HELP!!!! Onverdiende B-attest. HELP!!!!

PaulineVanDelsen
Topic Starter
Berichten: 11

Re: HELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#16 , 05 sep 2015 00:52

Daarbij begrijp ik de timing niet echt. Dit weet je toch al sinds juni? Waarom nu pas die vraag stellen?
Ik had vanalles geprobeerd. Toen we het ontdekte dat we in beroep konden gaan waren we er te laat bij aangezien de school niet had gezegt dat dit kon. (Dit moet namelijk 3 dagen na dat u het attest hebt ontvangen aanvragen.) Ik ben een aantal keer naar school geweest om met de directeur te praten maar daar kon hij dus niets aandoen aangezien we al te ver waren. Ik wist niet wat ik nog meer kan doen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
PaulineVanDelsen
Topic Starter
Berichten: 11

#17 , 05 sep 2015 00:54

Welke richting volgt u?
Sociaal technische wetenschappen

Tope
Berichten: 916

#18 , 05 sep 2015 07:45

Ik ben zelf leerkracht geweest in het technisch en beroepsonderwijs met sociale en chemische richtingen en dit tot 2003.

In het 'oude' systeem werd een B-attest vaak gegeven aan leerlingen die om één of andere reden het technisch niveau niet aankonden. Zij konden dan zonder een studiejaar te verliezen overgaan naar een volgend studiejaar in dezelfde richting van het beroepsonderwijs. Vaak werd aan het B-attest een clausulering toegevoegd, waarbij vermeld werd naar welke studierichtingen de leerling kon overgaan en welke studierichtingen uitgesloten werden.

Normaal gezien wordt zo'n B-attest dus gemotiveerd en geclausuleerd d.w.z. er wordt de leerling aangeraden om het jaar over te doen in vb. een andere richting die meer overeenkomt met zijn/haar capaciteiten of over te gaan naar een gemakkelijkere studierichting in het beroepsonderwijs.

Daar ik hier niets lees over zo'n clausulering op jouw rapport, denk ik dat je op dit moment toch nog kan vragen dat de klassenraad jouw geval herbekijkt en jou op zijn minst een motivatie geeft waarom je dit B-attest gekregen hebt.

Voor sommige leerlingen is zo'n B-attest een geschenk uit de hemel daar zij verder kunnen in een volgend jaar van het beroepsonderwijs zonder een jaar te verliezen. Bij mijn weten kunnen zij na het 6de studiejaar in het beroepsonderwijs via een 7de specialisatiejaar opnieuw inpikken in het technisch niveau.

http://edulogos.org/blog/attesten

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#19 , 05 sep 2015 11:21

Een beroepsprocedure van 3 dagen lijkt mij meer dan onredelijk. Wie kan er nu een gefundeerd antwoord opstellen in 3 dagen?

Als de feiten zijn zoals je ze voorstelt, dan zou ik hier persoonlijk toch wel verder mee gaan. Je natuurwetenschappen zijn misschien niet super, maar er zijn in de middelbare school altijd dingen die je minder liggen. Om nu voor dat 1 vak met een nipt tekort je niet over te laten gaan, dat lijkt me toch wel belachelijk.

mjers
Berichten: 1788

#20 , 07 sep 2015 10:05

Een beroepsprocedure van 3 dagen lijkt mij meer dan onredelijk. Wie kan er nu een gefundeerd antwoord opstellen in 3 dagen?

Als de feiten zijn zoals je ze voorstelt, dan zou ik hier persoonlijk toch wel verder mee gaan. Je natuurwetenschappen zijn misschien niet super, maar er zijn in de middelbare school altijd dingen die je minder liggen. Om nu voor dat 1 vak met een nipt tekort je niet over te laten gaan, dat lijkt me toch wel belachelijk.

En toch is het zo... Je moet protest indienen binnen 3 dagen na het ontvangen van het attest. Volgens mij kan je zeker nog na die 3 dagen actie ondernemen. Desnoods neem je een advocaat onder de arm. Maar nu is dit echt véél te laat.

Zie hieronder voor wat meer uitleg...

"""""
Stap 1: Het eerste wat je dan kan doen, is je examens en toetsen inkijken. Misschien had je het gevoel dat je bijna alle vragen kon beantwoorden, maar blijkt dat niet te kloppen als je de verbeterde examens terugziet. De school is verplicht je inzage te geven in de examens en toetsen. Ook is de school verplicht om schriftelijk uit te leggen waarom ze je een B- of een C-attest geeft.

Als je nog steeds niet akkoord gaat, moet je snel actie ondernemen. Maximum 3 werkdagen nadat je je attest gekregen hebt, moeten jij en/of je ouders met de school contact opnemen (telefoon of langs gaan). Je deelt mee dat je je attest betwist en vraagt een afspraak met de vertegenwoordiger van de inrichtende macht of de voorzitter van de klassenraad. Je verstuurt je vraag ook best nog eens per mail of per brief.

Dan volgt er een volgende stap: de bemiddelingsfase.

Op vraag van jou of je ouders moet de directeur binnen een redelijke termijn (zie schoolreglement) met jullie overleggen. Tijdens het overleg kunnen beide partijen hun standpunt duidelijk maken. Het doel van het gesprek is om samen tot een uitkomst te komen waar jij, je ouders en de directie zich in kunnen vinden. Er zijn twee uitkomsten mogelijk:

De directeur oordeelt om de delibererende klassenraad niet opnieuw te laten samenkomen.
De directeur oordeelt om de delibererende klassenraad wel opnieuw te laten samenkomen. Het resultaat wordt dan mogelijk vervangen door een ander resultaat. Eventueel nadat de klassenraad bijkomende proeven, examens of opdrachten heeft opgelegd. Dit wil echter niet zeggen dat het nieuwe resultaat sowieso een 'beter' resultaat is. Een B-attest kan, bijvoorbeeld, vervangen worden door een C-attest.
Stap 2: Als jij en je ouders nog niet akkoord zijn met de uitkomst dan moeten je ouders of jij als meerderjarige schriftelijk (met handtekening en datum) vragen om een beroep. Ook dit moet snel gebeuren: binnen de 3 werkdagen. Dan volgt er een beroepsprocedure. Het schoolbestuur stelt dan een beroepscommissie samen.

Die commissie moet bestaan uit interne leden (leden van de klassenraad) en externe leden (leden niet verbonden aan het schoolbestuur of de school). Externe leden kunnen bijvoorbeeld leden zijn van de leerlingenraad of ouderraad. Ook moet er een voorzitter aangesteld worden uit de externe leden.

Stap 3: De beslissing van de beroepscommissie kan zijn:

Het beroep wordt afgewezen. Dit kan omdat de termijn of vorm van het beroep niet zijn gerespecteerd.
Het resultaat wordt bevestigd. De beroepscommissie gaat dan akkoord met het eerdere oordeel van de klassenraad. Eventueel nadat de beroepscommissie bijkomende proeven, examens of opdrachten heeft opgelegd.
Het resultaat wordt vervangen door een ander resultaat. Eventueel nadat de beroepscommissie bijkomende proeven, examens of opdrachten heeft opgelegd. Dit wil echter niet zeggen dat het nieuwe resultaat sowieso een 'beter' resultaat is. Een B-attest kan, bijvoorbeeld, vervangen worden door een C-attest.
Stap 4: Als deze beroepsprocedure is doorlopen en jij en je ouders zijn nog steeds niet akkoord met de beslissing van de beroepscommissie, dan kan je nog terecht bij de Raad van State
""""""

LeenW
Berichten: 12828

#21 , 07 sep 2015 10:27

Het nieuwe schooljaar is inmiddels begonnen, zou het niet beter zijn om de buis gewoon te aanvaarden?

Didymus
Berichten: 2061

#22 , 07 sep 2015 10:35

En van school te veranderen. Als ze zo makkelijk een B- of C-attest geven, wat garandeert dat je school dat op het einde van dit schooljaar niet opnieuw doet?
"sowieso" schrijf je zo.

k.b.
Berichten: 876

#23 , 07 sep 2015 11:28

Het nieuwe schooljaar is inmiddels begonnen, zou het niet beter zijn om de buis gewoon te aanvaarden?

Het is niet de schuld van de student dat de scholen alles samen proppen tussen 15 / 8 en 1/9 ...
Dat doet niets af aan de rechten ...

Ga je trouwens naar de RVS dan heb je maar jaren later een uitspraak en rest er niets anders dan burgerlijk schadevergieding bekomen voor de verloren jaren ...

k.b.

WP002
Berichten: 1479

#24 , 09 sep 2015 11:54

Zonder met een steen te willen werpen meen ik dat we toch het hele verhaal niet kennen. Ik weet uit ervaring dat B-attesten ook niet zó makkelijk worden uitgereikt - zelfs niet bij 'zwaardere gevallen' dan een klein tekort op één vakje. Zeker als u zegt 'de leerkracht voelde aan dat ik het in het zesde niet zou halen' lijkt me een beetje gratuit: ik voel aan dat het morgen gaat sneeuwen, maar dat wil niet zeggen dat dat ook gebeurt. Alleszins hebt u recht op een motivering. Wat uzelf zeker te verwijten valt is dat u de periode voor beroep hebt laten verstrijken; als dit mij zou overkomen dan zou ik onmiddellijk de motivering opvragen en niet twee maanden later. Goed, maar aangezien we geen beschikking hebben over een tijdmachine komt deze preek allicht te laat. Wat k.b. schrijft is overigens wel zo: áls (als!) de RVS u gelijk heeft zitten we één, misschien twee jaar verder en dan is de kwestie inderdaad zonder voorwerp. Gaat u terug naar dezelfde school gaan of veranderen?

k.b.
Berichten: 876

#25 , 10 sep 2015 13:18

Het is niet de bedoeling dat u 4 - 5 keer dezelfde vraag post, uw vraag zal hierdoor niet vlugger beantwoord worden.

Ik vind het vrij verbazend dat u met dergelijke resultaten geen A-attest ontvangt. Of u houdt bepaalde zaken achter, of er zijn andere redenen om u het attest te ontzeggen. Tijdens de deliberatie is simpelweg beslist om u een b-attest te geven. Wat de reden daarvoor is kan hier niemand beantwoorden, moet je aan de school vragen.

Het is zeker mogelijk om de beslissing aan te vechten. Maar praat toch eerst maar eens met de school.
Natuurlijk heb ik gepraat met de school. De rede was doordat mijn leerkracht nawe 'het gevoel had' dat het moeilijk ging zijn voor nawe in het 6de. Ze kon het mij altijd laten proberen en mij een vakantie taak geven of een waarschuwing geven en lukt het dan nog niet kon ik alsnog blijven zitten in het 6de. Maar nu hebben ze mij geen 2de kans gegeven, terwijl er door het jaar heen ook nooit aan de alarmbel is getrokken. In beroep gaan was ook geen oplossing meer, want toen we ontdekte dat we dit konden doen, waren we er al te laat bij. (Dit moet 3 dagen na dat je het attest hebt ontvangen aangevraagd worden.)
Ik wil niet overdrijven maar dat men deze uitleg maar eens op papier zet ...

Men dient uw prestaties van het beoordeelde jaar te beoordelen en U daarop een bepaald resultaat toe te kennen , Ten allen tijde moet dit "resultaat" uitvoerig worden geargumenteerd ... ( al ligt er niemand met een A attest wakker van deze argumentatie) ...
En met een uitleg van een glazen bol waarin men voorspellingen kan zien over de toekomstige resulataten ... neen sorry ... dat kan "heel menselijk" zijn maar dat doet niets ter zake ...
Hoe komt het eigenlijk dat u geen weet had van deze korte termijn ... ( meestal is het 5 dagen) want met alle respect ... de school moet u wel wettig en tijdig informeren aangaande de beroepsmogelijkheden die u hebt tegen elke van hun administratieve beslissingen ...

Indien u minderjarig bent moet men de beslissingen overmaken aan uw ouders ... indien meerderjarig aan uzelf ...

k.b.

k.b.
Berichten: 876

#26 , 10 sep 2015 13:34

Zonder met een steen te willen werpen meen ik dat we toch het hele verhaal niet kennen. Ik weet uit ervaring dat B-attesten ook niet zó makkelijk worden uitgereikt - zelfs niet bij 'zwaardere gevallen' dan een klein tekort op één vakje. Zeker als u zegt 'de leerkracht voelde aan dat ik het in het zesde niet zou halen' lijkt me een beetje gratuit: ik voel aan dat het morgen gaat sneeuwen, maar dat wil niet zeggen dat dat ook gebeurt. Alleszins hebt u recht op een motivering. Wat uzelf zeker te verwijten valt is dat u de periode voor beroep hebt laten verstrijken; als dit mij zou overkomen dan zou ik onmiddellijk de motivering opvragen en niet twee maanden later. Goed, maar aangezien we geen beschikking hebben over een tijdmachine komt deze preek allicht te laat. Wat k.b. schrijft is overigens wel zo: áls (als!) de RVS u gelijk heeft zitten we één, misschien twee jaar verder en dan is de kwestie inderdaad zonder voorwerp. Gaat u terug naar dezelfde school gaan of veranderen?
Natuurlijk gaan we hier (met grote waarschijnlijkheid) maar een deel van het verhaal kennen ...
Maar indien dit het hele verhaal zou zijn gaat de onderwijsinstelling hier volgens mij 10 keer de mist in ... allé toch meermaals ...
Volgens mij "te dikwijls" ... om gewoon nog maar geloofwaardig te zijn ...

Als men een dergelijk "behoorlijk en haalbaar resultaat" zou combineren met "spijbelgedrag" dan denk ik dat de onderwijsinstelling alle rechten heeft om een dergelijke beslissing te verdedigen ... los van het feit hoe dan eventueel later finaal het dubbeltje zou vallen ...
Als een school wenst kunnen ze zelfs iemand met allemaal goede punten de toegang tot een volgend jaar weigeren ... of iemand met een tekort op een herexamen laten overgaan ... met moet juist de regels respecteren en beseffen dat men een beoordeling doet van een leerling over geheel zijn schooljaar ...
Niks fout mee ... maar men moet "de bal" spelen ... en dus geen discussie voeren over de "scheidsrechters " , " de veldkwaliteit" , " de omstandigheden allerhande" ...
En dat " twijfel bij volgend jaar" is zeker niet "de bal" ...

k.b.

Boregard
Berichten: 245

#27 , 10 sep 2015 17:41

Heeft je gedrag misschien aanleiding gegeven tot deze deliberatie?
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

PaulineVanDelsen
Topic Starter
Berichten: 11

#28 , 12 sep 2015 09:50

Heeft je gedrag misschien aanleiding gegeven tot deze deliberatie?
Dat zou me verwonderen. Ik heb nog nooit gespijbeld en doe altijd wat me gevraagt word. Al ben ik wel een babbelaar, is dit niet de reden, ik ken mijn grenzen.

PaulineVanDelsen
Topic Starter
Berichten: 11

#29 , 12 sep 2015 09:52

Zonder met een steen te willen werpen meen ik dat we toch het hele verhaal niet kennen. Ik weet uit ervaring dat B-attesten ook niet zó makkelijk worden uitgereikt - zelfs niet bij 'zwaardere gevallen' dan een klein tekort op één vakje. Zeker als u zegt 'de leerkracht voelde aan dat ik het in het zesde niet zou halen' lijkt me een beetje gratuit: ik voel aan dat het morgen gaat sneeuwen, maar dat wil niet zeggen dat dat ook gebeurt. Alleszins hebt u recht op een motivering. Wat uzelf zeker te verwijten valt is dat u de periode voor beroep hebt laten verstrijken; als dit mij zou overkomen dan zou ik onmiddellijk de motivering opvragen en niet twee maanden later. Goed, maar aangezien we geen beschikking hebben over een tijdmachine komt deze preek allicht te laat. Wat k.b. schrijft is overigens wel zo: áls (als!) de RVS u gelijk heeft zitten we één, misschien twee jaar verder en dan is de kwestie inderdaad zonder voorwerp. Gaat u terug naar dezelfde school gaan of veranderen?
Natuurlijk gaan we hier (met grote waarschijnlijkheid) maar een deel van het verhaal kennen ...
Maar indien dit het hele verhaal zou zijn gaat de onderwijsinstelling hier volgens mij 10 keer de mist in ... allé toch meermaals ...
Volgens mij "te dikwijls" ... om gewoon nog maar geloofwaardig te zijn ...

Als men een dergelijk "behoorlijk en haalbaar resultaat" zou combineren met "spijbelgedrag" dan denk ik dat de onderwijsinstelling alle rechten heeft om een dergelijke beslissing te verdedigen ... los van het feit hoe dan eventueel later finaal het dubbeltje zou vallen ...
Als een school wenst kunnen ze zelfs iemand met allemaal goede punten de toegang tot een volgend jaar weigeren ... of iemand met een tekort op een herexamen laten overgaan ... met moet juist de regels respecteren en beseffen dat men een beoordeling doet van een leerling over geheel zijn schooljaar ...
Niks fout mee ... maar men moet "de bal" spelen ... en dus geen discussie voeren over de "scheidsrechters " , " de veldkwaliteit" , " de omstandigheden allerhande" ...
En dat " twijfel bij volgend jaar" is zeker niet "de bal" ...

k.b.
Ik heb nog nooit gespijbeld, dus daar ligt het ook niet aan.

Tope
Berichten: 916

#30 , 12 sep 2015 10:52

En hoe is de toestand ondertussen? In welk jaar zit je nu?

Terug naar “Onderwijsrecht”