Als 18-jarige zelf schooldocumenten ondertekenen?

WimNaudts
Topic Starter
Berichten: 2

Als 18-jarige zelf schooldocumenten ondertekenen?

#1 , 05 okt 2015 20:36

Nu zitten we sinds dit jaar met twee 18-jarigen in de klas (ik en één ander iemand). In het begin van het jaar vroegen we aan een leerkracht of dat nu eigenlijk betekent of we documenten/brieven die we van de school krijgen ook zelf mogen tekenen. De leerkracht zei dat dat in principe zo is.

Ik vindt dit raar, omdat mijn ouders toch nog steeds voor mijn school betalen. Is het dan niet logisch dat zij ook brieven moeten tekenen/toestemming moeten geven? Ik heb dus ook gewoon tot nu toe alle brieven gewoon door mijn ouders laten tekenen, en er niet veel bij nagedacht, omdat het me eigenlijk ook niet veel kan schelen.

Maar nu had ik gisteren een brief vergeten te laten tekenen, en dacht ik toch even: 'Nu zou dat zelf tekenen wel van pas komen'.

Mijn vraag dus: mag ik documenten die ik van school krijg als 18-jarige zelf onderteken, of moet ik ze gewoon zoals iedereen door mijn ouders laten tekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 05 okt 2015 21:13

Wettelijk mag je dat wel, maar of je dan met je ouders geen ambras gaat hebben is een andere zaak.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 05 okt 2015 22:49

U bent meerderjarig dus zelf aansprakelijk.
Dat uw ouders onderhoudsverplichting hebben is een ander paar mouwen.

Zelf meegemaakt toen een van de kinderen 18 was in hoogste middelbaar... op secretariaat wilde men mij laten tekenen want dat moest.
Heb vriendelijk gevraagd waar het in een wet stond dat een ouder voor een meerderjarige verantwoordelijk was.
Kind heeft schoolreglement getekend ... en omdat men wat vervelend deed heb ik gezegd dat directeur mij morgen mocht opbellen op mijn werk. :mrgreen:

Is een heel pittig gesprekje geworden ... 8_)

Reclame

WimNaudts
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 05 okt 2015 23:54

Allé dan, bedankt voor de reacties!

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#5 , 06 okt 2015 19:50

Dat is wettelijk inderdaad zo. Het is zelfs zo dat scholen geen informatie mogen doorgeven aan de ouders eens die meerderjarig zijn. In praktijk wordt de soep zelden zo heet gegeten, maar die gevallen komen inderdaad voor.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

chantika
Berichten: 961

#6 , 06 okt 2015 20:22

Als je de toestemming van je ouders hebt, en je tekent onder (handtekening ouders). Dan zou ik bijschrijven in opdracht (i.o.) je naam en handtekening.

Zo doe ik dat toch als ik iets moet gaan kopen in opdracht van de werkgever.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 07 okt 2015 14:32

Meerderjarige mag inderdaad alles zelf tekenen ...
Principieel zou de school er moeten op toezien dat men steeds alle correspondentie richt aan de leerling zelf ...

Hoe men daar binnen het gezin van de leerling mee omgaat is een ander paar mouwen ... de oplossing waarbij de ouders tekenen io van de leerling lijkt mij een goede oplossing ..

Uiteraard wordt op het moment van "miserie" dit soms naar boven gebracht ... en zal iedereen op dat moment geconfronteerd worden met het zuiver wettelijk karakter van de infomatiestromen ...

k.b.

Terug naar “Onderwijsrecht”