weigeren van schoolreis Parijs

fredje155
Topic Starter
Berichten: 18

weigeren van schoolreis Parijs

#1 , 17 nov 2015 17:07

Graag had ik wat meer info of het we het recht hebben om van de geplande 3daagse verplichte schoolreis naar Parijs(april 2016) van onze dochter af te zien?daar onze dochter na de 2de aanslag in Parijs helemaal geen zin heeft om aan deze schoolreis mee te doen,en er is al een voorschot van 100euro betaald :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 nov 2015 17:19

middelbaar of lager onderwijs?

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 17 nov 2015 17:43

Het voorschot ga je normaal gezien gegarandeerd kwijt zijn. Voor de rest kun je eens horen of de school begrip heeft voor de omstandigheden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 17 nov 2015 18:16

Is er een beslissing inzake reizen van Fod Biza of Buza?
Wat zegt doet de school?
Oudervereniging? Eens met de andere ouders overleggen alternatief mogelijk?
Is er een verzekering voor/ inzake annulatie.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 17 nov 2015 18:29

April is nog lang....
Praat er idd over met de school.

Eea zal ook afhangen van de annulatievoorwaarden van de accommodatie waar de school geboekt heeft, en van het transport.
De organiserende school zelf mag hier ook geen financieel nadeel aan hebben, vind ik.

Welk reisadvies Buitenlandse Zaken nu geeft voor Parijs is mogelijk niet meer van toepassing binnen 5 maanden.

fredje155
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 17 nov 2015 19:33

April is inderdaad nog lang maar tussen de eerste aanslag en die van deze week lagen er een paar maand,ik ga de simpele weg nemen,tegen die tijd gaat men dochter kennende dan toch zeer gestresseerd zijn en dan zal het doktersbriefje wel voor alles zorgen,en kunnen ze hun voorschot en reis voor mijn part......

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 17 nov 2015 20:19

Het kan alsnog zijn dat je dochter (en dus jij) dan de volledige kost van de reis zal moeten betalen.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 17 nov 2015 22:04

Het kan alsnog zijn dat je dochter (en dus jij) dan de volledige kost van de reis zal moeten betalen.
Inderdaad.

Heb ook vertrouwen in de school als organisator. Die zal doen wat ze nodig acht om te doen.

Maar vooral, Keep Calm.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 18 nov 2015 06:01

idd. Inclusief 9/11 zijn er de afgelopen jaren in Westers Europa + USA wss zo'n 5000 mensen gestorven door grootschalig terrorisme. Het aantal slachtoffers in het verkeer in België alleen al sinds 9/11 is een veelvoud daarvan. Idem voor overlijdens wegens teveel vlees eten etc. Het aantal slachtoffers door dronkenschap van bestuurders in het westen zal ook groter zijn. Niemand pleit echter voor een totaal verbod van alcohol in het westen (etc).

Die aanslagen zijn erg, laat dat zeker zijn. Maar ze leiden niet tot zo'n extreem individueel risico om je vanaf nu niet meer naar een Europese grootstad te verplaatsen. Het gevoel van INDIVIDUELE, directe onveiligheid dat je mogelijks kan hebben is niet in verhouding tot het risico op overlijden etc.

(politiek kan je discussieren over de maatregelen die je als overheid kan/mag/moet nemen, laat dat duidelijk zijn, maar dit is hier niet de plaats voor).

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 18 nov 2015 15:02

Even kommaneuken: verkeersdoden in belgie: 862 (2011) + 770 (2012) + 724 (2013) + 715 (2014) = 3071
(cijfers van 2015 zullen wel uitbalanceren dat ik 2011 volledig meetel) :-)

Voor de rest begrijp ik zowel JPV's betoog als het gevoel van TS. Ten slotte zijn er momenteel ook scholen die uitstapjes naar Brussel annuleren.
Sowieso kan enkel de school (of de organisatie van de reis) juiste en volledige info geven over annuleringen en dergelijke.
Belangrijkste opmerking blijft evenwel: april is nog ver weg...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Kali
Berichten: 762

#11 , 18 nov 2015 15:10

Even kommaneuken: verkeersdoden in belgie: 862 (2011) + 770 (2012) + 724 (2013) + 715 (2014) = 3071
(cijfers van 2015 zullen wel uitbalanceren dat ik 2011 volledig meetel) :-)
Even verder kommaneuken: JPV bedoelt met 9/11, 11/09/2001, dus verkeersdoden van 14 jaar (ipv 4 jaar) :)

Voor de rest sluit ik me bij de rest aan, april is nog ver,
+ dan zou je komende maanden ook niet mogen:
- naar cinema gaan
- concerten gaan
- openbaar vervoer nemen
-restaurant en café
- eenders welke stad gaan...

Want overal is er 'mogelijk' gevaar.

k.b.
Berichten: 876

#12 , 18 nov 2015 15:25

Ik kan mij niet voorstellen dat een school een "reis" zou uitvoeren op een moment dat er een negatief reisadvies zou gelden voor een bepaalde regio ...

Ik begrijp ook best dat de huidige mediabelangstelling in verband met "voortvluchtigen" een soort angst kan met zich meebrengen maar is het niet de taak van de scholen en van de ouders om onze kinderen te leren omgaan met deze "omstandigheden" ...

Als de school van mijn kinderen iets zou plannen naar Parijs , Londen , Berlijn ... dan genieten ze mijn volste vertrouwen ... zelfs als ze volgende week naar de rode duivels willen gaan zien ... zal ik niet de persoon zijn die eventuele angstgevoelens gaat aanwakkeren ...
Komt er morgen één van de kinderen thuis met een schoolreis om in Egypte de piramides te gaan bekijken ( in het kader van bvb geschiedenis) ... dan zal ik spontaan zeggen ... " Sorry ... is er niks te zien in Athene of Rome ...



k.b.

Terug naar “Onderwijsrecht”