weigering onderwijs op basis van persoonlijkheidskenmerken?

danijel
Topic Starter
Berichten: 19

weigering onderwijs op basis van persoonlijkheidskenmerken?

#1 , 09 nov 2015 14:30

Beste.

Kan de VDAB de toegang tot een opleiding weigeren louter op basis van persoonlijkheidskenmerken, ondanks dat de kandidaat geslaagd is voor allee andere schriftelijke examens?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 09 nov 2015 14:59

Dat kan best. Ik kan me niet voorstellen dat bij voorbeeld een man zonder armen een opleiding tot vrachtvervoer zou mogen volgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

danijel
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 09 nov 2015 17:00

Dit zijn lichamelijke kenmerken. Ik vraag mij af of iemand geweigerd kan worden omdat hij/zij weinig motivatie toont of te assertief is (uitleg die gegeven wordt door de VDAB) terwijl dat de persoon in kwestie voor allee examens geslaagd is.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 09 nov 2015 17:13

Indien die beoordeling deel uitmaakt van de selectieprocedure tot toelating opleiding dan kan dat.
Indien niet dan lijkt het willekeur.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 09 nov 2015 18:05

U zal inderdaad moeten kijken welke de officiële criteria ter beoordeling zijn die worden opgegeven, daarna kan u die vergelijken met de beslissing tot weigering van de VDAB om te beoordelen of deze goed gemotiveerd en pertinent is. 'te weinig gemotiveerd' bv op zich is m.i. onvoldoende gemotiveerd (no pun intended), het dient m.i. concreter geformuleerd te zijn en te verwijzen naar gedragingen of uitspraken etc.

De vraag is enkel: wat gaat u doen, gesteld dat er een probleem zou kunnen zijn?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

evalien
Berichten: 18

#6 , 10 nov 2015 15:31

Ze moeten duidelijk motiveren waarom niet.
Wat is 'te assertief' en wat is 'niet gemotiveerd'? Waaruit blijkt dat, waar halen ze dat vandaan? Stel dat jij amper naar de les bent geweest terwijl het een cursus is waarin dit wel wordt verwacht. Stel dat jij studeert voor een sociale richting maar een aantal uitspraken hebt gedaan waar mensen aanstoot aan geven dan kunnen ze dat zo motiveren ja.
Tijdens mijn opleiding waren een aantal cursussen ook verplicht om te volgen (niet allemaal) er was ook iemand die nooit kwam. Uiteindelijk was die persoon wel geslaagd maar ze hebben die toch er niet door gelaten omdat ze niet had voldaan aan de voorwaarden (nl aanwezig zijn).

Terug naar “Onderwijsrecht”