examen wiskunde vs grafische rekenmachine

mrb2
Topic Starter
Berichten: 65

examen wiskunde vs grafische rekenmachine

#1 , 18 dec 2015 11:20

Beste,

Mijn dochter zit in haar laatste jaar TSO schoonheidsverzorging. Op haar examen wiskunde heeft ze een grafische rekenmachine gebruikt, terwijl dit uitdrukkelijk vermeld was op het examen dat het verboden was om een grafische rekenmachine te gebruiken. Dit werd door de toezichtsleerkracht opgemerkt - waarbij een hevige discussie ontstond - en doorgegeven aan de leraar wiskunde.

Mijn dochter beweert dat
- zij aan de toezichtsleerkracht had aangeboden om de toestaanslagen historiek te bekijken, waarop de toezichtsleerkracht negatief antwoordde
- Het niet vermeld was tijdens de lesuren wiskunde dat het gebruik van een grafische rekenmachine verboden zou zijn
- Het enkel vermeld stond op het examen dat een grafische rekenmachine verboden was, waarbij het voor haar reeds te laat was

Persoonlijk vind ik het ongeloofwaardig dat dit nier vermeld zou zijn tijdens de lessen wiskunde en enkel vermeld was op het examen. Maar mijn persoonlijke mening doet er niet toe!

Het resultaat is dat mijn dochter 0 voor wiskunde kan krijgen EN dit in haar laatste jaar.

Is het wettelijk mogelijk om te bepalen welke rekenmachines er wel en niet mogen worden gebruikt tijdens een examen wiskunde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 18 dec 2015 11:25

Als er op het examen duidelijk staat dat er geen grafisch rekentoestel gebruikt mag worden, is er niet veel discussie mogelijk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2015 11:28

Vroeger hadden we geen rekentoestellen en dit ging ook.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2015 16:13

Is het wettelijk mogelijk om te bepalen welke rekenmachines er wel en niet mogen worden gebruikt tijdens een examen wiskunde?
Stel nu eens dat het wettelijk niet zou mogen. Een laptop is ook een rekenmachine ... Misschien examens dan maar ineens afschaffen?

(En ja, ik ben me ervan bewust dat er stromingen zijn binnen het onderwijs die al de examens effectief willen afschaffen.)

Super0072
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2015 16:29

- Het enkel vermeld stond op het examen dat een grafische rekenmachine verboden was, waarbij het voor haar reeds te laat was
Dan is het toch nog niet te laat? Er is een verschil tussen een rekenmachine gebruikt hebben, en er één bij hebben, merken dat het niet mag, en dan vinger opsteken en aan de leraar vragen of hij/zij de machine tijdens het examen wil bij houden.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 18 dec 2015 21:25

Ik had ooit in het middelbaar eens mijn HP 11C volgeprogrammeerd. Je moet weten hoe je met zo'n ding moet werken, het gedraagt zich niet als een normaal rekentoestel. Examen natuurkunde, de toezichthoudende leerkracht was de pater die wiskunde gaf...en van wie ik wist dat hij hetzelfde toestel had. Snel alles gewist en sure enough....3 minuten later vroeg hij me of er iets in geprogrammeerd stond. Beetje zuur 'nu niet meer, nee' geantwoord en dan maar manueel voortgedaan.

Enfin, als het op het examen stond dat het niet mag dan zal ze de gevolgen moeten dragen indien ze gesnapt werd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 19 dec 2015 22:44

Gegokt en verloren..... TSO schoonheidsverzorging? Een grafische rekenmachine is dan echt enorme overkill. Tenzij je het wil gebruiken als een zeer duur, supergesofisticeerd, verboden spiekbriefje. Als je zo dom bent, verdien je geen diploma.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 19 dec 2015 23:44

Met de torenhoge tarieven van dameskappers moet een kapper tegenwoordig hogere wiskunde (letterlijk) kennen om zijn rekening te maken en zijn grafische rekenmachines met performante rekencapaciteit absoluut noodzakelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Onderwijsrecht”