best een jaartje te laten dubbelen. Ik zou een "motorische achterstand" hebben gehad, en was ook wat "te stil" voor mijn leeftijd.
Het resultaat was jaren van kind aan huis zijn bij diverse dokters & therapeuten voor het uitvoeren van (zinloze) onderzoeken en het volgen van een heel pak behandelingen om mijn motorische & sociale achterstand in te halen.
En dan nog kregen mijn ouders in het 6de studiejaar hetzelfde te horen. Ik zou best ofwel naar het BSO gaan, of naar een Steinerschool. Mijn vader heeft hier gelukkig zijn voeten aangeveegd.
Of ik aan heel de geschiedenis iets heb gehad? Goh ja... een inzicht in de onkunde van de psychologie en een minderwaarheidscomplex waar ik tot op heden nog wel eens last van heb.
En dat allemaal omdat ik liever op mijn eentje speelde...